Onzekerheid in schaatssponsoring, pijnpunten blootgelegd

Het is geen geheim dat er onder de sponsors van de commerciële schaatsploegen onvrede heerst over de zichtbaarheid tijdens belangrijke evenementen. Er liggen aanvragen voor wijzigingen in het beleid van de internationale schaatsunie ISU maar er is voorlopig geen vooruitzicht op verandering. TVM stopt na 14 jaar en Jaap Stalenburg (sponsormanager van de TVM-schaatsploeg) voorziet dat de helft van het huidige aantal professionele schaatsers zonder sponsor komt te zitten. Samen met sponsoradviseur Frank van den Wall Bake en voormalig schaatscoach Ab Krook werd tijdens de uitzending WNL op Zaterdag bij Radio 1 de pijnpunten blootgelegd.

Na de Winterspelen in Sochi heeft alleen Brand Loyalty een doorlopend contract, bij de overige ploegen heerst nog onduidelijkheid. Schaatsen is na voetbal de meest welkome sport in de huiskamer Frank van den Wall Bake is daarom niet ongerust: "De hoeveelheid medailles die we in Sochi gaan halen geeft weer een injectie aan het nieuwe bedrijfsleven om in het schaatsen te stappen."

Toch kiest TVM ervoor om na veertien jaar te stoppen met sponsoring van de schaatsploeg: “Wij zijn een bedrijf dat voor duurzame sponsoring gaat en in veertien jaar is er veel veranderd. Het gaat niet alleen om platte reclame op schaatspakken, maar ook over maatschappelijke thema’s die een rol gaan spelen. Wij willen onze sponsoring vernieuwen”, aldus Stalenburg. Het terugschroeven brengt de continuïteit van de schaatssport niet in gevaar. Er zijn te veel teams en te veel schaatsers waardoor sponsoring verwatert. 'Het kaf wordt van het koren gescheiden'. Stalenburg: “Van de in totaal vijftig professionele schaatsers is na een jaar de helft niet meer professioneel actief. Sponsors worden kritischer, selectiever en er worden meer eisen gesteld. Ze zijn niet langer tevreden als af en toe het logo in beeld is.”

Hoe kan de schaatswereld interessant(er) worden gemaakt voor sponsors? Zichtbaarheid tijdens de grote belangrijke evenementen is van belang. Tijdens een World Cup wordt bijvoorbeeld niet het schaatspak van merkenteams gedragen. “Er zijn per jaar ongeveer twintig grote schaatswedstrijden waar we er zeventien rijden in een pak van hoofdsponsor KPN. We willen meer zichtbaar zijn op de momenten dat het ertoe doet” verduidelijkt Stalenburg. Moderniseren van de schaatssport waarbij er meer ruimte is voor merken om zich te profileren staat in Nederland bovenaan de agenda. In het buitenland hebben de aanpassingen echter geen prioriteit. Een proactieve houding van de KNSB en ISU is volgens Ab Krook noodzakelijk.

Tot slot gaan er geruchten dat KIA in beeld is als sponsor van de internationale schaatsunie ISU. De sponsoring van Essent heeft er in het verleden (mede) voor gezorgd dat veel internationale wedstrijden in Nederland werden gereden. Van den Wall Bake voorziet, indien KIA hoofdsponsor wordt, een verschuiving van de evenementen naar Azië. “Mocht dat het geval zijn, dan is het honderd procent zeker dat er meer evenementen die kant op zullen gaan.” Voor nieuwe Nederlandse sponsoren is dat een pijnpunt.

Luister hier de uitzending van WNL op Zaterdag (16:30 - 17:00) met Jaap Stalenburg, Frank van den Wall Bake en Ab Krook.

Afbeeldingen: Twitter @TVMSchaatsploeg - (CC) van Poortvliet