Het laatste sportmarketingnieuws: Weer voetbalplaatjes sparen bij Albert Heijn

In de week waarin Chelsea over het afgelopen seizoen een verlies van bijna honderd miljoen pond liet noteren, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Albert Heijn begint weer actie met voetbalplaatjes

Albert Heijn start weer met voetbalplaatjes. Er zijn dit jaar 252 unieke plaatjes van spelers van de 18 Eredivisieclubs, het Nederlands elftal en de OranjeLeeuwinnen. In de twee tv-commercials rondom de spaaractie spelen de voetballers Frenkie de Jong, Donny van de Beek, Steven Berghuis en Jackie Groenen een hoofdrol. De populaire AH Voetbal App is eveneens terug. Daar kan men gespaarde plaatjes scannen om ze toe te voegen aan de digitale verzameling.

In de nieuwe campagne zet Albert Heijn meer in op digitaal. Zo wordt de Albert Heijn app meet gebruikt. Vernieuwing is ook belangrijk bij de spaaracties van Albert Heijn. Met de gescande voetbalplaatjes krijgt men in de speciale AH Voetbal App toegang tot vier leuke voetbalgames die men kan spelen tegen vrienden. De gescande voetbalhelden worden met iedere gespeelde wedstrijd meer waard. In de ranglijst kan men zien wie de kampioen is van jouw vriendenlijst.

‘AS Roma voor €700 miljoen overgenomen door Amerikaanse zakenman’

AS Roma krijgt binnenkort een nieuwe eigenaar. De Friedkin Group, een consortium geleid door de Amerikaanse miljardair Dan Friedkin, staat op het punt het meerderheidsaandeel van de huidige eigenaar en voorzitter James Pallotta over te nemen. Friedkin en Pallotta zitten samen ook in het bestuur van NBA-club Boston Celtics.

AS Roma zou nu een waarde van 1 miljard dollar hebben. Pallotta betaalde in 2011 nog 100 miljoen dollar voor tweederde van de aandelen. Friedkin is de CEO van Gulf States Toyota Distributors, het op een na grootste Toyota-distributiebedrijf van de Verenigde Staten, en heeft een vermogen van ruim 4 miljard dollar.

Voormalig NBA-topman David Stern overleden

"Zonder David Stern zou de NBA niet zijn wat het vandaag is.” Het is een veelzeggende quote van Michael Jordan als reactie op het overlijden van voormalig topman van de Amerikaanse basketbalcompetitie. Stern trad op 1 februari 1984 aan als commissioner van de NBA en maakte van een competitie die er niet eens in slaagde om live op tv te worden uitgezonden, een florerende industrie die meer dan 5 miljard dollar per jaar omzet met fans van over de hele wereld. Stern stond tevens aan de wieg van de vrouwenvariant van de NBA (WNBA), dat eveneens uitgroeide tot een succes.

Magic Johnson noemde Stern ‘een marketinggenie die de hele competitie op zijn kop heeft gezet.’ Stern overleed op nieuwjaarsdag op 77-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hersenbloeding.

Kubica dankzij miljoenen aan sponsorgeld aan de slag bij Alfa Romeo

Het Poolse PKN Orlen heeft een meerjarig contract getekend als co-sponsor van het Formule 1-team van Alfa Romeo. Dankzij de miljoenen van de olie- en tankstationketen vervult Robert Kubica komend seizoen de rol van reservecoureur bij de Italiaanse formatie. PKN Orien is namelijk de persoonlijke sponsor van de Pool. Kubica verloor zijn stoeltje bij Williams, waar hij afgelopen seizoen veelal in de achterhoede reed.

Eli Lejeune nieuwe marketing- en communicatiemanager van PSV

Eli Lejeune is op 1 januari begonnen als de nieuwe Head of Marcom, Brand & Design bij PSV. Lejeune was voorheen werkzaam als Senior Stategist bij het Eindhovense VanBerlo.

Headerfoto: Albert Heijn | Rijk in Beeld