Onderschat de kracht van een Whatsapp-groep niet

Doelman Jeroen Zoet van PSV is blij met de hechte band tussen de spelers in de huidige selectie. De Whatsapp-groep heeft daar een belangrijke bijdrage toe geleverd zo zegt de doelman in een interview met Thijs Slegers van Voetbal International. Spelers houden elkaar op de hoogte, spreken met elkaar af en peppen elkaar op. Het lijkt een kleinigheid maar kan van groot belang zijn. Ook in het BNR Sportpanel met Jaap Stalenburg, Gijsbregt Brouwer en Thijs Slegers kwam de groepsapp aan bod.

Op het veld moeten de resultaten behaald worden en spelers voor elkaar strijden, maar ook buiten de lijnen is het groepsgevoel binnen een selectie van belang. Iedereen heeft tegenwoordig whatsapp en maakt onderdeel uit van een (aantal) whatsapp-groepen. Alle berichten worden daarbij verstuurd aan vrienden, collega's of kennissen die onderdeel uitmaken van de groep. In een tijd waarin iedereen op zoek is naar verbinding gaat een groepsapp het individualisme tegen. Bij de selectie van PSV heeft de groepsapp een positieve bijdrage geleverd aan het groepsgevoel zo verduidelijkt Thijs Slegers in het BNR Sportpanel. Iedereen maakt onderdeel uit van de groep en zo vallen spelers niet buiten de boot. Talenten van Feyenoord houden (ook na vertrek) contact met elkaar via een groepsapp zegt Jaap Stalenburg.


"Natuurlijk spelen de resultaten een rol als het gaat om de sfeer, maar die app voegt echt wat toe. We zijn er aan het begin van dit seizoen mee begonnen en het heeft een goede uitwerking op het groepsgevoel. Een simpel voorbeeld: als we om half drie beneden zijn dan zin er altijd wel wat jongens die om tien voor half drie wat in die app roepen zodat iedereen weet dat het bijna tijd is. Het is iets heel kleins, maar het werkt. En dat is belangrijkst" zegt Jeroen Zoet in Voetbal International.


Lees ook: Chelsea ziet kansen in Whatsapp voor voetbalfans: INPLAY

Dat ook de inzet van social media een belangrijke bijdrage kan leveren aan het vergroten van het groepsgevoel bleek tijdens de Olympische Winterspelen. Alle Nederlandse atleten (inclusief technische staf) deelden berichten onder de hashtag #TeamNL. Zo verbinden apps en social media mensen op allerlei niveau's. Gijsbregt Brouwer maakte de kracht van een groepsapp mee tijdens een social-campagne voor Rabobank bij het WK Hockey. De whatsappgroep staat op wedstrijddagen roodgloeiend en is onmisbaar in het real-time speelveld van social media. Foto's en onderschriften vliegen over en weer.

"Sport gaat om verbinding, maar de individualisering van de atleet rukt op. Atleten worden steeds meer personal brands en bouwen aan hun eigen merk, dit gaat ten koste van het teamgevoel. Wat nu opvalt is dat de banden tussen atleten via social media versterkt worden. Slimme teams en team managers maken daar gebruik van. Zo heeft Maurits Hendriks tijdens de spelen in Sochi vooral Twitter ingezet en zien we WhatsApp terug bij veel vooral teams. Het verhaal van PSV is tekenend maar zelf zie ik dit bij veel van de teams die we vanuit Týrsday begeleiden. Wat ook opvalt is het gebruik van beeld-apps zoals Instagram en Snapchat, waar veel atleten individueel content delen, maar elkaar daar heel erg in betrekken in bijna hetzelfde "deelgedrag" vertonen, wat ook weer versterkend werkt voor het team."

Luister hier: BNR Sportpanel met Jaap Stalenburg, Gijsbregt Brouwer en Thijs Slegers