‘Nike had beste ambush marketingcampagne tijdens Rio2016’

Nike had tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro de beste "ambush marketingcampagne". Althans, dat concludeert The Global Language Monitor (GLM).

Nike eindigde in de Brand Affiliation Index (BAI), die GLM opmaakte na de Spelen. De ranglijst meet de "closeness" van de relatie tussen zogenaamde "branded entities", in dit geval Rio 2016 en de Olympic Partner (TOP) sponsors.

Volgens de lijst van GLM eindigde Samsung – wel een 'Worldwide Olympic Partner' – comfortabel bovenaan met een score van 363,36. Nike kwam op plek twee met 237,62 en voerde daarmee de ranglijst van ambushers aan, omdat het geen deel uitmaakt van het TOP-programma. Hoe hoger de score, het hoger het verwantschap van het merk was met Rio 2016, aldus GLM.

Nike was tijdens de Spelen veelvuldig in beeld omdat het sponsorships met veel (succesvolle) sporters heeft afgesloten en voorafgaand en tijdens het evenement een hoop reclames publiceerde. Ook op social media was Nike aanwezig en had een groot bereik.

Nike is overigens wel Official Supplier van het IOC en was dus wel verbonden aan de Spelen in Rio. Maar de regels van het IOC schrijven voor dat alleen de Olympic Partners direct mogen adverteren met het grootste sportevenement ter wereld en bepaalde woorden en symbolen in hun campagnes mogen gebruiken.

ZIE OOK: 8 opvallende sportmediatrends van Rio2016

Michael Johnson

Het IOC heeft deze regels trouwens ingevoerd naar aanleiding van een ambush marketingcampagne van Nike. Het kledingmerk maakte speciaal voor de Spelen in Atlanta in 1996 een paar gouden spikes voor Michael Johnson. De Amerikaan verbeterde in de finale op de 400 meter het wereldrecord en pakte logischerwijs een gouden medaille. De hele wereld zag hem lopen op gouden Nike-schoenen en bovendien poseerde Johnson na afloop met zijn schoenen om zijn nek. 

Video: Reclame Nike in aanloop naar Spelen