Championship play-off finale: de ‘duurste’ voetbalwedstrijd ter wereld

Het wordt omschreven als de duurste voetbalwedstrijd ter wereld: de finale van de play-offs in het Championship om promotie naar de Premier League. En met de honderden miljoenen die op het spel staan, zou de bewering zomaar eens waar kunnen zijn.

De Premier League is in Engeland voor voetbalclubs de heilige graal en tegenwoordig lang niet meer alleen om sportieve redenen. Als club ben je verzekerd van tientallen, zo niet honderden miljoenen aan extra inkomsten als je een seizoen lang kunt aantreden tegen Arsenal, Chelsea, Manchester City, Manchester United, Liverpool en vele andere traditieclubs. Eigenlijk heeft elke Premier League-club een enorme aantrekkingskracht op fans en sponsors.

Mede door die aantrekkingskracht wisten de Premier League-clubs de afgelopen jaren recordbrekende televisiedeal te sluiten. De tv-rechten werden voor de jaren 2019-2022 voor in totaal maar liefst £9.2 miljard pond (€10,46 miljard) verkocht. Er is een enorme som geld te verdelen en daarom is clubs er alles aan gelegen te promoveren. Jaarlijks kunnen maar drie clubs de stap omhoog zetten.

Groter dan Eredivisie

Geschat wordt dat de ploeg die promoveert ongeveer 170 miljoen pond aan extra inkomsten kan begroten. Alleen al een jaar uitkomen in de Premier League levert een club 100 miljoen pond op. Hoe hoger je eindigt op de ranglijst, hoe hoger dat bedrag. En mocht de ploeg toch weer degraderen, dan is er de zogenaamde parachute-regeling die inhoudt dat de de club de volgende twee seizoenen voor een deel nog geld krijgt uit de tv-pot van de Premier League. En wie zich een jaar weet te handhaven op het hoogste niveau in Engeland kan in totaal zelfs 290 miljoen pond verdienen. Om het in perspectief te zetten: een promovendus uit het Championship is in een klap groter dan elke club in de Eredivisie.

Omdat de aantrekkingskracht van de formatie die promoveert veel groter wordt, kan er ook nog 25 miljoen pond extra uit sponsoring en andere commerciële deals gehaald worden. Een shirtsponsor is bereid vijf of zes keer meer te betalen, alleen omdat hun merk nu in de Premier League te zien is, zo schat financieel expert in de voetbalwereld Rob Wilson in. “Het stadion zal waarschijnlijk het hele seizoen uitverkocht zijn en dat levert ook veel extra inkomsten op.”

Promotie naar de Premier League is niet alleen goed voor de club, maar straalt ook af op de stad waar de club is gevestigd. “Het zorgt voor een vliegwieleffect bij hotels, bedrijven, retail en de horeca. Stel dat je 19 thuiswedstrijden per seizoen speelt, dan praat je over 10 miljoen pond extra inkomsten voor een stad”, aldus Wilson. “Daarnaast verhoogt promotie van de club ook de aantrekkingskracht van een stad. Bedrijven willen zich er vestigen en een universiteit kan profiteren van meer buitenlandse studenten. Dat heeft het verleden bewezen.”

‘170 miljoen pond wedstrijd’

Ook van de play-offs in het Championship (en ook de lagere divisies) wordt een grootse show gemaakt. De halve finales worden beslist over twee wedstrijden. De eindstrijd vindt plaats op Wembley en de winnaar na negentig minuten promoveert. Bij een gelijke stand komt er verlenging en als het nodig is, wordt er via penalty’s beslist wie zich de winnaar mag noemen. Omdat het verschil tussen winst en verlies in financiën zo groot is, hebben de clubs wel afgesproken dat de verliezende club alle opbrengsten uit de kaartverkoop van de play-off finale mag houden.

Elk jaar zijn ruim 80.000 supporters zaterdag getuige van de ‘170 miljoen pond wedstrijd’. Er staat op Wembley dus meer op het spel dan ‘alleen’ uitkomen op een hoger niveau. Mislopen van promotie kan het voortbestaan van een club bedreigen en wél de stap hogerop maken, kan een hele stad een boost geven. 


Headerfoto: Erik Nuenighoff / Shutterstock.com