Deze 7 boeken over digitale strategieën zijn onmisbaar voor de sport

De digitalisering in de maatschappij schept veranderingen en creëert kansen. Wat verandert er in de wereld in consumentengedrag en wat heeft dat voor effect op de digitale waarde? Er zijn boeken vol geschreven over innovatie, digitalisering en disruptie. Met Peter Sprenger nemen we 7 onmisbare boeken over deze onderwerpen door en bespreken we welke lessen de sportindustrie uit deze strategische inzichten kan trekken.

Blockbusters, Anita Elberse (2015)

In Blockbusters legt de Nederlandse Harvard-professor Anita Elberse uit hoe in de entertainmentindustrie hits worden gemaakt - en wat wij daarvan kunnen leren. De wet van de blockbuster is dat alles wat premium is in de sport, zoals het WK voetbal, de Olympische Spelen of de Premier League, aan waarde heeft gewonnen. Maar alles wat geen blockbuster is, is verliesgevend of wordt niet gezien door de consument.

Sprenger: “Met de digitalisering dacht iedereen lange tijd dat alle content meer waard zou worden. Maar alleen premium content is exponentieel meer waard geworden. Een heleboel content werd juist waardeloos. Je moet ergens vol voor gaan, of het helemaal niet doen. Een beetje investeren bestaat niet meer. Je kunt beter 1 miljoen investeren met de kans er 2 miljoen van te maken, dan 5 ton te investeren en geen waarde te creëren. Deze ontwikkeling zorgt er overigens ook voor dat sterren supersterren worden. Door social media kunnen sporters 24 uur per dag communiceren met fans. Daardoor kunnen ook handballers en volleyballers uitgroeien tot sterren. Voor het individu is is de wet van de blockbuster heel positief.”

Zero Marginal Cost Society, Jeremy Rifkin (2014)

Rifkin gaat ervan uit dat door nieuwe technologieën goederen en diensten (bijna) gratis kunnen worden. Hij stelt dat we aan de vooravond staan van een gedemocratiseerde economie waarbij iedereen toegang heeft tot en mee bouwt aan het sociaal kapitaal en het productieapparaat in een Internet of Things. Producten en diensten kunnen gedupliceerd worden zonder heel veel extra kosten te maken. Voorbeelden van deze nieuwe industriële revolutie zijn Uber en Facebook.

Sprenger: “In de nieuwe economie is schaalbaarheid veel eenvoudiger geworden. Het maakt als organisatie niet uit of je naar 100.000 mensen een mail stuurt of naar 1 miljoen. Omdat je in de digitale wereld snel en vrijwel kosteloos kunt uitbreiden, is het enorm waardevol community’s op te zetten en daarvan te leren. Het is essentieel een digitale schil te ontwikkelen rondom een goed product of goede content. Je kunt relatief eenvoudig gezonde verdienmodellen opzetten. Voor de sportindustrie kun je denken aan een event community, een contentplatform of een gaming community.”

The End of Competitive Advantage, Rita Gunther McGrath (2013)

Rita Gunther McGrath betoogt in dit boek dat strategieën die jarenlang goed hebben gewerkt, geen garantie geven op hernieuwd succes in de toekomst. Het speelveld verandert continu en daar moeten bedrijven op inspelen door snel te handelen en niet te veel vast te houden aan tradities. Bedrijven concentreerden zich jarenlang alleen op het product, maar anno 2018 concurreren zij met experiences. Ervaringen zijn belangrijker geworden dan het product.

Sprenger: “Het voordeel van het beste product hebben bestaat niet meer. Het gaat om positieve ervaringen bij mensen, of het voorkomen van negatieve ervaringen. Dankzij social media en chatbots kun je zoveel mogelijk klantcontacten genereren als je wilt. Zo voegde de Volvo Ocean Race onlangs een chatbot toe aan de site. Dat had toegevoegde waarde én zorgde voor een wow-effect. Net zoals het beachvollleybal snapt dat het niet meer alleen om het kernproduct – de wedstrijd – gaat, maar dat pre match en post match-content net zo belangrijk zijn. Het entertainmentgehalte rondom toernooien draagt enorm bij aan een positieve beleving van de sport. Wil je als sport overleven, dan zul je moeten beseffen dat het draait om unieke ervaringen en beleving.”

The Second Machine Age, Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee (2015)

Internationale bestseller over de impact van technologie op ons leven: Google Glasses, zelfrijdende auto's, computers die het menselijk brein vervangen... De digitalisering heeft ons leven drastisch veranderd, en we staan nog maar aan het begin van deze revolutie. De auteurs stellen dat de robots eraan komen. En de impact van robots zal gigantisch zijn; het gaat zelfs de economie fundamenteel veranderen. Volgens Brynjolfsson en McAfee bevinden we ons aan het begin van een nieuw tijdperk waarin alle regels gaan veranderen: het tweede machinetijdperk.

Sprenger: “Artificial Intelligence gaat alles in de digitale economie raken, dus ook de sportwereld. Je ziet in de sport al initiatieven ontstaan rondom data en data-intelligentie die de sport gaan veranderen. Zowel de sportperformance inzichten in de topsport als de relaties met fans. Sport analytics is een nieuwe component voor sportorganisaties die veel waarde gaat creëren. We kennen in Nederland al initiatieven als Sport Data Valley, de Data Services Hub van KPN en SportsCloud gericht op de fanrelaties. Door goede data kun je processen slimmer maken, prestaties verbeteren en meer mensen bij sport betrekken. Een gouden kans voor de sport. AI gaat ons helpen met minder inspanning, meer waardevolle informatie uit nieuwe databronnen te halen. In andere sectoren gaat AI arbeidsplaatsen vervangen voor robotisering; juist in de sport zie ik het omgekeerde gebeuren.”

Technology vs Humanity, Gerd Leonhard (2016)

Het boek gaat over alle technologische ontwikkelen die plaatsvinden en wat dat kan betekenen voor onze maatschappij. Gerd Leonhard vindt dat we ons de vraag moeten stellen: hoe omarmen we technologie, zonder dat we het zelf worden? De auteur belicht de gevaren van onder meer Artificial Intelligence en het Internet of Things. Waar liggen de grenzen van wat we toelaatbaar vinden?

Sprenger: “Mijn advies is om je vooral niet te laten imponeren door technologie, maar het in je voordeel te laten werken. Maak keuzes in welke toepassingen je wel en niet gebruikt. Nu leeft soms de gedachte: ik moet alles doen of er helemaal niet aan beginnen. Dat is een dilemma, ook in de Nederlandse sport. Definieer wat je als bond, organisatie, merk of sporter wilt en creëer leuke toepassingen die helpen je doel te behalen. Door simpele dingen als een app die uitslagen bij houdt en een ranking maakt, wordt het beoefenen van een sport al snel leuker. Iets dergelijks vergroot het plezier en de zelfwerkzaamheid van sporters. Je kunt leren een sport te populariseren als je in zulke apps investeert.”

Exponential Organizations, Salim Ismail, Yuri van Geest, Mike Malone (2014)

Voor het boek bestudeerden de drie auteurs ruim 100 startups en interviewden ze tientallen CEO’s van de snelstgroeiende organisaties, waarbij ze tot een overzicht kwamen van organisaties die opmerkelijk goed presteren. Wat zijn de kenmerken van deze organisaties en wat kunnen andere organisaties daarvan leren? Exponentiële organisaties zijn volgens de auteurs organisaties die minimaal 10 keer beter presteren dan gemiddeld. Dan gaat het over organisaties die 10 keer sneller kunnen produceren, 10 keer betere producten leveren of 10 keer grotere winst per werknemer maken dan de gemiddelde organisatie in hun branche. Denk bijvoorbeeld aan Airbnb of Tesla.

Sprenger: “Je kunt tegenwoordig een bedrijf opstarten en binnen een jaar al enorm populair zijn. De les voor de sportwereld is dat er niet alleen concurrentie is binnen je gezichtsveld, maar ook daarbuiten. Binnen de sport heb je de originele bewoners, die noemen we de creators. Dat zijn bijvoorbeeld sportbonden. Daarnaast heb je activators, zoals Facebook of Amazon. Deze bedrijven kennen een veel steilere groeicurve dan de creators en het zijn bedrijven van buiten de sport die zich nu in de sport mengen. Facebook focust zich op sportcontent, Amazon koopt de rechten voor de Premier League. Ze gebruiken sport om de consument te binden. Wat je hiervan kunt leren is dat je als traditionele sportorganisatie parnterships met andere partijen aan moet gaan. Op die manier schep je nieuwe mogelijkheden. Een mooi voorbeeld is Ajax met Ziggo op het gebied van esports. Ga je geen partnerships aan, dan kan het zomaar zijn dat de activator jouw plek gaat innemen.”

Thank You for Being Late, Thomas L. Friedman (2016)

We zijn een tijdperk van exponentieel versnellende trends ingegaan. Zelfrijdende auto’s nemen een plaats in op de weg, nieuwe (tech)rijken zijn opgestaan, terwijl er ook meer schulden zijn dan ooit. De mensheid heeft een steeds groter effect heeft op het mondiale ecosysteem van de aarde. De regels van de oude economie gelden niet meer. Thomas L. Friedman geeft in dit boek zijn ideeën over hoe we met al deze ontwikkelingen om zouden moeten gaan. 

Sprenger: “Mijn les uit dit boek is dat je moet zorgen voor een innovatiecultuur in de sport. De digitalisering heeft gezorgd voor een nieuwe manier van denken en een generatie die niets heeft met de oude economie. Om iets te leren, moet je soms eerst iets afleren. Learn, unlearn, relearn heet dat. De sport staat niet bekend om zijn flexibiliteit en wendbaarheid. Het zijn grote containerschepen. Maar soms moet je afscheid nemen van tradities. Bevorder een cultuur waarin nieuwe ideeën de tijd krijgen en gebruik de kracht van je werknemers. Op die manier boek je sneller vooruitgang.”

Lees in het SPORTNEXT magazine een uitgebreid interview met Peter Sprenger over datamarketing in de sport en de kansen van de digitale economie. Bestel het magazine hier


Headerfoto: Shutterstock.com