Nike gaat e-commerce activiteiten op sociale media verder uitrollen

Social media-kanalen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de communicatiemix. Om nieuws te verspreiden, als helpdesk voor consumenten, om fans aan je sportmerk/-organisatie te binden of zelfs nieuwe mensen te bereiken. Maar Twitter, Facebook of Instagram inzetten als e-commerce tool, dat zien we in de sportwereld nog niet veel voorbij komen. Nike is op dit gebied één van de voorlopers en de ambitie om hier komende jaren nóg meer sales uit te halen. At Nike, innovation comes in many forms and our growing digital eco-system is the great example, aldus Mark Parker, CEO van Nike. 

Futureproof strategy

We are building deep connections to consumers with digital services and communities to driving rapid expansion of our e-commerce business. This is all made possible, because Nike is one of the world's most engaged brands online. It's where we connect with the consumer one-to-one and it's where we connect people to one another, aldus Parker tegenover de Amerikaanse nieuwswebsite TheDrum. Social media en mobile vormen twee belangrijke pijlers om de commerciële strategie van het Amerikaanse sportmerk volledig 'futureproof'  te maken.

E-commerce omzet voorbij de 1 miljoen dollar

De laatste financiële cijfers van Nike bevestigen dit beeld: voor het eerst werd er met de (totale) e-commerce omzet de 1 miljoen dollar gepasseerd, tot een recordhoogte van 1,19 miljard dollar. Ter vergelijking: een jaar geleden bedroeg de e-commerce omzet nog slechts 767 miljoen dollar. De inkomsten uit e-commerce activiteiten vertegenwoordigen nu zo'n 3,9% van de totale omzet, terwijl ditzelfde percentage een jaar eerder nog 2,8% was. Ook de verkopen via het web stegen explosief (ruim 51%).

Instagram en Twitter vormen belangrijke verkoopkanalen

De komende periode gaat Nike meer geld vrijmaken voor e-commerce experimenten op platforms als Instagram en Twitter. Niet alleen om de verkoop te bevorderen, maar ook om data- en gegevens te verzamelen, zodat het Amerikaanse sportmerk straks beter in kan spelen op de consument. Eén van de voorbeelden is de Nike Women's pagina op Instagram, waar producten worden getoond die je - nadat je geklikt hebt - meteen doorsturen naar de Nike.com-website. Een ander voorbeeld zijn de zogeheten dedicated pagesop Twitter,  waar collecties worden gedeeld en bekende mensen producten kunnen aanbevelen. Bijv. Nike's LeBron Elite collection. Mogelijk gaan we op dit vlak de komende jaren nog enkele toffe en innovatieve acties voorbij zien komen. 

Mobile-first retailer

Maar ook voor mobiele bezoekers worden de diensten van Nike steeds verder geoptimaliseerd. Dit is ook niet onlogisch: in maart dit jaar was de groep met mobiele bezoekers voor het eerst groter dan de traditionele desktop-bezoekers. De verschuiving van desktop naar mobile visitors  wordt steeds duidelijker. Dit werd ook nog eens extra gestimuleerd met de lancering van de SNKRS-app - een app waar je o.a. sneakers kan zoeken, kopen en delen met je netwerken.  

Al met al is Nike nieuwe stappen aan het zetten om ook in de digitale wereld één van de grootste sportmerken te blijven. Dit moet het ook wel, aangezien concurrenten als adidas en Puma op de loer liggen.


Bronnen: TheDrum (1), TheDrum(2) & Emerce