One stop shop Infostrada Sports opent zijn deuren voor de internationale sportwereld

Op 16 september 2011 kende de vaderlandse sportwereld een nieuw wapenfeit: Nederland had met Infostrada Sports Group zijn eerste crossmediale sportproductie en -distributiebedrijf. Onder leiding van moederbedrijf CMI Holding werden Eyeworks Sport, Sport2Media, Infostrada Sports en Unicem omgevormd tot de ‘one stop shop’ voor de internationale sport- en mediawereld. Het was het antwoord op de vraag van een sterk veranderende en veeleisende sportwereld om een full-service en specialistische mediaorganisatie. Danny Menken, CEO van het vernieuwde Infostrada Sports, kijkt terug én vooruit.

Met de schaalvoordelen van alles onder één vlag en de kruisbestuiving van elkaars expertise begon Infostrada Sports Group (tegenwoordig Infostrada Sports) twee jaar geleden aan de reorganisatie. Het nieuwe bedrijf wordt gevormd door een groep mensen met totaal verschillende culturen en vanuit vier invalshoeken, te weten productie, data, distributie en exploitatie. De doorgaans introverte datamensen (gefocust op getallen en details) werken nauw samen met de extroverte productiemensen (gefocust op presentatie en overtuigingskracht). “In de nieuwe situatie werken de drie businessunits samen met sales- en projectmanagement aan de hand van vijf pijlers: productieservices, dataservices, sportevent-services, digital media-services en branded content-services. De vernieuwde samenwerking zorgt voor optimale synergie en leidt tot de beste uitvoering van onze one stop shop-strategie”, aldus Menken. Ultieme voorbeelden zijn Fox Sports (Eredivisie) en de Euro Hockey League (EHL), waarvoor alle digitale assets door Infostrada Sports zijn ontwikkeld en perfect op elkaar aansluiten. “Dat is waar onze strategie samenkomt.”

Het grote publiek kent Infostrada Sports voornamelijk van de succesvolle sportprogramma’s Voetbal International, Tour du Jour, recentelijk als host broadcaster wereldwijd van de UEFA Europa League-finale in Amsterdam en momenteel als host broadcaster van het European Youth Olympic Festival (EYOF) in Utrecht. Maar ook als autoriteit op het gebied van sportstatistieken. Wereldwijd heeft Infostrada Sports meerdere kantoren, waaronder in China, Australië en Engeland. Nederland wordt daarbij gezien als een ‘pilot country’ voor het aanbieden van de diensten wereldwijd. “Veel van de toepassingen worden hier ontwikkeld en getest, waarna we ze vervolgens internationaal uitrollen. We zijn een echt B2B(2C)-bedrijf en leveren aan onder meer websites, kranten, broadcasters, rechtenhouders, sport organisatoren en federaties. Maar onze producten worden sinds de opkomst van apps en andere technologieën ook steeds vaker door consumenten gebruikt. Zo hebben we Eredivisie Live Sidekick ontwikkeld, met onder meer allerlei statistieken en ‘heatmaps’ van waar de spelers zich het meest op het veld bevonden. Sportconsumenten krijgen steeds meer data tot hun beschikking. De vraag is er en die neemt alleen maar toe.” Infostrada Sports verzamelt van meer dan 300 sporten de statistieken (historisch en live), met een focus op Europese en Olympische sporten. “Wereldwijd is er geen partij die een vergelijkbaar aanbod kan leveren. Daar is Infostrada Sports echt uniek in.”

In februari van dit jaar werd een officiële samenwerking aangegaan met het IOC als service provider voor de komende acht jaar. Het leveren van diensten voor grote (multi)sportevenementen, zoals sportdata (live en historisch) maar ook event services, groeit sterk. Voor evenementenorganisatoren wordt het steeds belangrijker om de media te voorzien van de juiste informatie. Budgetten bij websites en kranten staan onder druk, wat tot gevolg heeft dat zij minder reporters afvaardigen naar internationale evenementen. De sportconsument wordt in toenemende mate sportverslaggever. Het gebruik van user generated content (UGC) wordt nog beperkt ingezet bij sportevenementen. Zo toonde Red Bull Framed Reactions voorafgaand aan en tijdens de bmx-wedstrijden foto’s van Instagram en Tweets op grote schermen, maar daarvan kan de kwaliteit volgens Menken nog niet worden gegarandeerd omdat je afhankelijk bent van de consument.

In de nabije toekomst voorziet Menken enorme kansen op het gebied van gaming en betting. “Een aantal maanden geleden is bijvoorbeeld het sportquizbedrijf No Ball Games bij ons gevoegd. We houden, ook met oog op de legalisering van de online kansspelmarkt in 2015, de ontwikkelingen scherp in de gaten.”