Het laatste sportmarketingnieuws: Feyenoord en Univé brengen interactieve game 'Feyenoord Play' uit

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Feyenoord en Univé brengen interactieve game 'Feyenoord Play' uit, DHL start Kampioensbox-campagne voor alle amateurkampioenen en streamingdienst DAZN zet McDonalds in voor meer abonnees.

Feyenoord en Univé brengen interactieve game 'Feyenoord Play' uit

In het spel 'Feyenoord Play' kunnen supporters met hun telefoon virtuele spelerskaarten verzamelen, die zijn verspreid over 35 locaties rondom De Kuip en in Rotterdam. Heb je een spelerskaart rondom het stadion gevonden? Dan wordt deze opgeslagen in je digitale album De Kuip. Vind je een spelerskaart in de stad, dan komt deze in het album Rotterdam. Hebben supporters beide albums gevuld, dan maken ze kans op de hoofdprijs: Feyenoord Play Binkie, een handmade artwork in Feyenoord-stijl.

De game maakt gebruik van een geïntegreerde plattegrond om supporters naar de locaties van de spelers te leiden. Als supporters in de buurt van een kaart komen, krijgen ze een signaal op hun mobiel. Zien ze de virtuele spelerskaart op hun scherm verschijnen in de echte wereld, dan kunnen ze hem ‘vangen’ met de camera van de telefoon. Op de achterkant van alle kaarten staan leuke weetjes over de spelers.

"Naast dat het erg leuk is om met vrienden of familie Feyenoordspelers virtueel te verzamelen, is ons doel ook om de supporters in de beweging te brengen", aldus Lilet Wortmann, manager Marketing & Communicatie van Univé Het Groene Hart. "Univé, als Supporter van Sport, stimuleert beweging voor jong en oud, want dat is en blijft ontzettend belangrijk. En wij maken het met Feyenoord Play net even wat leuker om die extra stappen te maken."

"Univé en Feyenoord delen de ambitie om de samenleving gezonder te maken", aldus Ruud van der Knaap, commercieel directeur van de club. ‘Feyenoord Play is een leuke en laagdrempelige manier om daar een steentje aan bij te dragen. Daarnaast is het ook een geweldige toevoeging voor een bezoek aan De Kuip, zeker voor onze jongste supportersgroep, de Kameraadjes. Zo kunnen ze hun Feyenoord-helden digitaal verzamelen en ook actief bezig zijn rondom De Kuip."

DHL start Kampioensbox-campagne voor alle kampioenen van Nederland

Met het einde van de amateurcompetities in zicht, start DHL eCommerce Nederland voor het derde jaar op rij een campagne om het kampioensfeest van teams onvergetelijk te maken. Dit jaar maken 750 teams in Nederland kans om de DHL Kampioensbox te ontvangen, waarin onder andere een groot spandoek, kampioensschalen, confetti en kampioenssjaals zitten.

DHL is logistiek partner en sponsor van de nationale vrouwenteams in voetbal, handbal, hockey en (beach)volleybal. Daarnaast ondersteunt DHL dus ook de breedtesport, helemaal op het moment dat daarin de prijzen verdeeld worden. “Het is het derde jaar dat we deze campagne ontwikkelen, maar het blijft fantastisch om de impact van de DHL Kampioensbox te zien. We komen hiermee in de haarvaten van de sport met vele blije gezichten, geweldige foto’s en enthousiaste reacties tot gevolg. Daar doen we het voor. Het is een perfect verlengstuk van ons sponsorship op topsportniveau.”

Teams kunnen de DHL Kampioensbox aanvragen via https://www.dhlecommerce.nl/nl/samedream/kampioensbox

DAZN wil Franse abonnees werven via samenwerking met McDonalds

DAZN - de streamingdienst die in Frankrijk de Ligue 1-wedstrijden uitzendt - en McDonald's zijn in Frankrijk een samenwerking aangegaan waarbij klanten een drie maanden durend Ligue 1-abonnement krijgen bij aankoop van een speciaal Ligue 1-menu via de McDo+ app.

De campagne is bedacht vanwege tegenvallende resultaten van DAZN. De streamingdienst betaalt jaarlijks 400 miljoen euro voor de uitzendrechten van acht van de negen Ligue 1-wedstrijden per speelronde. Om quitte te spelen, heeft het bedrijf minstens anderhalf miljoen abonnees nodig. Tot nu toe sloten slechts 400.000 mensen een abonnement af.

In een poging om dat aantal een flinke boost te geven, heeft DAZN de handen ineengeslagen met McDonalds. De eerste 120.000 mensen die het speciale Ligue 1-menu bestellen via de McDo+ app, ontvangen een code waarmee ze tot het einde van het seizoen een DAZN-abonnement krijgen. Het menu kost 14,15, terwijl een maandabonnement bij DAZN 39,99 kost.

DAZN heeft een ontsnappingsclausule in haar vierjarige deal met de Ligue 1 staan, waardoor het contract aan het einde van het seizoen verbroken kan worden als het abonneedoel niet wordt gehaald. Dit betekent dat de toekomst van de Ligue 1-uitzendingen in Frankrijk onzeker blijft. DAZN is de laatste tijd al vaker in het nieuws gekomen, onder meer vanwege niet nagekomen betalingsverplichtingen.