Nederlandse wielerwereld zet zich in voor duurzamere sport

Hoewel fietsen een belangrijke rol kan spelen tegen klimaatverandering, heeft de (professionele) wielersport nog steeds een behoorlijke milieu-impact. De Nederlandse wielerwereld wil daar verandering in brengen en gaat zich inzetten voor een duurzamere sport. BEAT Cycling doet dit via het project BEAT The Waste. La Vuelta Holanda presenteert tijdens de Nederlandse etappes van de Ronde van Spanje de Groene Karavaan, een duurzaam alternatief voor de traditionele karavaan.

Met een groot wagenpark dat achter het peloton aan reist, hetzelfde peloton dat dan weer de hele wereld over vliegt en enorme bergen met afval die worden geproduceerd, heeft de wielersport een flinke impact op het milieu en het klimaat. Om zich in te zetten voor verduurzaming en vergroening van de sport komt BEAT Cycling met een project voor de lange termijn.

Met BEAT The Waste wil de Nederlandse wielerploeg ook anderen in de sport inspireren om na te denken over de CO2-voetafdruk van het wielrennen. Dit wil BEAT onder meer bereiken voor creatieve oplossingen te bedenken en de juiste keuzes om structureel minder uitstoot te hebben en minder afval te produceren.

Speciaal duurzaam tenue

Ter gelegenheid van de start van het project maken de renners van BEAT een duurzaamheidstatement tijdens de wegwedstrijd van het NK Wielrennen op vrijdag 24 juni via een speciaal ontworpen tenue. Het tenue komt voort uit een van gebruikte bidons gemaakt skateboard. Het shirt is ook gemaakt van gerecyclede materialen. Daarnaast zorgt een partner van BEAT voor een elektrische ploegleiderswagen tijdens het NK.

Geert Broekhuizen, oprichter van BEAT Cycling, over het project: "Het streven naar een duurzamere manier van professioneel wielrennen maakt onderdeel uit van de verdere ontwikkelingen van BEAT. Stap voor stap willen we met het BEAT The Waste project betere oplossingen vinden, en deze realiseren. Geen project van weken, maar van jaren."

De Groene Karavaan

Tijdens de Nederlandse etappes van de Vuelta laat Nederland ook van zich horen op het gebied van duurzaamheid. De traditionele reclamekaravaan die grote wielerrondes voorafgaat wordt met energie van Essent verduurzaamd.

Normaal gesproken is de karavaan een traditionele optocht van dieselauto’s die plastic gadgets uitdelen, maar dat past niet bij de doelstellingen van La Vuelta Holanda. De zogenaamde Groene Karavaan is een wereldprimeur. De voertuigen in de karavaan zijn niet alleen duurzaam, zij brengen ook een duurzame boodschap aan het publiek. Zo rijden alle voertuigen geheel emissieloos (elektrisch of op waterstof) en worden er enkel duurzame gadgets uitgedeeld.

'Er wordt met belangstelling vanuit de internationale wielwereld gekeken naar de Groene Karavaan'

Simone Richardson (projectdirecteur La Vuelta Holanda)

Duurzaam wielerevenement organiseren

Resi Becker, CEO Essent: “In het verleden heeft Essent door het hele land al allerlei evenementen gesponsord. Toen de kans voorbijkwam om als partner betrokken te zijn bij zo’n grote sportmanifestatie die ook nog langskomt in ons eigen ’s-Hertogenbosch, hoefden we daar niet lang over na te denken. Natuurlijk konden we die kans niet voorbij laten gaan. Wij zijn trots op onze stad en willen graag ons steentje bijdragen. Het mede mogelijk maken van de Groene Karavaan bij La Vuelta Holanda sluit goed aan op de visie van Essent om Nederland duurzamer te maken en de energietransitie tot een succes te maken.”

La Vuelta Holanda heeft als doel om duurzaamheid en topsport op vernieuwende manieren aan elkaar te knopen. Simone Richardson, projectdirecteur La Vuelta Holanda: “Het is voor ons heel mooi nieuws dat Essent zich bij onze ambitie aansluit om een uniek, duurzaam wielerevenement te organiseren en het idee van een Groene Karavaan mogelijk te maken. Hier wordt met belangstelling naar gekeken vanuit de internationale wielerwereld.”

Naast Essent maken onder meer PWC, UW Utrecht, Wholy Greens, Spaans Verkeersbureau, Van Zoelen, Capgemini en de Gemeente ’s-Hertogenbosch onderdeel uit van de Groene Karavaan. Het initiatief is opgezet door More2Win.

Headerfoto: Stephan de Goede/BEAT Cycling