Studenten bedenken creatieve oplossingen voor sportsponsoren in coronatijd

Donderdag 4 februari om 12.00 uur was het zover. De eerste 24-uurs hackathon voor studenten van de HBO-opleidingen SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie stond op het punt van beginnen. Deze hackathon werd georganiseerd door sportmarketingbureau Triple Double in samenwerking met de SPECO-opleidingen. In totaal gingen dertig studenten in twee- en drietallen digitaal de strijd aan om creatieve concepten te bedenken voor (hoofd)sponsoren van drie betaald voetbalorganisaties.

De opdracht van de hackathon was duidelijk: bedenk een creatief concept waarbij hoofdsponsoren van PSV, FC Twente en Heracles Almelo de verbinding met de achterban van hun gesponsorde club kunnen vergroten in coronatijd. Uiteraard diende het concept aan te sluiten bij zowel de club als de sponsor en moest er rekening worden gehouden met de coronamaatregelen. Het concept moet immers op korte termijn uitvoerbaar zijn.

Concepten

Na 24 uur hard werken kwamen alle groepen stuk voor stuk met goede concepten. Zo werd er voor Pure Energie en FC Twente een Valentijnsactie bedacht met de naam ‘Pure liefde, energie voor elkaar’. Bij PSV/Philips zou het Philips Stadion het toneel worden van een groot online evenement, genaamd ‘Make Us Shine’. Nadat de groepen met het beste concept hun ideeën mochten pitchen, verkoos de jury een uiteindelijke winnaar. Deze jury bestond uit verschillende sportmarketeers van Triple Double en docenten van de SPECO-opleidingen.

Het concept van Olivier Lips en Jord Pingen kwam als beste naar voren. Middels hun concept willen zij de verbinding tussen fans van Heracles Almelo en Asito versterken. Dit concept heet ‘Heraclean Your Room’, waarbij fans van de Almelose club in Heracles-kledij hun werk- of studeerkamer op gaan ruimen en schoon gaan maken. De bedoeling is dat fans dit vastleggen op foto of video en deze vervolgens opsturen via de Heracles Almelo-app. Door dat te doen, zouden deelnemers kans maken op bepaalde prijzen gerelateerd aan Heracles Almelo. Dit concept sloot prima aan bij het verplichte thuiswerken of thuis studeren en bij de kernactiviteit van Asito: schoonmaken. Een opgeruimde en schone kamer is natuurlijk essentieel om prettig te kunnen werken of studeren.

Ervaring

Zowel de studenten, docenten als sportmarketeers kijken tevreden terug op de eerste editie van de SPECO Hackathon. Dat studenten werken aan echte cases en gecoacht worden door sportmarketeers van onze partner Triple Double is erg leerzaam. Dat studenten in teams samenwerkten met studenten uit andere jaren en van andere opleidingen, gaf ook een nieuwe dimensie. Al met al een mooie en leerzame activiteit die voor studenten extra uitdaging bood in deze toch moeilijke tijd. Een tweede editie staat dus zeker op de planning. Dan hopelijk niet meer online, maar in het inspirerende SX.

Dit artikel is geschreven door Olivier Lips en Jord Pingen, winnaars van de eerste editie van de SPECO Hackathon.

Headerfoto: Heracles Almelo