Onderzoek naar het huidige (sport)sponsorklimaat in Nederland

Hoe staat het sponsorklimaat in Nederland ervoor? Wisselende signalen in het nieuws: Belkin stopt plotseling, KNVB verlengt meerdere sponsorships voor jaren. Voor het eerste Sponsorreport Jaarcongres vroeg het internationale onderzoeksbureau REPUCOM sponsorprofessionals naar het Nederlandse sponsorklimaat. Twee take-aways: de verdeling tussen sponsorrechten en activatie ligt nog niet vast en een full time social media manager is geen overbodige luxe.

Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens het eerste Sponsorreport Jaarcongres in Hermitage Amsterdam dat op 3 juli plaatsvond. In totaal namen 86 vertegenwoordigers uit de nationale sponsorwereld deel met name op directie-, management- en adviserendniveau bij sponsors (19%), rechtenhouders (14%), marketingbureau's (14%), onderwijs (9%) en sportbonden (8%). De gemiddelde leeftijd is ruim 39 jaar, mannelijk (75%) en ruim 15 jaar werkzaam in de sponsorwereld. De resultaten van het onderzoek dienen als indicatief te worden beschouwd vanwege het relatief lage aantal respondenten.

De resultaten: Wat is de visie op hedendaagse sponsoring? In lijn der verwachting helpt sponsoring om meer zichtbaarheid te krijgen, imago van het merk te versterken en om in contact te komen met de doelgroep om zodoende meer business te genereren. Het merendeel is van mening dat 10-25% van het marketingbudget vrijgemaakt zou moeten worden voor sponsoring en activatie, gevolgd door 1 tot 10%. Slechts een kleine groep vindt meer dan 25%. De ideale verdeling tussen sponsorbudget en activatie is volgens een kwart van de ondervraagden 100/100. Voor een kwart minder 100/50, 100/75, en weer een kwart juist meer 100/150, 100/200. De ideale verdeling ligt dus zeker nog niet vast. En 60% geeft dan ook aan dat de juiste verdeling nog niet in hun eigen organisatie wordt toegepast.

In de marketingmix gebruikt het overgrote deel van de sponsors, rechtenhouders en marketingbureau's Twitter en Facebook. Onder marketingbureau's is tevens Instagram populair. Social media worden ook gezien als een belangrijk middel om sponsoring te activeren. Exposure op social media is bijvoorbeeld niet minder belangrijk ten op zichten van TV of online. Een full time social media manager wordt niet gezien als overbodige luxe en het blijkt steeds minder lastig om effecten van social media marketing te meten.

Tot slot: na het internationale onderzoek naar de most marketable player vroeg REPUCOM wie haar meest favoriete spelers van het Nederlands elftal is. 28% noemt Robin van Persie, 25%, Arjen Robben en 9% Sneijder. Kanshebber op de wereldtitel zijn we niet: slechts 8% denkt dat Nederland kampioen wordt, 34% Brazilië, 20% Duitsland en 15% Argentinië.