Het laatste sportmarketingnieuws met Davis Cup, Suarez naar Puma en Alex Hunter

In de week waarin de Keuken Kampioen Divisie van start ging, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • La Liga boort nieuwe markten in VS en India aan
  • Opzet Davis Cup verandert na 118 jaar
  • Luis Suarez verruilt adidas voor Puma
  • Gokomzet op WK bedroeg 160 miljard dollar
  • Real Madrid trekt publiekslieveling Alex Hunter (wie?) aan
  • Dalende toeschouwersaantallen in Eredivisie

La Liga boort nieuwe markten in VS en India aan

De Spaanse competitie kende op commercieel gebied een uitermate goede week. Natuurlijk was daar het nieuws dat er competitiewedstrijden gespeeld gaan worden in de Verenigde Staten; een primeur voor een Europese topcompetitie. Maar eerder in de week maakte de Spaanse profliga bekend dat Facebook de uitzendrechten had gekocht voor India, Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, Nepal, de Maldiven, Sri Lanka en Pakistan. De komende drie seizoenen kunnen inwoners van deze landen via Facebook gratis wedstrijden uit de Primera Division volgen. Er zijn in deze regio in totaal bijna 350 miljoen Facebook-gebruikers, waarvan 270 miljoen in India woonachtig zijn. Een enorme afzetmarkt dus voor La Liga. Financiële details van de deal zijn niet bekendgemaakt, maar volgens de Spaanse krant Le Mundo Deportivo gaat het om 90 miljoen euro.

ZIE OOKLa Liga gaat Spaanse competitiewedstrijden in Verenigde Staten spelen

Opzet Davis Cup verandert na 118 jaar

In het mannentennis werd donderdag een ingrijpende beslissing genomen. De Davis Cup gaat op de schop. Vanaf 2019 verandert de opzet van het tennistoernooi voor landenteams. Voortaan wordt de finale van de Davis Cup afgewerkt in één week, aan het eind van het tennisjaar. Achttien landen strijden in zes groepen van drie om een plek in de kwartfinales, waarna de halve finales en finale in het weekend worden afgewerkt. Financieel gaan zowel de landen als de internationale bond ITF er flink op vooruit, dankzij een sponsordeal met Kosmos, een investeringsgroep van FC Barcelona-verdediger Gerard Piqué. De komende 25 jaar komt er maar liefst 3 miljard dollar beschikbaar voor het evenement. Hoewel er kritiek was op de nieuwe opzet van onder meer Novak Djokovic en Robin Haase, ging ruim 71 procent van de bonden – waaronder Nederland - akkoord, wat net voldoende was voor een tweederdemeerderheid.  

Luis Suarez verruilt adidas voor Puma

Na een samenwerking van ruim tien jaar verruilt Luis Suarez adidas voor concurrent Puma. De Uruguayaanse spits kon al enige tijd geen overeenstemming bereiken met het Duitse kledingmerk – Suarez speelde in de voorbereiding met schoenen waarop het logo van adidas was afgeplakt – en stapt nu dus over naar Puma, dat hem wél met open armen ontving. De aanvaller van FC Barcelona gaat 1,1 miljoen euro per jaar verdienen. De 31-jarige Suarez schaart zich in een rijtje bij onder meer Romelu Lukaku, Mario Balotelli en Gianluigi Buffon. In een leuke animatievideo maakten Suarez en Puma het nieuws bekend.

Gokomzet op WK bedroeg 160 miljard dollar

Het WK voetbal ligt al weer enige tijd achter ons, maar deze week kwamen er interessante cijfers naar buiten over het mega-evenement. Zwitsers onderzoek, in opdracht van de FIFA, toont aan dat de totale gokomzet rond de wedstrijden bijna 160 miljard dollar bedroeg wat een gemiddelde betekende van 2,4 miljard per wedstrijd. De finale was goed voor 8,2 miljard dollar. Het onderzoek werd gehouden onder 550 aanbieders wereldwijd. Van wedstrijdmanipulatie, ook onderzocht, was geen sprake. Waar in Nederland regelgeving over het legaal gokken op sport maar niet op gang wil komen, daar profiteert men in de rest van de wereld optimaal van de grote bedragen die rondgaan in deze industrie.

Real Madrid trekt publiekslieveling Alex Hunter (wie?) aan

Bij de gewone voetbalfan zal de naam Alex Hunter geen belletje doen rinkelen. Maar gamers weten meteen over wie we het hebben. Alex Hunter is het fictieve personage in FIFA waarmee je spelmodus ‘The Journey’ afwerkt. Hij werkt zich op van de starten van Londen tot een sterspeler in de Premier League en international van Engeland. En in FIFA 19 maakt Alex Hunter onderdeel uit van Real Madrid. De komst van Hunter - die al wordt gesponsord door Coca-Cola - werd groots aangekondigd door de ‘Koninklijke’, inclusief welkomstberichten van spelers als Raphaël Varane en Dani Carjaval, foto’s op het veld en een gelikt filmpje.


Dalende toeschouwersaantallen in Eredivisie

Tot slot nog een bericht over de Eredivisie. De competitie ging vorige week van start en aan de hand van onderzoek kwam NRC met het nieuws dat de toeschouwersaantallen in de Eredivisie in de laatste tien seizoenen over de hele linie met 3,5 procent zijn afgenomen. Met name jongere fans weten de weg naar de stadions steeds minder goed te vinden. Een aantal clubs wist tegen de stroom in toch nieuwe toeschouwers te trekken. AZ, FC Utrecht en Vitesse mochten het afgelopen seizoen juist meer supporters begroeten. Niet geheel toevallig clubs die sportief gezien goede jaren doormaken. Mede dankzij slimme marketing wisten zij nieuwe fans te enthousiasmeren. Zo zetten AZ en FC Utrecht sterk in op datamarketing. Ze verzamelen allerlei gegevens over hun supporters en kunnen zo gerichte aanbiedingen doen. Het retentiepercentage - het aantal seizoenkaarthouders dat verlengt – ligt bij FC Utrecht op 90 en bij AZ op maar liefst 94 procent. Met dit soort initiatieven en (hopelijk) een kwalitatief sterkere competitie moet het mogelijk de negatieve trend omtrent toeschouwersaantallen om te buigen.


Headerfoto: Shutterstock.com