Nike Basketball experimenteert met productlancering in-game en live op Twitch

Voor het eerst is een nieuw product van Nike niet gelanceerd op een persconferentie, een speciaal (ingelaste) evenement of een toffe video, maar in 'virtual reality' (videogame) en in het bijzijn van duizenden gameliefhebbers op het mediakanaal Twitch. Nike en NBA 2K16 bijten de spits af met (waarschijnlijk) de allereerste productlancering in-game! Met alle ontwikkelingen die het e-sports domein de laatste jaren heeft doorgemaakt, de gigantische fanbases dat game-ontwikkelaars als EA Sports, Konami en 2K Games inmiddels hebben opgebouwd en het enorme (potentiële) bereik van nieuwe mediakanalen als Twitch en/of YouTube Gaming, was het niet zozeer de vraag óf maar vooral wanneer  de eerste 'virtual reality productlancering' plaats zou vinden. Nu dus!

Kansen met NBA 2K16

Voor wie nog niet bekend is met NBA 2K16: het is dé game voor liefhebbers van basketbal. Wanneer je filmpjes over de videogame gaat bekijken zal je overdonderd worden van de levensechte graphics en gameplay dat het spelletje weet na te bootsen. Dit maakt de game uiteraard ook tot een commercieel succes: in de eerste week na de release werden al meer dan vier miljoen exemplaren verkocht (wat het de snelst verkopende game in de serie maakte). Toch een kleine kanttekening: het record van vorig jaar (bijna zes miljoen verkochte games) zal ongetwijfeld verbroken worden of inmiddels al verbroken zijn, het blijft een héél Amerikaans spel. Van de bijna zes miljoen verkochte games (vorig jaar) werden er bijna 4,5 miljoen in de Verenigde Staten afgezet, tegenover een kleine miljoen exemplaren in Europa. Uiteraard speelt de populariteit van de NBA hier een grote rol in, maar desalniettemin liggen er nog kansen voor 2K Games in het verschiet. 

Desondanks is het goed te verklaren dat Nike gebruikt maakt van het platform 'NBA 2K16'. Het is dé plek om jonge, fanatieke en grote liefhebbers van basketbal te treffen. Liefhebbers die niet een aantal keer per maand, maar bijna dagelijks met basketbal bezig zijn. Op een platform dat via de socials ook een aardig bereik heeft: bijna 1 miljoen volgers op Twitter, meer dan 6 miljoen fans op Facebook en ruim 77.000 'vaste volgers' op Twitch. Binnen no-time  is het daardoor mogelijk om een grote doelgroep te bereiken. Daarnaast is er bij NBA 2K16 niet sprake van een (eventuele) conflict tussen sponsors: waar Nike in de NBA pas vanaf het seizoen 2017-18 de officiële leverancier is van shirts - en tot die tijd moet schikken aan adidas - kan het samen met 2K Games geruisloos een campagne starten. Dezelfde voordelen gaat ook bij een groot aantal andere sporty games  op: FIFA 16, Madden NFL 16, NHL 16, PES 2016, ... allen hebben ondertussen een immense fanbase met sportgekke liefhebbers opgebouwd. Het lijkt daarom een kwestie van tijd voordat rechtenhouders en sportmerken de commerciële waarde van (sportieve) games meer in gaan zien. 

#2Kyrie2 live op Twitch

Nike gebruikte de NBA 2K16-game en het mediakanaal Twitch om de nieuwe Kyrie 2-schoenen te lanceren. Twitch is met ruim 100 miljoen bezoekers per maand en een gemiddelde kijkduur van maar liefst 106 (!) minuten per gebruiker, in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste mediakanalen ter wereld. Zó groot zelfs dat Amazon vorig jaar bijna 1 miljard dollar betaalde om de gamestreamingdienst over te nemen. 

In een livestream met Kyrie Irving - samen met Kevin Love en LeBron James de grote man bij de Cleveland Caveliers - konden fans en volgers vragen stellen aan de point-guard (Q&A). Daarnaast kon men een eerste glimp van de nieuwe Nike Kyrie2-schoenen opvangen en - voor een aantal gelukkige gamers - zelfs kans maken op een gesigneerd exemplaar. Dit door in een online wedstrijd te winnen van Irving. Daarnaast konden gamers de nieuwe Nike-schoenen unlocken in-game door gebruik te maken van een code (welke gedeeld werd in de uitzending en even later op social media). 

Al met al een bijzondere move van Nike. In plaats van de traditionele mediastrategie koos het ditmaal voor een nieuwe aanpak: de primeur via Twitch & NBA2K16, waarna vervolgens (enkele uren tot dagen later) pas via andere kanalen zoals YouTube aandacht aan het nieuwe schoenenpaar werd geschonken.


Foto's: Twitter @NBA2K