Het laatste sportmarketingnieuws met ster Verstappen, geboorteloket en Deense boycot

In de week waarin Nike de gemoederen bezighield, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Max Verstappen op plek 40 in lijst van best te vermarkten sporters
  • Feyenoord heeft primeur met eerste geboorteloket
  • Nike wijst Colin Kaepernick aan als gezichte voor nieuwe campagne
  • Deense voetballers boycotten interlands
  • La Liga lanceert gepersonaliseerde app voor 18 Spaanse clubs
  • AS Roma promoot film Venom als onderdeel samenwerking met Warner Bros.

Max Verstappen op plek 40 in lijst van best te vermarkten sporters

Max Verstappen is voor Nederlandse merken momenteel misschien wel hét ideale uithangbord. Internationale bedrijven houden voorlopig nog de boot af. Ook het Amerikaanse sportbusiness platform Sports Pro is nog niet helemaal overtuigd van het marketingpotentieel van de Nederlander. Verstappen (20) staat 40e in de lijst van de 50 best te vermarkten sporters. De jonge Formule 1-coureur wordt geprezen om zijn aanwezigheid op sociale media en potentie om de sport te veranderen. De criteria voor het bepalen van de ranking zijn: waarde voor de investering, leeftijd, thuismarkt, uitstraling, commerciële bereidheid, openingen voor samenwerking met verschillende merken en aanwezigheid op social media. We voorspellen dat Max over een aantal jaren veel hoger staat op de lijst.

Feyenoord heeft primeur met eerste geboorteloket

Dat de liefde voor Feyenoord met de paplepel wordt ingegoten, is algemeen bekend. Aan supporters die hun kind vanaf het allereerste moment wat liefde voor hun favoriete club willen meegeven, hebben de Rotterdammers een geboorteloket geopend. Het loket is gevestigd in de Feyenoord-fanshop aan het Van Zandvlietplein in Rotterdam. Een woordvoerder van Feyenoord laat aan het AD weten dat de bekerwinnaar de eerste voetbalclub ter wereld is met een echt geboorteloket. ,"Er zijn meerdere clubs die de allerjongste supporters inschrijven, maar Feyenoord heeft als eerste ter wereld een fysiek loket."

Nike wijst Colin Kaepernick aan als gezichte voor nieuwe campagne

Nike staat er bekend om voor opschudding te zorgen en een beetje te provoceren en dat deed het deze week zeker. Het wereldberoemde sportmerk maakte maandagavond bekend dat Colin Kaepernick een van de gezichten is van de nieuwe Just Do It-campagne van Nike. De 30-jarige Kaepernick protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door tijdens het volkslied voorafgaand aan een NFL-duel te knielen. Vele andere sporters volgden de afgelopen jaren zijn voorbeeld. Kaepernick werd door zijn actie een hoofdpersoon in de discussies over discriminatie en politiegeweld. De beslissing van Nike zorgde voor veel boze reactie op social media. Schoenen en kleding met de swoosh werden zelfs verbrand. Overigens werden naast Kaepernick ook onder anderen Serena Williams en Shaquem Griffin uitgekozen voor de nu al historische campagne.

ZIE OOK: Colin Kaepernick nieuw gezicht Nike: politiek statement en/of zakelijke beslissing?

Deense voetballers boycotten interlands

In Denemarken speelde zich deze week een bizarre situatie af. De internationals weigerden uit te komen voor hun land vanwege een hoogoplopend financieel conflict met de DBU, de Deense voetbalbond. De vaste nationale ploeg van Denemarken ruziet al een tijd met de DBU over een collectieve arbeidsovereenkomst. Het geschil gaat vooral over individuele sponsorcontracten van spelers die zouden botsen met geldschieters van de nationale bond. Vanwege de boycot van de spelers, stond Denemarken woensdag in Bratislava met een geïmproviseerd elftal aan de aftrap tegen Slowakije. Zaalvoetballers en spelers uit de lagere divisies van het land mogen zichzelf opeens international noemen. Daar zullen de sponsors van de Deense bond niet blij mee zijn.

La Liga lanceert gepersonaliseerde app voor 18 Spaanse clubs

La Liga ontplooit de laatste jaren allerlei initiatieven om de competitie te promoten en clubs te helpen. Na onder meer een streamingplatform en het idee wedstrijden in de VS te spelen, komt de organisatie nu met een app voor 18 Spaanse clubs. Het project, met als doel fans en clubs dichterbij elkaar te brengen, was open voor alle professionele clubs in Spanje. De app zal beschikken over multimediale content, wedstrijdinformatie, resultaten en standen, speler statistieken, social media-accounts en de mogelijkheid voor pushberichten. Fans kunnen daarnaast hoogtepunten van dit seizoen, evenals historische beelden bekijken. Zes teams uit La Liga en twaalf teams van het tweede niveau maken momenteel gebruik van de app.

AS Roma promoot film Venom als onderdeel samenwerking met Warner Bros.

Tot slot nog aandacht voor de video die AS Roma maakte om de film Venom te promoten. De Romeinen zijn een samenwerking aangegaan met Warner Bros. Entertainment Italia en onderdeel van het partnership is dat de club op gezette tijden aankomende films gaat promoten. Geheel in de stijl van de Marvel-film figureren onder anderen Daniele De Rossi, Justin Kluivert en Francesco Totti in de promo.

ZIE OOK: AS Roma en Warner Bros; voetbal en entertainment komen nog dichter bij elkaar


Headerfoto: Red Bull Content Pool