Online community moet bekendheid ijshockey vergroten en imago verbeteren

Met de lancering van het nieuwe platform IJshockey Nederland hoopt de Nederlandse IJshockey Bond meer bekendheid voor de sport te genereren en het imago te verbeteren. Die doelen wil de bond bereiken door onder meer wedstrijden live te streamen, een aantrekkelijke evenementenkalender en meer interactiviteit met de fans. "Ik geloof sterk dat een eigen platform de toekomst is voor veel sportbonden."

Centraal in de nieuwe koers van de Nederlandse IJshockey Bond staat de online community ijshockeynederland.nl, dat het centrale fan- en sponsorplatform is voor alles wat met ijshockey te maken heeft, van nieuws en standen tot interviews en live streams. Het idee voor het nieuwe platform kwam uit de koker van Rob van Rijswijk, secretaris-generaal van de Nederlandse IJshockeybond (NIJB). "Na negentien jaar bij de Internationale IJshockey Federatie te hebben gewerkt, ben ik vorig jaar teruggekomen naar Nederland. Ik heb toen een quickscan van de situatie gemaakt en het was duidelijk dat we iets aan ons imago en onze strategie moesten doen. Toen heb ik een branding concept bedacht: IJshockey Nederland."

Van Rijswijk kreeg groen licht van het bestuur en ging aan de slag. Hij zocht contact met de beheerders van de website ijshockey.com en ontwikkelde samen met hen een nieuw platform, met een nieuw design en andere inhoud. "We willen dat ijshockey in Nederland bekender wordt en het imago van de sport verbeteren."

Om die doelen te bereiken, nam Van Rijswijk onder meer een voorbeeld aan hoe toonaangevende ijshockeylanden als Canada en de Verenigde Staten te werk gaan om fans en sponsoren te bedienen. "We streven naar een interactieve site, waar we coole streamingbeelden uitzenden. Over een jaar wil ik een attractief platform hebben waar we waar allerlei activiteiten plaatsvinden, waar fans prijzen kunnen winnen en we content op plaatsen die interessant is voor jonge mensen."

Traditionele tv

Om de zogenaamde 'Millennials' te bereiken, zet Van Rijswijk volop in op de online community IJshockey Nederland. "Ons portaal moet plaatsvervangend zijn voor de traditionele televisie. Het is moeilijk om aan veel productievoorwaarden te voldoen als je op tv wilt komen. Bovendien is het lastig om de hegemonie van voetbal op tv te doorbreken. Met wat geluk kun je bijvoorbeeld wel bij Ziggo Sport terechtkomen, maar die kijkcijfers kun je ook halen op je eigen site. Bovendien vervaagt de grens tussen het traditionele tv kijken en live streams. Het gaat uiteindelijk in elkaar over. Mensen kopen steeds vaker een programma of abonneren zich op een dienst, zoals Netflix. Dan kun je ook doelbewust aanbiedingen doen."

Volgens de voormalig bondsdirecteur van de NIJB kan de bond een voorbeeld nemen aan vloggers. "Vlogs zijn vaak ook niet high-tech en toch hebben sommige vloggers meer dan 100.000 volgers. Vloggers hebben een manier gevonden om publiek te trekken en te vermaken en op een eigentijdse manier willen wij ijshockey bekender maken onder jonge mensen. Jongeren vinden ijshockey vaak een cool spelletje. Ik denk daarom dat alle energie die wij in het platform steken zeker de moeite waard is. Daarnaast geloof ik sterk dat het creëren van een online community de toekomst is voor veel sportbonden."

Online gokmarkt

Een belangrijke rol in de toekomstplannen van de ijshockeybond is weggelegd voor de nieuwe hoofdsponsor Kroon Casino, onderdeel van het Zweedse Betsson. De NIJB was de tweede sportbond in Nederland (na de KNWU) die in zee ging met een buitenlands kansspelbedrijf. De deal kan pas geëffectueerd wanneer de wet op KOA (Kansspelen op Afstand/online betting) is aangenomen en de licentie aan Betsson is verstrekt. Dat zal pas medio 2017 op zijn vroegst het geval zijn. "Een gedeelte van het bedrag dat wij ontvangen voor het hoofdsponsorschap wil ik weer in het platform steken. Als de markt open gaat, is er natuurlijk veel ruimte voor nieuwe initiatieven. Betsson denkt ook heel erg met ons mee en de synergie die ontstaat, kan erg interessant zijn", legt Van Rijswijk uit.

Voorlopig richten Van Rijswijk en de bond zich op zaken waar ze sneller mee aan de slag kunnen. Zo is er het plan om de wedstrijdkalender te veranderen. "We willen een aantrekkelijke evenementenkalender maken. Naast de Bene-league willen we ook een kampioenschap van Nederland organiseren. Een Final Four. In twee dagen spelen de beste vier Nederlandse teams in twee dagen om de titel op een locatie waar we ook allerlei andere activiteiten kunnen organiseren, zodat er interactiviteit ontstaat met de fans. Het moet een spektakel worden."

Diverse sportbonden organiseren tegenwoordig evenementen op bijzondere locaties. Zo werd de eindstrijd van de Korfbal League eerder dit jaar gehouden in de Ziggo Dome en is diezelfde venue later dit jaar de locatie voor een groot gym gala van de KNGU. Ook Van Rijswijk denkt eraan om de climax van het ijshockeyseizoen op een unieke locatie te organiseren. "Ik ben erop geattendeerd dat bijvoorbeeld het Ziggo Dome best interesse zou hebben in zo’n event. Als ik het product heb waar 7000 man op afkomt, zou ik het heel leuk vinden om daar naartoe te gaan. Maar het is al geweldig als we Thialf of de Uithof vol krijgen met 3500 mensen. We willen de ijsbanen in Nederland ook zeker niet buitensluiten."

Van Rijswijk heeft ook plannen om een vierlandentoernooi voor zowel mannen als vrouwen te organiseren en hij hoopt op een All Star-game tussen de Tilburg Trappers – dat momenteel actief is in de Duitse competitie – en de beste Nederlandse spelers uit de Bene-league.

NOC*NSF

De komende periode gaat Van Rijswijk langs de ijshockeyclubs om hen te informeren, te enthousiasmeren en een concrete invulling te geven aan de plannen. "De nieuwe dingen volgen elkaar in hoog tempo op. We moeten de mensen en de clubs ook de tijd geven om alles te verwerken. We zijn er voor de clubs en ondersteunen hen ook al bij bijvoorbeeld de ledenwerving of in de opleidingen. We werken daarnaast ook aan een communicatieplatform voor verenigingen. Er is weinig geld, maar iedereen is enorm gepassioneerd en dat is een groot bindmiddel. NOC*NSF wil al jaren dat we onze nek uitsteken en dat doen we nu."


Foto's: Arie Leeuwesteijn