Het laatste sportmarketingnieuws: Feyenoord lanceert eigen streamingdienst

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Feyenoord lanceert haar eigen streamingdienst, Red Bull breidt haar sportsponsoring nóg verder uit en krijgt 51 procent van de aandelen van wielerploeg BORA-hansgrohe in handen en de KNWU presenteert haar nieuwe wielertenue.

Feyenoord lanceert met Feyenoord ONE eigen online streamingdienst

Feyenoord heeft afgelopen woensdag als eerste club in Nederland een eigen online streamingdienst gelanceerd. Met Feyenoord ONE – een soort Feyenoord-Netlix - biedt de club supporters exclusieve Feyenoord-videocontent verzameld op één plek. Op het platform zijn volledige wedstrijden, documentaires, videoseries en historische wedstrijden te bekijken. Feyenoord ONE is voor alle supporters te bezoeken. Om exclusieve content te zien, kunnen supporters tegen betaling een lidmaatschap afsluiten.

Commercieel directeur Ruud van der Knaap: ‘Feyenoord ONE is een waardevolle aanvulling op onze bestaande clubkanalen, zoals de Feyenoord-website, de app, het magazine en de sociale media-kanalen. Met Feyenoord ONE bieden we supporters content van hoge kwaliteit op één plek, waarbij je zelf kunt bepalen wanneer je wat kijkt en je nooit meer iets hoeft te missen.’

‘Daarnaast biedt de productie en distributie van videocontent via Feyenoord ONE ons de kans om in de toekomst nog meer series, documentaires en overige videocontent te maken van hoge kwaliteit. We zijn dan ook ontzettend trots dat we als eerste club in Nederland een eigen streamingdienst aan kunnen bieden aan onze supporters, in navolging van Europese topclubs als Liverpool, Real Madrid en Juventus.’ In het buitenland is zo'n eigen streamingdienst inderdaad al langer gangbaar, bedoeld om de merkbinding te verstevigen en soms ook extra inkomsten te halen uit supporters. Ook wereldvoetbalbond FIFA lanceerde begin 2022 al een eigen, gratis videostreamingdienst.

Feyenoord Originals

Op Feyenoord ONE kunnen supporters onder de noemer Feyenoord Originals exclusieve videoproducties van de club streamen. Bij lancering zijn er al meer dan 30 documentaires en series te zien, waaronder de nieuwe, zesdelige serie ‘We zullen wat beleven’. In deze serie krijg je een kijkje achter de schermen in de laatste twee maanden op weg naar de landstitel van afgelopen seizoen. Ook de documentaire ‘GIMENEZ’, een film van een uur die een schitterend kijkje geeft in het leven van de Mexicaanse spits, is op het platform te zien.

Naast Feyenoord Originals zijn er volledige ‘matchday collections’ te vinden. Na afloop van een Europese speeldag of na afloop een Eredivisie-speelronde kun je er de volledige wedstrijd van Feyenoord terugkijken. De matchday collections bevatten ook (live) persconferenties, voorbeschouwingen, extra lange samenvattingen en interviews. Op Feyenoord ONE kun je eveneens wedstrijden livestreamen. Niét de officiële wedstrijden van het eerste elftal - die blijven via de bestaande rechtenhouders te zien - maar wel de oefenwedstrijden van Feyenoord 1, jeugdwedstrijden en de resterende UEFA Youth League-wedstrijden van Onder 19 van dit seizoen. Ook zijn highlights van wedstrijden van Feyenoord Vrouwen 1 te vinden op het platform.

Historische wedstrijden

Bij de lancering bevat Feyenoord ONE 15 ‘classic matches’ uit de recente en verre historie, waaronder de volledige Europacup-finale uit 1970. Deze wedstrijd is nergens anders in z’n volledigheid te zien. Het beschikbare materiaal wordt na livegang van het platform verder aangevuld.

Red Bull gaat zich (nog meer) richten op wielersport: 51 procent van aandelen BORA-hansgrohe overgenomen

Red Bull heeft 51 procent van de Duitse wielerformatie BORA-hansgrohe overgenomen en vergroot haar aanwezigheid in de wielersport daar stevig mee. De energiedrankjesfabrikant sponsorde wel al individuele renners als Wout van Aert, Tom Pidcock en een behoorlijke lijst aan mountainbikers en werkte al langer samen met BORA-hansgrohe. Zo draaiden de ploeg en Red Bull al sinds begin 2023 samen het scoutingsprogramma ‘Red Bull Junior Brothers’ en ook de komst van superster Primoz Roglic, begin oktober 2023, zou door het bedrijf bespoedigd zijn.

Red Bull is een grote speler in de wereld van sportsponsoring. Formule 1-wereldkampioen Max Verstappen rijdt voor de renstal van de Oostenrijkers, dat met AlphaTauri ook een tweede Formule 1-team bezit. In het voetbal is het bedrijf sponsor van de clubs RB Leipzig (Duitsland), Red Bull Salzburg (Oostenrijk), New York Red Bulls (Verenigde Staten) en Red Bull Bragantino (Brazilië). Daarnaast is Red Bull sponsor van zo'n 800 individuele sporters.

De overname is nog niet officieel, want tot 26 januari kan er nog een bezwaar worden ingediend bij de Oostenrijkse mededingingsautoriteit. Het is nog onduidelijk of BORA-hansgrohe een naamsverandering zal ondergaan en wat de precieze plannen van Red Bull zijn met de wielerploeg.

KNWU presenteert nieuw tenue: vlammen in oranje

De KNWU en AGU presenteerden op dinsdag 9 januari met een speciale video de nieuwe tenues voor alle TeamNL-selecties. Zij starten dit olympische en paralympische jaar in een oranje tenue, met daarop de tulp en de Nederlandse driekleur. Het design is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de KNWU, kledingpartner AGU en hoofdsponsor Nederlandse Loterij. In de video wordt de weg naar oranje zichtbaar, waarin Harrie Lavreysen, Puck Pieterse, Judy Baauw en Mitch Valize een fraaie hoofdrol hebben.

Mountainbikester en veldrijdster Puck Pieterse: “De saamhorigheid van de wielersport en de trots om de outfit te dragen komt in dit design echt tof naar voren. Er zijn veel wielerdisciplines waarin sporters van de KNWU vertegenwoordigd zijn. Dit shirt draagt bij aan het gevoel van kracht en onderlinge verbondenheid." Daniël Heijne, verantwoordelijk voor Commercie & Communicatie bij de KNWU, voegt hieraan toe: “De KNWU is trots op het nieuwe design en klaar om hierin te gaan voor het hoogst haalbare. Als sporter begin je op de wielervereniging en groei je door tot in oranje. Samen met onze partners AGU en Nederlandse Loterij is een outfit ontworpen waarin we de komende jaren herkenbaar voor de dag komen. Dit in combinatie met de innovatietrajecten die we met AGU doorlopen, zorgt ervoor dat onze sporters iedere dag presteren op het hoogste niveau.”

Björn Jeurissen, CEO van AGU: “Aan het begin van dit Olympische en Paralympische jaar zijn de nieuwste innovaties toegepast op de wielerkleding van de nationale ploeg om tot de beste resultaten te kunnen komen. De kleding is voorzien van de meest aerodynamische technieken die optimaal comfort bieden tijdens de strijd om medailles. We zijn als Nederlandse expert op het gebied van fietsen niet anders gewend om met alle condities en disciplines rekening te houden en kijken ernaar uit om dit in 2024 tot perfectie te laten komen voor alle sporters van de KNWU.”