Olympische Spelen dit jaar voor het eerst ook te volgen via Snapchat

De Olympische Spelen zullen dit jaar voor het eerst ook te volgen zijn via Snapchat. De populaire foto- en videodeeldienst heeft een deal gesloten met NBC, de rechtenhouder in de Verenigde Staten voor het uitzenden van de Spelen. Snapchat gaat in de bekende korte clips hoogtepunten van het grootste sportevenement ter wereld tonen. De overeenkomst is een primeur en toont eens te meer aan dat de manier waarop we naar sport kijken, verandert.

NBC zendt in de Verenigde Staten exclusief de beelden van de Spelen uit en gaat nu voor het eerst video’s delen via een andere partner. Snapchat gaat een speciaal kanaal creëren in de app voor de Zomerspelen in Rio de Janeiro. Mediabedrijf BuzzFeed maakt korte clips en behind the scenes video’s voor een speciaal Discover-kanaal, terwijl Snapchat dagelijks live stories gaat produceren met beelden van NBC en user-generated content van atleten en fans die ter plaatse zijn.

Jongere doelgroep

“We hebben het nog nooit toegelaten om de beelden ergens anders te laten zien dan op platformen van NBC”, zegt Gary Zenkel, president van NBC Olympics tegen Bloomberg. Maar Snapchat “bereikt zeer effectief een erg groot publiek in de Verenigde Staten en is erg belangrijk in onze pogingen om het grote publiek dat de Spelen gaat bekijken meer te betrekken bij het evenement.”

NBC hoopt dat de jongere doelgroep van Snapchat geïnteresseerd zal raken in de verhalen van de atleten en hun successen en dan de wedstrijden gaat volgen via de televisie of via de website van NBC. Die strategie bleek eerder al succesvol bij de uitreiking van de Oscars en de strijd om Super Bowl. Tijdens de Super Bowl werden op Snapchat clips getoond van onder meer Lady Gaga die in de make-up zat voor het optreden en Barack Obama terwijl hij in het Witte Huis een balletje stond te gooien. Die video’s werden door tientallen miljoenen mensen bekeken. Snapchat maakte onlangs nog bekend dat gebruikers van de app per dag maar liefst tien miljard video’s bekijken.

1,23 miljard dollar

Hoewel NBC ongeveer 1,23 miljard dollar moest neerleggen voor de uitzendrechten van de Olympische Spelen, hoeft Snapchat niet te betalen om de hoogtepunten te vertonen. De bedrijven gaan daarentegen de inkomsten uit advertenties die te zien zullen zijn op de app samen verdelen. Snapchat onderzoekt nu ook de mogelijkheden om met uitzendgemachtigden in andere landen een deal te sluiten.

Ook NBC is op zoek naar meerdere partners en onderhandelt naar verluidt momenteel met Facebook en Twitter om een soortgelijke deal overeen te komen. Maar het Amerikaanse televisie- en radionetwerk gaat sportwedstrijden niet live streamen via social media, hoewel dat steeds populairder wordt. Zo sloten de National Football League (NFL) en Twitter onlangs een overeenkomst, waardoor Twitter voor tien miljoen dollar tien NFL-wedstrijden live mag uitzenden op donderdagavond.

ZIE OOK: NFL heeft primeur met live streamen van sportwedstrijden op Twitter

Die samenwerking was al een voorproefje van hoe we in de toekomst naar sportwedstrijden gaan kijken. Steeds minder mensen kijken tegenwoordig nog televisie. We wenden ons tot internet en social media om aan onze informatie te komen en om op de ons gewenste tijd programma’s te bekijken. De deal tussen Snapchat en NBC toont eens te meer aan dat de ‘traditionele’ media op zoek zijn naar manieren om een nieuwe doelgroep aan zich te binden. Via social media wil NBC haar bereik vergroten en de jongeren die steeds minder tv kijken toch verleiden de televisie aan te zetten of via de website live naar sport te kijken.

Partners

Social media worden in plaats van een concurrent van de traditionele media steeds meer een partner. YouTube zond in 2012 al beelden van de Olympische Spelen uit, Twitter gaat NFL-duels live streamen en nu ziet NBC een grote rol voor Snapchat weggelegd. Een grote speler als Facebook zag de waarde van (live) sportevenementen ook al in en introduceerde een aantal maanden geleden ‘Facebook Sports Stadium’; een nieuwe plek, waar enkel over sport wordt gesproken. In plaats van de strijd met social media aan te gaan, kiest NBC er juist voor de samenwerking te zoeken. En daarmee zou deze overeenkomst weleens een blauwdruk kunnen zijn voor hoe de ‘traditionele’ media en de ‘nieuwe’ media in de toekomst met elkaar gaan samenwerken.