Olympische verleiding, de mooiste reclamecampagnes richting Rio (III)

Het grootste sportevenement ter wereld gaat bijna weer van start, de Olympische Spelen in Rio. Atleten van over de hele wereld gaan strijden om het goud. Niet alleen de atleten, maar ook merken strijden om de aandacht. Op weg naar de Olympische Spelen zijn daar fantastische campagnes uit gekomen. In aanloop naar de Olympische spelen laat ik je in 3 blogs de beste en meest interessante internationale campagnes zien. Dit is blog 3. 

Under Armour - Rule Yourself


Under Armour is geen officiële sponsor van de Olympische Spelen of het Amerikaans nationaal olympisch comité, maar ze zijn wel persoonlijke sponsor van meer dan 250 olympische atleten. Under Armour heeft als een van de weinige gebruik gemaakt van de nieuwe versoepelde regel 40 van het IOC waarbij niet officiële sponsors binnen bepaalde kaders een link kunnen leggen naar gesponsorde atleten en de spelen. Under Armour's campagne 'Rule Yourself' laat zien dat wat je in het donker doet, zorgt dat je kan schitteren in het licht. Ze gebruiken in de campagne onder andere Michael Phelps en het Amerikaanse turn team.

 

 

Nike Griekenland


Nike zet zich in Griekenland met sport af tegen de Griekse economische crisis. De campagne is opgenomen tussen de verlaten sport accommodaties van de 2004 Olympische Spelen in Athene die zijn vervallen. Ze staan symbool voor de Griekse crisis en Nike laat zien dat sport motivatie en inspiratie biedt om tegenslagen te overwinnen. Laat het niet over je heen komen en ga je eigen toekomst bepalen.

 

 

Virgin Media

Bij de wereldkampioenschappen atletiek in 2009 in Berlijn brak Usain Bolt zijn eigen wereldrecord op de 100 meter in 9.58 seconden. 9.58 is synoniem voor de Jamaicaan en is tevens de titel van eigen biografie. Om dit te vieren en om te laten zien hoe belangrijk snelheid is voor haar eigen breedbanddienst heeft Virgin Media een campagne gemaakt met 10 korte 9.58 seconden stukken, ingesproken door sprinter Michael Johnson die elk focussen op een ander stuk van Usain Bolts leven.

 

 

Team Canada - Ice in your veins

Team Canada heeft een campagne gemaakt waarin ze het ruige Canadese landschap en haar koude winters centraal stellen. Die kou is de reden waarom haar eigen atleten zo ‘hardcore’ zijn. Ze laten in 'Ice in your veins' de tegenstelling zien tussen het warme Rio en de bevroren landschappen van Canada en hoe dat de Canadese Olympische atleten vormt tot wie ze zijn.

 

De Amerikaanse zwembond


De Amerikaanse zwembond heeft een campagne gemaakt waarin ze oude videobeelden van jonge Olympische helden zoals Michael Phelps, Ryan Lochte, Missy Franklin en Katie Ledecky combineren met de voiceovers van wedstrijden van nu. Het lijkt een beetje op de Gatorade campagne waar Olympische helden hun jongere zelf tegenkomen. De boodschap van Amerikaanse zwembond is echter dat iedereen start als een beginner, waarmee ze kids aan het zwemmen willen krijgen.

 

Eerdere delen van dit drieluik gemist? Lees ook Deel 1 en Deel 2!