De Formule 1 begint een eigen eSports-competitie. De Formula 1 Esports Series, het wereldkampioenschap voor gamers, begint in september. De competitie is de volgende stap van eigenaar Liberty Media om een jonger publiek aan te spreken. De Formule 1 is de laatste in een lange rij van sportorganisaties die door middel van eSports jongeren willen bereiken.
De Formule 1 maakte maandag de plannen voor het eSports-kampioenschap bekend. De kwalificaties voor de Esports Series beginnen in september. De veertig snelste gamers uit de voorronden plaatsen zich voor de halve finales op 10 en 11 oktober in de Gfinity esports Arena in Londen. De beste racers uit de halve finales plaatsen zich vervolgens voor de finale, die plaatsvindt in Abu Dhabi in het weekend van de Grand Prix aldaar.
De winnaar mag zich 'Formula 1 Esports Series World Champion' noemen, is automatisch gekwalificeerd voor de halve finale van 2018, mag een Grand Prix bezoeken én krijgt een rol in de F1 2018-game.
Engagen met fans
De Formule 1 werkt voor de eSports Series samen met gameontwikkelaar Codemasters - dat de officiële F1 games maakt – en organisator van eSports-evenementen Gfinity.
Sean Bratches, commercieel directeur van de Formule 1, ziet veel mogelijkheden voor eSports. "De lancering van deze competitie is een geweldige mogelijkheid voor ons. eSports is een snelgroeiende markt met enorm veel mogelijkheden om te engagen met fans."
McLaren was in mei het eerste team in de Formule 1 dat een eSports-competitie lanceerde. Gamers konden meedoen om kans te maken de officiële simulator coureur van het Britse team te worden.
Ziggo eBattle
In Nederland is Ziggo succesvol met de Formule 1 eBattle. Tegenstanders gaan hierbij met elkaar via een spelconsole de strijd aan. In augustus werd er zelfs een speciale eBattle georganiseerd op het circuit van Zandvoort.
Wat het spelen van F1-games zo interessant maakt, is dat het erg dicht bij de werkelijkheid komt. Een nieuwe lichting coureurs oefent op racesimulatoren om zich voor te bereiden op een verdere carrière. Zij kennen de circuits al uit hun hoofd voordat ze er daadwerkelijk gereden hebben. Dankzij de eSports-competities kunnen fans zich nu ook voor even een coureur wanen en de strijd met anderen aan gaan.
ZIE OOK: Terugblik op eerste seizoenshelft Formule 1: wat is er veranderd?
Bereiken jongeren
Met de introductie van de eSports Series zet Liberty Media weer een volgende stap in de richting van het bereiken van de jeugd. Eerder ging het onder andere al een samenwerking aan met Snapchat en organiseerde het een live-evenement in Londen. Alles met als doel de Formule 1 onder jongeren weer populair te laten worden, zodat de races beter bezocht worden en de kijkcijfers stijgen.
eSports heeft de afgelopen twee jaar definitief zijn intreden gedaan in de sportwereld. De Franse Ligue 1 en de Eredivisie waren de eerste twee professionele sportorganisaties die een competitie hebben opgericht. De NBA volgt in 2018. De MotoGP is deze zomer begonnen met een eSport-competitie. Ook in veel andere sporten wordt gekeken naar de mogelijkheden die eSports biedt.
In het nieuwe SPORTNEXT Magazine besteden we volop aandacht aan eSports. Bestel het nummer hier.
Headerfoto: GEPA pictures/Red Bull Content Pool