Online aanwezigheid van clubs in Eredivisie Vrouwen: gemiste kans voor open doel

De interesse voor vrouwenvoetbal is nu groter dan ooit. Een recordaantal bezoekers in de stadions tijdens het EK en nog nooit eerder keken er zoveel mensen in Nederland naar een wedstrijd vrouwenvoetbal, op het hoogtepunt schakelden ongeveer 5,5 miljoen kijkers in op de finale tussen Nederland en Denemarken.

In de Eredivisie Vrouwen zijn we nu enkele speelronden onderweg en ik ben benieuwd of clubs weten te profiteren van deze toegenomen interesse, bijvoorbeeld door meer bezoekers in het stadion. De online aanwezigheid van clubs zal daarin zeker een belangrijke rol spelen, want wat doe je als consument als je overweegt een wedstrijd in het vrouwenvoetbal te gaan bezoeken? Juist, je gaat online op zoek naar informatie en hoogstwaarschijnlijk is je startpunt Google.

Zoekmachines

Gemiddeld wordt zo'n 12.000 keer per maand gezocht op 'vrouwenvoetbal' in Google. In vergelijking, op de zoekterm 'Eredivisie Vrouwen' wordt gemiddeld 900 keer per maand gezocht. Echter beide zoekwoorden zijn in mijn ogen relevant voor clubs om op gevonden te worden en bezoekers te genereren voor de website.

In bovenstaande afbeeldingen staan de zoekresultaten in Google op beide zoekwoorden weergegeven. Opvallend is dat er geen enkele website van clubs uit de Eredivisie Vrouwen in voorkomt. Voor de zekerheid ben ik nagegaan of alle 9 clubs wel een website of webpagina hebben, maar dat is gelukkig wel het geval.  

Branded keywords

Zijn de clubs dan wel vindbaar in zoekmachines op basis van de eigen merknaam, oftewel de branded keywords?

Via de zoekterm 'Eredivisie Vrouwen' kom ik uit op de website van de KNVB, met daarop de negen deelnemende clubs: Achilles '29, ADO Den Haag, Ajax, vv Alkmaar, Excelsior Barendrecht, sc Heerenveen, PEC Zwolle, PSV en FC Twente.

In de benaming van de teams wordt bij 7 van de 9 teams geen onderscheid gemaakt ten opzichte van het mannenvoetbal, alleen Excelsior Barendrecht en vv Alkmaar hebben een unieke naam voor het vrouwenteam. Excelsior Barendrecht is direct terug te vinden als eerste resultaat in Google met een link naar de pagina met informatie over het vrouwenteam. vv Alkmaar komt nog niet voor in de zoekresultaten, maar zij hebben pas recent een nieuwe website gelanceerd.

De overige 7 teams worden allemaal als eerste resultaat getoond in Google. Eenmaal op de website moet je dan nog wel zelf je weg weten te vinden naar de informatie en pagina over het vrouwenteam. ADO Den Haag blijkt daarbij, net zoals vv Alkmaar, over een aparte website te beschikken voor het vrouwenteam met de url adovrouwen.nl. Dat vind ik persoonlijk erg sterk, alleen zullen ze er wel op moeten toezien dat ook de KNVB en de Eredivisie vrouwen de naam ADO Den Haag Vrouwen communiceren.

Merknaam

Voor de vindbaarheid van het vrouwenteam is een unieke benaming een kans om de online zichtbaarheid te verbeteren. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de teams in de FA Women's Super League in Engeland, dan hebben nagenoeg alle clubs de toevoeging 'Ladies' of 'Women' achter de eigen clubnaam.

Ook in de populaire National Women's Soccer League in de Verenigde Staten, met gemiddeld 5.194 bezoekers per wedstrijd, hebben alle vrouwenteams een unieke naam. Wanneer geïnteresseerden de naam van deze teams zoeken in Google, dan is het eerste resultaat direct de website met alle informatie over het desbetreffende vrouwenteam.

Social media

Naast online zichtbaarheid in zoekmachines is de aanwezigheid op social media onmisbaar voor engagement met de fans. In onderstaand overzicht zijn alle volgers van de accounts op Facebook, Twitter en Instagram in beschouwing genomen. Hierbij is uitsluitend gekeken naar pagina's die voor het team uit de Eredivisie Vrouwen zijn opgezet.

In tegenstelling tot de online communicatie vanuit de Eredivisie Vrouwen, kennen alle pagina's van de clubs op social media wél een onderscheidende naam voor het vrouwenteam. Alleen Achilles'29 en PSV hebben geen aparte social media-pagina's voor het vrouwenteam. PSV Vrouwen heeft wel een account op Instagram met 250 volgers, maar is daarop niet actief. Van de overige clubs hebben sc Heerenveen Vrouwen en PEC Zwolle Vrouwen geen account op Instagram.

Ajax Vrouwen heeft de meeste fans op social media. De kanalen zijn professioneel opgezet met dagelijks afwisselende content en daarmee weten ze ook veel betrokkenheid te creëren. Hiermee is Ajax Vrouwen een voorbeeld voor de andere clubs in Nederland, maar voor alle clubs in de Eredivisie Vrouwen geldt dat ze nog ver achterblijven in aantal fans op social media in vergelijking met de top in Europa:

Waar de meeste clubs nog kansen laten liggen om meer fans voor zich te winnen op social media, lijken de fans wel de weg gevonden te hebben naar de persoonlijke social media-accounts van de OranjeLeeuwinnen. Met name op Instagram zijn zij erg populair. Dit biedt kansen voor clubs als zij met deze speelsters weten op te trekken in een gezamenlijke social media-strategie. Onderstaand enkele populaire accounts van speelsters in de Eredivisie Vrouwen.

Online kansen

Een unieke naam voor het vrouwenteam, het toepassen van zoekmachine optimalisatie en aanwezigheid op de belangrijkste social media-kanalen zijn slechts enkele kansen die clubs nu nog onbenut laten. Dat is jammer, want het vrouwenvoetbal heeft nog zoveel potentieel, maar de consument begint zijn aankoop tegenwoordig nu eenmaal online. Dus ben je daar als club of competitie niet of onvoldoende zichtbaar, dan zal de consument uiteindelijk ook het stadion niet gaan bezoeken.