Oracle opent sportveld in Rio de Janeiro na indrukwekkend bezoek tijdens WK

Deze week was ik in Rio de Janeiro bij de feestelijke opening van een sportveldje in Pavãozinho, één van de vele favela’s die deze miljoenenstad kent. Dankzij een complete renovatie kunnen op dit veld dagelijks 400 kinderen op een veilige manier sporten bij het sociale project Solar Meninos de Luz. Een prachtig resultaat, mét een Nederlands tintje. Want het ICT bedrijf Oracle heeft samen met haar Nederlandse en Belgische partners zorg gedragen voor de financiering van deze verbouwing, na een indrukwekkend bezoek aan het project tijdens het WK in 2014.

De erfenis van het WK

Bijna tien maanden geleden klonk in het Maracanã stadion het laatste sluitsignaal van het WK voetbal 2014. Duitsland stapte als wereldkampioen van het veld en een dag later in het vliegtuig terug naar huis, waar uitzinnige fans ze met open armen onthaalden. Met deze laatste teams vertrokken ook de (meeste) journalisten, bezoekers en sponsoren uit Brazilië en werd er teruggekeken op een succesvol verlopen WK. Maar wat gebeurde er met het gastland na afloop van dit wereldwijd evenement? Wat zijn de blijvende veranderingen voor de lokale bevolking als de stadionlichten worden gedoofd? En welke Brazilianen profiteren daar van?

Vragen over de maatschappelijke impact van sportevenementen die steeds vaker en sterker naar boven komen. Zo ook in Brazilië waar in aanloop naar twee mondiale evenementen op rij forse kritiek wordt geuit op de gemaakte overheidsinvesteringen in infrastructuur en sportfaciliteiten vs. de staat van educatie en gezondheidzorg in het land. Terecht in mijn ogen.

Aan de andere kant biedt deze situatie volgens mij juist kansen voor bedrijven en organisaties die gelinkt zijn aan het evenement om te shinen. Kansen om te laten zien dat ze open staan voor de wereld buiten de stadions en niet de ogen sluiten voor de maatschappelijke thema’s in het land waar ze te gast zijn.

ZIE OOK: Onrust in Brazilië: oogkleppen op of handen uit de mouwen?

'Meer doen dan alleen lekker eten en een wedstrijdje kijken'

Voor Oracle stond het al vroeg vast dat ze meer wilden maken van hun bezoek aan het WK in 2014. Bas Diepen, Alliances & Channel Sales Director van Oracle Benelux, verwoordt het krachtig. Voor ons was het vanaf het begin duidelijk dat we als bedrijf, samen met onze partners, iets concreets achter wilden laten in Brazilië. In dergelijke landen, waar de verschillen tussen arm en rijk zo gigantisch groot zijn, kun je het in mijn ogen niet maken om alleen een wedstrijdje te bekijken en daarna weer te vertrekken.

Niet alleen voor mij of de organisatie is het prachtig, maar vooral voor al die jongens en meiden die dromen om de nieuwe Neymar te worden op het WK van 2026

Dankzij de Nederlandse organisatie More2Win werd de koppeling gemaakt met het project Solar. Gezamenlijk werd de Hattrick-campagne opgetuigd waar naast een sterke sales incentive richting partners ook een voorname plaats werd ingeruimd voor de sociale component. Dit kwam samen tijdens het WK in Brazilië toen een groep van 50 Oracle partners een bezoek bracht aan het project tijdens hun verblijf in Rio. Een unieke dag voor zowel bezoekers als de kinderen van het project, eindigend in de overhandiging van een cheque t.w.v. €25.000 om de aanleg van het nieuwe sportveldje in gang te zetten.

De nieuwe Neymars

Voor het project Solar ging deze week een langgekoesterde wens in vervulling. Dagelijks krijgen ruim 400 kinderen hier toegang tot onderwijs, met veel aandacht voor activiteiten buiten de klaslokalen als muziek, dans en vele sporten. Het oude sportveld lag er verlaten bij, aldus Yolanda Maltaroli, directrice van het project. Dankzij deze injectie van Oracle en met de support van Wilde Ganzen  kunnen al deze kinderen weer op een veilige manier gebruik maken van het sportveld. Dit was onze grootste wens toen we twee jaar geleden in contact kwamen met More2Win. Het is prachtig om te zien dat we dit vandaag hebben kunnen realiseren met onze Nederlandse partners. Niet alleen voor mij of de organisatie, maar vooral voor al die jongens en meiden die dromen om de nieuwe Neymar te worden op het WK van 2026.

We winnen veel met sport

In mijn ogen staat dit veldje symbool voor de enorme mogelijkheden die er nog liggen rondom sportevenementen. Kansen om de werelden van commercie, hospitality en maatschappij juist bij elkaar te brengen in plaats van elkaar te laten bijten. Gezamenlijk creëer je een sterker verhaal voor iedere sponsor of organisatie die zich op een serieuze manier wil verbinden aan een dergelijk evenement. Om in de slogan van onze nationale sportkoepel te blijven; We winnen veel met sport! Laten we de winnaars buiten de stadions niet vergeten.

Op naar 2016, ik kan niet wachten.