Powerhouse en Team Vestas Wind keren terug in de Volvo Ocean Race: ‘Wij geven nooit op.’

Van sommige gebeurtenissen weet je nog precies waar je was op het moment dat je ervan hoorde. Zo reed ik op 29 november vorig jaar naar huis na het bijwonen van het eredivisiedebuut van mijn handballende petekind. Het moment waarop ik het telefoontje kreeg en werd geïnformeerd dat ‘onze’ boot op een rif was gevaren in de buurt van Mauritius, staat in mijn geheugen gegrift. Gelukkig bleek de bemanning ongedeerd. Een machteloos gevoel overvalt je dan, op grote afstand en met als enige hulplijn een telefoon. In de uren die daarop volgden, was het hele Powerhouse team in rep en roer om samen met hoofdsponsor Vestas Wind en de Volvo Ocean Race organisatie, zeker te stellen dat de bemanning veilig geëvacueerd kon worden. Al snel werd de omvang en impact duidelijk. Bemanning veilig op het droge, maar de boot onherstelbaar beschadigd. Een vroegtijdig einde van ons grote Powerhouse avontuur leek zich al in de tweede leg van de race aan te kondigen…

Powerhouse kreeg kort voor de start in Alicante de mogelijkheid om in te stappen bij Team Vestas Wind. Dit was naast een kans voor nationale en internationale exposure voor het online energieplatform, ook een grote uitdaging. Hoe zet je een wereldomspannend sponsor en publiciteitsprogramma op in amper een maand? Met vereende krachten werd een campagne neergezet die totaal nieuwe sponsorpaden zou gaan betreden door Powerhouse klanten mee te nemen op trade missions. Maar lag na dit ongeval alles in duigen?

Lees ook: Get on Board!

Zo snel als deze gedachte opkwam, zo snel verdween hij weer. In een memorabele bijeenkomst werd onder leiding van Patrick Lammers, RWE Retail boardlid, en Jaap de Jong, managing director van Powerhouse, eensgezind besloten om nooit op te geven. Team Vestas Wind zou terugkomen in de race, met Powerhouse als trotse sub sponsor. Dat zit in het Powerhouse DNA, dat ook met veel lef en doorzettingsvermogen tot bloei is gekomen, en weerspiegelt ook haar klanten, echte ondernemers met een groot hart.

Wat volgde was een periode van nauwe samenwerking met de hoofdsponsor van de boot en de Volvo Ocean Race organisatie, om een bergingsactie op touw te zetten. Een zenuwslopende tijd, omdat lange tijd onduidelijk was of berging mogelijk was door de zeer afgelegen ligging en de moeilijke benaderbaarheid van het rif. En de race ging ondertussen gewoon door! Iedere dag werd de slagingskans verhoogd met een paar procentpunten tot uiteindelijk het verlossende woord zou klinken. Op zaterdag 4 januari werd in Abu Dhabi aangekondigd dat boot wordt herbouwd met herbruikbare delen van de vorige boot en we definitief terug zullen keren in de race.

Dit zal naar verwachting pas in de vroege zomer gebeuren. Om onze sponsoring zo krachtig mogelijk te reactiveren, werd snel een nieuwe campagne opgezet. Naast onze race mission, de gebeurtenissen tijdens de race die we verslaan via onze online platforms, en de trade missions die we in verschillende locaties zullen organiseren, werd een derde story line geïntroduceerd: de comeback mission. Ook tegenslag biedt mooie storytelling kansen en de comeback mission gaat mensen in beeld en geluid laten meebeleven hoe een team door tegenslag sterker wordt, hoe je kunt opstaan en met vereende krachten en tegen iedere verwachting in, een heroïsche terugkeer in de race kunt maken. Nooit opgeven is het motto, we gaan de finish line in Gotenburg halen.

Terugkijkend op de afgelopen weken, hebben we een aantal zaken geleerd. Ten eerste, “It ain’t over till the fat lady sings…”, klinkt flauw, maar is wel waar gebleken. Daarnaast dat je zelfs in desastreuze situaties altijd ook positieve en inspirerende boodschappen kunt vinden. Het is niet altijd het meest gepolijste verhaal dat de meeste aandacht krijgt. Ook sponsoring mag een rafelrandje hebben. Ten slotte heeft het ons geleerd dat we met topsport te maken hebben, maar ook met de mens achter de atleten en hun families. Hun welzijn heeft, in het decor van competitie, razendsnelle boten en exotische bestemmingen, altijd de hoogste prioriteit gehad.

Lees: alle blogs over Volvo Ocean Race