Openingsweekend wielrennen prachtig in beeld gebracht op social media

Na de werelduurrecordpoging van Thomas Dekker in Mexico en alle 'opwarm' koersen in Australië en de gebruikelijke woestijnen, was het dit weekend eindelijk weer tijd voor het traditionele openingsweekend in Vlaanderen. Met zaterdag Omloop het Nieuwsblad (het volk) en zondag Kuurne-Brussel-Kuurne. In aanloop naar en tijdens deze koersen is de amusementswaarde op social media erg hoog. Wielrennen is misschien wel de beste sport om te volgen via social media. Een koers duurt over het algemeen wel even en heeft vele verhalen in zich. Deze verhalen kunnen lang niet allemaal verteld worden in het live TV verslag. Naast alle parodie- en amusementsaccounts, zijn er veel journalisten en insiders actief op Twitter die heel veel waarde kunnen toevoegen aan het verhaal van de koers. Hoewel veel data uit de wielersport nog onbenut blijft zien steeds meer ploegen en (koers)organisaties de meerwaarde van mooie en relevante content. Ik neem jullie graag mee op een visueel reisje langs de content tijdens en rond het openingsweekend van het wielrennen.

De NOS investeert al een tijdje in visuele uitingen rond sport evenementen. De onderstaande 'upcoming events’ plaat van de NOS ging keihard over internet, vooral door de honger naar de koers bij het grote publiek en de waarde (inhoud) van de image. Dit lijstje zal bij menig wielerliefhebber op de koelkast hangen.

Sporza deed het lijstje een aantal dagen nog eens dunnetjes over. De plaat, een stuk minder mooi, bleek voor het Belgisch publiek ook van grote waarde te zijn. 

De organisatie van Omloop het Nieuwsblad heeft dit jaar voor Twitter een leuk concept bedacht. Hoewel, niet heel consequent, maakte zij prachtige platen die aftelde naar de ‘dag der dagen’, Omloop het Nieuwsblad de start van het klassiekerseizoen. Scroll eens door de tijdlijn van Omloop het Nieuwsblad om te zien welke platen goed werkte en welke minder. De tweets die een uitdagende stelling bevatte of die gekoppeld werden aan een renner werden het meest ge-shared. De images met open vragen werden het minst ge-shared. (In deze analyse zijn het tijdstip van de posts even buiten beschouwing gelaten.)

Team Sky heeft een grote (online) fanbase, dat is niet voor niets. Team Sky verzorgt alles tot in de puntjes. Zo ook deze plaat met een prachtige quote van (inmiddels cultheld) Sir Bradley Wiggins over de klassiekers in Vlaanderen. Team Sky heeft de quote verwerkt in een sprekende foto van eerdergenoemde.  

De volgende ‘simpele’ uiting van Team Sky werkt door de honger van de fans al snel heel goed. Want, een prachtige, kenmerkende foto, waar genoeg bij te fantaseren valt. Dit zijn precies beelden waar de fan naar smacht als het openingsweekend aanstaande is.

Onderstaande foto is een prachtige manier van IAM Cycling om de selectie voor de Omloop het Nieuwsblad bekend te maken. Deze image heeft nieuwswaarde en zit goed in elkaar. Er is duidelijk voldoende aandacht aan besteed.

Tijdens de koers doen vooral filmpjes of gifjes en screenshots van de koers het goed. Ploegen en organisaties die investeren in het posten van images die de koers of verhalen in de koers vertellen, krijgen de fans mee. Ettixx Quick Step, die natuurlijk ook veel te vertellen had tijdens het openingsweekend, zat bovenop de koers en zorgde voor een mooie bijdrage in de timelines.





Hetiskoers.nl zorgt sinds de Tour de France 2014 voor infographics die in één plaat de etappes en eendags-koersen samenvat. Zonder een waarde oordeel te geven (wij van WC eend..), worden de platen door veel mensen ge-shared. Vooral mensen die een etappe gemist hebben zijn blij met dit soort platen. De toegewijde volgers van Het is Koers komen vaak met aanvullingen en suggesties voor een infographic, waardoor er een grappig soort nabeschouwing ontstaat op Twitter en/ of Facebook.

Tot slot een mooie samenvatting van het openingsweekend van Maarten Wynants, renner van Team Lotto Jumbo. Zo zie je maar, één renner heeft al zoveel verhalen na een weekend koers.

Het wielrennen is een sport dat dicht bij het volk staat, dat blijkt ook wel uit de platen die het goed doen op social media. Visuele uitingen die de honger naar wat komen gaat en de emotie rond de koers uitdragen zorgen vaak voor succes op social media. Toch zijn er nog legio mogelijkheden om het grote publiek grafisch mee te nemen door ‘data’ en emotie. Bekijk bijvoorbeeld eens de gifjes die IBM tijdens het US Open maakte. Deze datagrams tonen bijvoorbeeld data als het aantal ‘unforced errors’ of het aantal aces van spelers tijdens de US Open. De datagrams werden Live tijdens het US Open gemaakt en waren een groot succes. Je kunt een mooi overzicht van de datagrams en images zien op het Instagram account van IBM.