Het laatste sportmarketingnieuws: Amazon gaat docu's over Serena Williams en Pogba maken

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Serena Williams en Paul Pogba werken samen met Amazon aan documentaires
  • Unieke Nederlandse samenwerking voor toekomstig wielertalent
  • Wolfsburg wordt shirtsponsor van Amerikaans voetbalteam
  • TeamNL atleten blikken onder genot van kop koffie vooruit op Spelen
  • Missie H2 presenteert campagne ‘Samen maken we Nederland Waterstofland’
  • Kjeld Nuis nieuwe ambassadeur van Toyota
  • 2Basics lanceert met The Space Invaders nieuw label dat zich richt op gaming marketing & media
  • Heineken introduceert Holland Heineken Hemd om Oranjezomer gepast te vieren
  • Succesvolle BVVS Strava Challenge ten einde
  • Digitale line-up OranjeLeeuwinnen biedt fans kans toch dicht bij helden te zijn

Serena Williams en Paul Pogba werken samen met Amazon aan documentaires

Twee van de grootste sporters van dit moment tekenden afgelopen week contracten met Amazon voor het uitbrengen van documentaires. Serena Williams gaat zelfs verschillende programma’s produceren voor Amazon Studios. Het eerste project is een docuserie, waarin de 23-voudig Grand Slam-winnares zowel op als naast de baan wordt gevolgd. “Ik heb nog veel verhalen te vertellen, waaronder over mezelf, en ik kijk ernaar uit deze met de wereld te delen”, zegt de 39-jarige Williams in een reactie.

Ook Paul Pogba gaat samenwerken met Amazon. Het bedrijf gaat een documentaire ‘The ‘Pogmentary’ - maken waarin de Franse middenvelder binnen en buiten de lijnen wordt gevolgd. De docu moet meer inzicht geven in het leven van de voetballer van Manchester United. De documentaire gaat in 2022 in première.

De samenwerkingen van Williams en Pogba zijn in lijn met de veranderingen in de sport- en mediawereld. Netflix, Amazon en Disney+ hebben de laatste jaren, met succes, series over sportclubs en -organisaties gemaakt. Het was een kwestie van tijd voordat ook individuele atleten camera’s toegang zouden geven tot hun leven.

Unieke Nederlandse samenwerking voor toekomstig wielertalent

NOC*NSF, Team Jumbo-Visma en de KNWU slaan de handen ineen voor een nieuwe impuls aan de talentontwikkeling in de wielersport. Met CyclingClassNL wordt een nieuw project gestart dat zich focust op de ontwikkeling van getalenteerde jongens en meisjes binnen de wielersport in de leeftijd van vijftien tot en met achttien jaar. Zij zullen in het project op dagelijkse basis worden begeleid met een wetenschappelijk onderbouwd en persoonlijk ontwikkelingsprogramma. Op die manier moet de aanwas van wielertalent worden gewaarborgd en de doorstroom naar de top worden verbeterd.

Het nieuwe project van NOC*NSF, Team Jumbo-Visma en de KNWU is een samenwerking op alle niveaus. Binnen CyclingClassNL gaan talentcoaches aan de slag met verschillende trainingsvormen die onder andere bijdragen aan fysieke ontwikkeling, persoonlijkheidsontwikkeling en voedingsleer van talenten. De dagelijkse coaching helpt de betrokken sporters om optimaal inzicht te krijgen in hun leerdoelen en bij het vinden van de balans tussen sport, school en hun privéleven. De samenwerkende partijen zijn ervan overtuigd dat hiermee een betere aansluiting plaatsvindt richting het World Tour-niveau.

Wolfsburg wordt shirtsponsor van Amerikaans voetbalteam

VfL Wolfsburg is komend seizoen te bewonderen op het derde niveau in de Verenigde Staten. De Duitse club is shirtsponsor geworden van Chattanooga FC van de National Independent Soccer Association. De twee teams werken al sinds 2017 samen. Beide zijn namelijk sterk verbonden met Volkswagen, dat zowel in Wolfsburg als in Chattanooga een fabriek heeft staan. Het logo van VfL Wolfsburg komt op het uitshirt van Chattanooga FC te staan. Daarnaast gaat de Duitse topclub ook helpen een vrouwenteam op te zetten en wordt kennis uitgewisseld.

TeamNL atleten blikken onder genot van kop koffie vooruit op Spelen

Als onderdeel van het partnership tussen Lola Coffee en TeamNL, maakt het koffiemerk in samenwerking met Nederlandse Loterij een serie waarin atleten vooruitblikken op de Zomerspelen in Tokio. In Barista Talks wordt onder het genot van een kop koffie onder meer gesproken over de aanloop naar de uitgestelde Spelen. Baanwielrenner Jeffrey Hoogland is te gast in de eerste aflevering.

Missie H2 presenteert campagne ‘Samen maken we Nederland Waterstofland’

Met nog minder 100 dagen te gaan tot de uitgestelde Olympische Spelen in Tokyo, grijpen de koplopers van Nederland Waterstofland het moment aan om aandacht te vragen voor de kracht van Nederland als waterstofland. Onder de noemer Missie H2, een initiatief van Gasunie, Groningen Seaports, Remeha, Shell, Stedin Groep, Toyota en Port of Amsterdam, wordt samen met de ambassadeurs van TeamNL bekendheid gegenereerd voor waterstof als pijler onder de klimaatambities van Nederland. De campagne met als boodschap “Samen maken we Nederland Waterstofland” wordt vandaag gelanceerd.

In de campagne laten Olympische sporters Marit Bouwmeester, Kiran Badloe, Ferry Weertman en andere Olympische en Paralympische watersporthelden zien dat als we nú koers kiezen, we straks met zijn allen de energie van waterstof ervaren.

Ulco Vermeulen, Raad van Bestuur van Gasunie, één van de Missie H2-partners: “De vergelijking waterstoftransitie en topsport is perfect. Op dit moment bereiden nationale sportfederaties, Olympische en Paralympische Comités en bovenal onze atleten zich met volle toewijding en eensgezindheid voor op het grootste sportevenement ter wereld. Dat is exact de reden waarom wij nu met volle energie inzetten op een groene toekomst met waterstof. Overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten moeten nu eenzelfde visie, focus en daadkracht tonen als onze topsporters. Met minder gaan wij het niet redden.”

Kjeld Nuis nieuwe ambassadeur van Toyota

Tweevoudig olympisch schaatskampioen Kjeld Nuis is de nieuwste ambassadeur van Toyota. De samenwerking maakt deel uit van de wereldwijde Toyota campagne ‘Start Your Impossible’ rond de Olympische en Paralympische Spelen waarvan Toyota de mobiliteitspartner is. Het ambassadeurschap weerspiegelt de gedeelde, onbegrensde toewijding van Toyota en Kjeld om zichzelf continu te verbeteren. Hierbij is niets onmogelijk.

Nuis: “Voor een schaatser zijn de Olympische Spelen het mooiste wat er bestaat. Het is me twee keer op rij om diverse redenen niet gelukt om mij te kwalificeren. Het was dan ook een enorme bevrijding toen ik mij wel plaatste voor de spelen in Zuid-Korea. En als je dan als 28-jarige laatbloeier meteen twee keer goud pakt en ziet hoe Nederland ontzettend met je meeleeft. Dát betekent ‘Start Your Impossible’ voor mij. Niets is onmogelijk.”

2Basics lanceert met The Space Invaders nieuw label dat zich richt op gaming marketing & media

2Basics start een nieuw label dat zich volledig richt op gaming marketing & media, genaamd The Space Invaders. Dit onderdeel biedt merken de unieke mogelijkheid te adverteren in games. Daarnaast richt The Space Invaders zich op creatieve partnerships en merkcampagnes richting gamers. Kevin Loos gaat leidinggeven aan dit label.

Loos is sinds 2013 werkzaam bij 2Basics, en stond aan de basis van de eerste gaming campagnes van het bureau. ‘Gaming- en esports behoren tot de meeste favoriete vrijetijdsbesteding van jongeren. Het is een wereld die zowel lokaal en wereldwijd enorm goed te verzilveren is voor merken. Wij hebben de afgelopen jaren ontzettend veel geïnvesteerd in dit domein. Dat heeft ons niet alleen ervaring, maar ook een breed netwerk van gamers en de industrie opgeleverd. Maar we zien ook nieuwe kansen in de vorm van creatieve campagnes, en ingame advertising. We kijken ernaar uit om samen met nationale- en internationale merken deze wereld verder te veroveren.’

Met de introductie van The Space Invaders scherpt 2Basics haar positionering nog verder aan en om merken te versterken middels maatschappelijke activaties.

Heineken introduceert Holland Heineken Hemd om Oranjezomer gepast te vieren

Om deze (sport)zomer goed voor de dag te komen bij alle evenementen heeft Heineken het Holland Heineken Hemd gelanceerd. Heineken is als sponsor dit jaar betrokken bij het EK Voetbal, de Olympische Spelen en de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort. Om vanaf de bank, het terras of in het stadion de Oranjezomer te vieren lanceert Heineken een vrolijk hawaïhemd dat is voorzien van diverse sportsymbolen, kronen en de Nederlandse leeuw.

Het Holland Heineken Hemd is helemaal gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Als geheugensteuntje is het borstzakje voorzien van een Nederlandse vlag met daarop de eerste regels van het volkslied dus er kan uit volle borst gezongen worden. Het shirt is méér dan een shirt; ieder exemplaar is voorzien van een unieke code waarmee men korting op Heineken producten kan krijgen of zomerse gadgets kan winnen, of tickets voor de uitverkochte F1 race in Zandvoort. Het Holland Heineken Hemd is vanaf deze week in de supermarkt verkrijgbaar bij aanschaf van een 9-pack Heineken (Original of 0.0) bier in blik.

Succesvolle BVVS Strava Challenge ten einde

De eerste editie van de BVVS Strava Challenge is succesvol verlopen. Ongeveer 100 leden van de Businessclub Vrienden van SPECO hebben tussen 25 maart en 5 april (12 dagen) 12.027 kilometer afgelegd. Daarmee is ruimschoots het doel behaald om de afstand van Tilburg naar Tokio te volbrengen.

Op 25 maart startte de fakkeltocht van het grootste sportevenement ter wereld: de Olympische Spelen. De BVVS greep dit moment aan als start voor een leuke sportieve challenge: gezamenlijk binnen 12 dagen de symbolische afstand van Tilburg naar Tokio (9.353 km) fietsen, hardlopen, zwemmen, skaten en/of wandelen. De leden van de BVVS gaven hier massaal gehoor aan en zijn de afgelopen weken volop in beweging geweest.

Digitale line-up OranjeLeeuwinnen biedt fans kans toch dicht bij helden te zijn

Een bijzonder moment vond dinsdag voorafgaand aan de oefeninterland van de OranjeLeeuwinnen met Australië plaats. De speelsters liepen namelijk met een tablet in hun hand het veld op, waardoor elf jonge supporters zichtbaar waren. KNVB, ING en Fonds Gehandicaptensport boden deze jonge voetballers met een beperking de unieke kans digitaal aanwezig te zijn om samen met de OranjeLeeuwinnen de wedstrijd tegen Australië te openen. Op deze manier waren zij toch heel dicht bij hun voetbalhelden.

Headerfoto: lev radin / Shutterstock.com