Ook Apple betreedt voetbalwereld na partnership met Bayern München

Apple is voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf een partnership aangegaan met een voetbalclub. Bayern München is een samenwerking aangegaan met Apple Music. Spelers en staf van Bayern zullen speciaal voor de muziekdienst van Apple exclusieve content en video’s aanbieden.

Apple en Bayern hadden al banden met elkaar vanwege het partnership van de Duitsers met Beats by Dr. Dre, waarvan Apple eigenaar is. Beats by Dr. Dre blijft ook Bayerns officiële sound partner.

Deze deal is de eerste samenwerking die Apple aangaat met een professionele sportorganisatie. In die zin is het wel een mijlpaal. Het zou kunnen betekenen dat het techbedrijf in de komende periode een belangrijke rol ziet weggelegd voor sponsoring.

Eerder betraden ook Deezer en Spotify de voetbalwereld. Deezer brak de ban met deals met Manchester United en FC Barcelona. Spotify kondigde onlangs een samenwerking aan met Borussia Mönchengladbach. We schreven toen al dat de introductie van Apple in de sportwereld voor de hand lag en nu is het zover.

ZIE OOK: Manchester United werkt als eerste club samen met muziekstreamingdienst


Voetbal en muziek goede combinatie

Voetbal en muziek zijn altijd al een goede combinatie geweest. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop bands uit Liverpool in de jaren 60 en 70 aan bekendheid wonnen omdat hun liedjes werden gedraaid op Anfield voorafgaand aan wedstrijden van Liverpool FC. Daarnaast speelt muziek bij veel sporters – en dus ook voetballers – een belangrijke rol in hun voorbereiding. Muziek is steeds meer een onderdeel van de sportwereld geworden.

Een ander belangrijk aspect is dat sporters zich steeds meer positioneren als popsterren en stijliconen. Mede dankzij social media spreken ze een nieuwe doelgroep aan en hebben sporters een enorm bereik. In die zin staan sporters op dezelfde hoogte als muzikanten en acteurs.

Paul Pogba is waarschijnlijk het beste voorbeeld van een (jonge) sporter die een rolmodel is voor veel jongeren. De duurste speler ter wereld heeft vele deals met brands, waaronder adidas, en de Fransman profileert zich graag via social media. Dankzij Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat is de afstand tussen fan en sporter kleiner dan ooit.

Door fans de kans te geven naar muziek te luisteren van spelers van hun favoriete club wordt die afstand nóg kleiner. Daarnaast kunnen voetbalclubs supporters nu ook op het gebied van muziek bij de club betrekken en gepersonaliseerde content aanbieden, wat de band tussen club en fans zal versterken.

De combinatie tussen muziek en sport lijkt vooralsnog een schot in de roos.

Video: Reclame Apple Music met Bayern-speler Mats Hummels




Headerfoto: Wikimedia