Jaarlijks reikt de wereldvoetbalbond FIFA tijdens de Gouden Bal-verkiezingen (Ballon d'Or) een prijs uit voor het mooiste doelpunt van het jaar. De FIFA Puskás Award - vernoemd naar de Hongaarse voetballer Ferenc Puskás die furore maakte in de jaren '50 - ging vorig jaar naar James Rodríguez (Real Madrid / Colombia) en is een van de weinige verkiezingen waar het publiek een eigen stem in heeft. PlayStation komt met een eigen equivalent op de Ballon d'Or-verkiezingen, maar trekt daarbij het e-sports domein dichter naar zich toe. Wie heeft het mooiste doelpunt in FIFA 16 of PES 2016 gemaakt?
Kansen in E-sports
Dat de eSports-markt booming is en enorme kansen biedt voor (sportgerelateerde) organisaties, is de laatste maanden wel duidelijk geworden. Zo trok de League of Legends-wereldkampioenschap meer dan 330 miljoen kijkers, wordt de totale waarde van de eSports-markt geschat op 682 miljoen euro en werd het game-kanaal Twitch voor één miljard dollar overgenomen door Amazon. Daarnaast kondigde Electronic Arts (een van de grootste gameontwikkelaars) afgelopen vrijdag aan dat het een nieuwe tak in het bedrijf is gestart (EA Competitive Gaming Devision), dat een eigen e-sports divisie gaat organiseren.
Bijzondere ontwikkelingen, maar toch rijst er binnen onze branche vaak de vraag: kunnen we eSports wel tot sport rekenen? De meningen hierover zijn verdeeld en dit zal - net als bij sporten als darts, schaken, motorsporten etc. - ook altijd wel blijven. Toch zijn er de afgelopen jaren diverse ontwikkelingen geweest, waarbij eSports veel overeenkomsten met andere sporten laat zien. Zo zijn er een aantal 'federaties' als de ESL, Electronic Arts en Activision Blizzard dat competities en toernooien organiseert. Daarnaast kent de gamingsector ook dezelfde schandalen als de sportmarkt met bijv. matchfixing en dopinggebruik. De echte eye-opener kwam echter voor mij in augustus tijdens een trip met een dertigtal sportmarketeers naar de Gamescom in Keulen. Fans, spelerspresentaties, branding op de shirts, rivaliteit, warming-ups etc.. Alle typische kenmerken van sport kwamen tijdens de beurs duidelijk terug.
ZIE OOK: Gamescom 2015 laat duidelijk zien: E-sports is sport!
Manette d’Or 2015: wie wint de Gouden Controller 2015?
Dat PlayStation een verkiezing voor gamers van FIFA 16 en/of PES 2016 organiseert, komt uiteraard niet als een verrassing aan. Niet alleen om de eigen console (de PlayStation) te promoten, maar ook om gamers aan zich te binden en de link met het voetbal nog nadrukkelijker naar voren te laten komen. Als sponsor van de Champions League weet Sony zich met PlayStation al goed in de voetbalmarkt te mengen, maar binnen de eSports - de markt waarin PlayStation toch wel middenin zit - lijken er nog (onbenutte) kansen te liggen. De Manette d'Or 2015 is daarom een mooie uitkomst om in ieder geval de (gamende) voetbalfanaat aan zich te binden.
La Manette d'Or is letterlijk vertaald: de gouden controller. Dit is ook de hoofdprijs die de maker van het mooiste doelpunt in FIFA 16 of PES 2016 kan winnen. Iedereen kan daarbij aan de verkiezing mee doen: door je doelpunt op Twitter te delen met de hashtag #manettedor, doe je vanzelf mee. Op het platform Manettedor.fr worden alle doelpunten verzameld, waarbij het mogelijk is om je stem (middels een retweet) uit te brengen. Iedereen die een stem uitbrengt maakt daarbij kans op een speciale zilveren controller. Daarnaast worden de 23 doelpunten met de meeste retweets voorgelegd aan een vakjury (met o.a. voormalig voetballer Paul Le Guen en een aantal professionele gamers). De vakjury zal vervolgens in januari bepalen wie de gouden controller in ontvangst mag nemen.
Un max de RT !! @PlayStationFCFR #MANETTEDOR #PS4share https://t.co/zUGE2UOcFM pic.twitter.com/P6QMWLxRGW
— DiⓂ️ (@dim11700) 30 november 2015
Al met al speelt PlayStation met de verkiezing slim op de ontwikkelingen binnen de eSports-markt in. Hoewel het nu begint met een verkiezing voor het mooiste doelpunt, kan het bij succes zomaar uitbreiden met prijzen als de beste gamer, beste vrouwelijke gamer etc. De verkiezing wordt daarnaast - net als de Ballon d'Or verkiezing ooit in Frankrijk begon - op dit moment onder Franse gameliefhebbers gehouden, maar kan eveneens na succes wellicht internationaal uitgebreid worden. Al met al lijkt de toekomst nog ver weg, maar wie weet kijken we over een tiental jaar met nét zo veel interesse naar de game-verkiezingen als de uitreiking van de Gouden Bal... the future is near.