Pushnotificaties moeten belangrijke rol spelen in communicatiestrategie sportclubs

Sportclubs communiceren tegenwoordig via veel verschillende communicatiekanalen met hun achterban. Van social media tot televisie en van kranten tot apps. Maar vaak wordt één essentieel onderdeel in apps vergeten: pushnotificaties. Pushberichten hebben een enorm grote impact en zouden in de communicatiestrategie van iedere sportclub en elk merk een belangrijke rol moeten spelen.

Fans van sportclubs zijn in groeiende mate constant op zoek naar nieuwe informatie. Over het team, over de spelers, over de wedstrijden. En als club ben je altijd op zoek naar manieren om fans te boeien en te binden. Eén van de belangrijkste manieren om dit te bewerkstelligen is via een clubapp. Wanneer fans een app downloaden hebben ze daar hoge verwachtingen van. Ze willen juist geïnformeerd worden en tegelijkertijd moet de content een bepaalde emotie oproepen. 

Maar wanneer clubs op een verkeerde manier via een app met fans communiceren, dan is er een (grote) kans dat deze clubs de aandacht en loyaliteit van de fans verliezen. Het is als merk of sportclub dus essentieel dat je weet wat voor informatie je fans willen. Maar het is ook steeds moeilijker die aandacht te grijpen. Zo gebruiken steeds meer mensen meerdere schermen om sportwedstrijden te volgen, terwijl dat vroeger alleen via de tv gebeurde. Dat is een uitdaging voor clubs, maar ook een mogelijkheid.

Statistieken

Uit onderzoek van Urban Airship, dat is gespecialiseerd in mobile engagement, blijkt dat pushnotificaties een zeer effectief middel zijn om via apps in contact te blijven met consumenten. Sport apps hebben zelfs een unieke mogelijkheid om fans te geven wat ze verwachten van pushberichten: gepersonaliseerd en actueel, zoals opstellingen, uitslagen, video highlights en wedstrijdstatistieken.

"Pushberichten met een emoji hebben een 85 procent hogere open-ratio in vergelijking met berichten zonder emoji"

Urban Airship heeft een studie uitgevoerd onder 63 miljoen nieuwe appgebruikers van 1500 verschillende apps in acht verschillende branches om te onderzoeken wat het effect van pushnotificaties is. Het meest opvallende in de studie was dat uitgevers van apps 95 procent van hun gebruikers verliezen als ze binnen negentig dagen geen enkel pushbericht versturen. Als gebruikers minimaal één pushbericht kregen in die negentig dagen, dan haakten er 5 tot 10 procent minder gebruikers af. Als er maandelijks pushberichten waren, ging dit percentage omhoog tot 30 procent en bij dagelijkse pushberichten bleef zelfs 50 procent van de gebruikers de app intensief gebruiken. Voor sportapps lag het aantal gebruikers dat de app bleef gebruiken zelfs nog iets hoger.

Sinds kort is het overigens ook mogelijk pushnotificaties via browsers (Firefox 44+, Chrome 42+, Safari 7+, Opera 39+) vanuit je online platform te versturen. Zeker voor sportclubs, kan dit een effectieve manier zijn om op structurele wijze bezoekers naar de website te trekken.

Het onderzoek van Urban Airship toont dus aan dat het zeker de moeite waard is pushberichten te versturen. Maar de vraag is hoe je de aandacht van de gebruikers vasthoudt, zonder het te overdrijven.

Emoji’s

In de Verenigde Staten maken onder andere de NBA-teams Cleveland Cavaliers en Sacramento Kings gebruik van pushberichten om hun fans te bedienen. Ze versturen onder andere berichten met video’s of emoji’s, maar ook notificaties voor statistieken en tussenstanden. Met name emoji’s kunnen erg belangrijk zijn. Uit onderzoek van Leanplum is gebleken dat pushberichten met een emoji gemiddeld een 85 procent hogere open-ratio hadden in vergelijking met berichten zonder emoji.

Michael Conley, vice president of digital bij de Cavaliers, legt uit hoe zij de clubapp gebruken. "Het beste om te doen, is luisteren naar je fans. Luister wat zij willen, kijk met welke onderwerpen zij het meest engagen. Probeer jezelf niet voor de gek te houden door te denken dat je slimmer dan hen bent", zegt Conley tegen SportTechie.

Fanprofielen

Enkele manieren om pushberichten slim te gebruiken – naast het melden van tussenstanden, uitslagen, transfernieuws etc. – is bijvoorbeeld door een notificatie van een video naar fans te versturen. Als fans het pushbericht openen, zien ze dan bijvoorbeeld direct het doelpunt van de week van Ajax, PSV, Feyenoord etc.

Het voordeel van smartphones is dat je op een zeer gedetailleerde manier kunt zien welk soort content je gebruikers het meest lezen. Als je fans hun voorkeuren laat aangeven en bijhoudt wat voor acties ze ondernemen in de app, dan kun je zeer gedetailleerde fanprofielen opbouwen, waardoor de fans terug zullen blijven komen. Dankzij machine learning is het zelfs mogelijk te achterhalen welke gebruikers je app bijna niet meer gebruiken of gaan verwijderden.

Bijkomend voordeel is dat sport iets is wat ons diep in het hart raakt. Hierdoor is de bereidheid van consumenten om data af te staan rondom een favoriete sport, club of atleet bijzonder groot.

ZIE OOK: Fandata: een nieuw tijdperk in sportsponsoring

Persoonlijke homepage

Dankzij de profielen die je opbouwt, kun je fans hun persoonlijke homepage voorschotelen met nieuws van hun favoriete team, speler of onderwerp. Stel Arjen Robben is geblesseerd geraakt bij Bayern München en moet afzeggen voor een interland van het Nederlands elftal. Dan kan de KNVB een pushbericht versturen naar alle gebruikers van de OnsOranje app, want het is belangrijk nieuws. Maar diegene die Robben in de app hebben aangemerkt als hun favoriete speler krijgen op een later moment ook weer een pushbericht als Robben zich ondanks zijn afwezigheid uitlaat over het Nederlands elftal of als hij de training bij zijn club heeft hervat. Zo kun je fans persoonlijk bedienen.

"Vanwege de unieke mogelijkheden die pushberichten bieden, is het een onmisbare tool voor marketeers"

Uiteraard kunnen ook sponsors profiteren van het juiste gebruik van apps (en pushberichten) en het identificeren en profileren van fans. Laten we opnieuw Robben en de OnsOranje app als voorbeeld nemen. Stel dat Robben voor hoofdsponsor ING in een reclame figureert. Dan kun je iedereen die Robben heeft aangemerkt als favoriete speler in de app een pushbericht sturen, zodat ze direct de video kunnen bekijken. Veel meer mensen dan normaal zullen de video bekijken en zij zullen het waarschijnlijk niet hinderlijk vinden dat ze een pushbericht krijgen, omdat ze hebben aangeven alle informatie omtrent Robben te willen ontvangen. Zo creëer je dus een win-winsituatie.

Het moge duidelijk zijn; het versturen van pushberichten zou een aandachtsgebied bij alle clubs en merken moeten zijn. Vanwege de unieke mogelijkheden die pushberichten bieden, is het een onmisbare tool voor marketeers.


Headerfoto: Shutterstock