Het laatste sportmarketingnieuws met Serena Williams, Ronaldo en easyJet

In de week waarin Max Verstappen te horen kreeg wie volgend jaar zijn teamgenoot is, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Serena Williams best verdienende vrouwelijke sporter
  • Anema vindt in easyJet sponsor voor schaatsteam
  • Ronaldo eerste ambassadeur voor DAZN
  • Nike eert Ronaldo in Turijn voorafgaand aan thuisdebuut
  • AS Monaco en Orlando Magic vinden in elkaar in esports
  • NFL-clubs Jets werkt samen met muzieklabel Def Jam

Serena Williams best verdienende vrouwelijke sporter

Serena Williams was het afgelopen jaar de vrouwelijke atleet met het hoogste inkomen. Hoewel de 36-jarige Amerikaanse vanwege haar afwezigheid in verband met een zwangerschap maar $62.000 aan prijzengeld verdiende, mocht ze wel $18 miljoen aan sponsorinkomsten bijschrijven. Achter Williams volgt een andere tennisster: Caroline Wozniacki. De Deense voormalige nummer één van de wereld verdiende $13 miljoen, mede dankzij goede resultaten op de Grand Slams. De meest verrassende naam in de lijst – die wordt gedomineerd door tennissters - is P.V. Sindhu. De 23-jarige was in 2016 de eerste Indiase die een zilveren olympische medaille won en dat heeft de badmintonster geen windeieren gelegd. Sindhu verdiende het afgelopen jaar maar liefst $8 miljoen aan sponsorcontracten met onder andere Bridgestone, Gatorade en Nokia.

ZIE OOK: 100 bestbetaalde sporters ter wereld, Mayweather herovert koppositie

Anema vindt in easyJet sponsor voor schaatsteam

easyJet is de nieuwe sponsor van het schaatsteam van coach Jillert Anema en langebaanschaatser Jorrit Bergsma. Het contract met de Britse vliegtuigmaatschappij geldt alleen voor dit seizoen, maar de intentie is om in ieder geval tot en met de Olympische Spelen van 2022 in Peking door te gaan. De ploeg van Anema verbrak eerder dit jaar het contract met voormalig geldschieten Bert Jonker, omdat ze het niet eens konden worden over de invulling van het team. easyJet maakte niet bekend hoe hoog het budget voor de formatie is.

Ronaldo eerste ambassadeur voor DAZN

DAZN – ook wel de Netflix van de sport genoemd – heeft Cristiano Ronaldo gestrikt als ambassadeur. De Portugees gaat het platform promoten in de landen waar DAZN al actief is, zoals Duitsland, Italië, Japan en Canada. De aanvaller van Juventus is de eerste globale ambassadeur van het streamingplatform. DAZN liet onlangs nog van zich horen door zich te verzekeren van de uitzendrechten van de Serie A. Overigens kende het bedrijf tijdens de eerste speelronde de nodige problemen omdat de livestreams niet werkten.

Nike eert Ronaldo in Turijn voorafgaand aan thuisdebuut

Nog meer nieuws over Ronaldo. De Portugees maakte dit weekend zijn thuisdebuut voor Juventus en sponsor Nike eerde de aanvaller door op een billboard in het centrum van Turijn alle prijzen en records die Ronaldo nu heeft te tonen. De tekst eindigde met de zin: 'Vergeet alles nu en begin opnieuw', 

AS Monaco en Orlando Magic vinden in elkaar in esports

Magic Gaming, de esports-afdeling van NBA-club Orlando Magic, en AS Monaco gaan een unieke samenwerking aan. Het is de eerste keer dat een NBA 2K League team de krachten bundelt met een buitenlandse professionele sportorganisatie. Onderdeel van de deal is onder andere dat beide clubs elkaars merk zullen versterken op social media.

NFL-club Jets werkt samen met muzieklabel Def Jam

Een opmerkelijke samenwerking in de Verenigde Staten. De New York Jets zijn een partnership aangegaan met het wereldberoemde muzieklabel Def Jam Recordings. De deal focust zich op drie elementen: muziek, content en zogenaamde in-game experience. American football- en hiphop-cultuur zijn de laatste jaren naar elkaar toe gegroeid, en dat is volgens Def Jam EVP of Marketing & Commerce Scott Greer een van de redenen waarom er een goede fit is tussen beide organisaties. Twee jonge Jets-spelers zijn al naar een studio in New York geweest om muziek op te nemen en Def Jam zal een nieuwe anthem maken voor de NFL-club. Mocht de samenwerking een succes worden, dan liggen er ook kansen voor Nederlandse clubs. Veel bekende rappers zingen in liedjes regelmatig over hun favoriete voetbalclub en in grote steden als Amsterdam en Rotterdam zit een aantal grote hiphop-labels.


Headerfoto: easyJet