Ricoh Open in het teken van de grootste open werkplek van Nederland

Het internationale ATP/ WTA-toernooi Topshelf Open krijgt na drie jaar opnieuw een nieuwe naamsponsor. Na de Ordina Open (2002-2009), Unicef Open (2010-2012) en Topshelf Open (2013-2015) gaat het tennistoernooi de komende drie jaar verder als het 'Ricoh Open'. Met Ricoh, een wereldwijd technologiebedrijf gespecialiseerd in oplossingen voor kantooromgevingen, krijgt het toernooi een titelsponsor met internationale allure. Maar nog veel belangrijker: ook een partner dat bijzondere (activatie)plannen heeft rondom het dames- en heren grastennistoernooi. 

De vijfde titelsponsor in 10 jaar

Het tennistoernooi in Rosmalen verandert zo in 10 jaar tijd voor de vijfde keer van naamsponsor. Hoewel het verloop van titelpartners bijzonder groot is geweest, lijkt het toernooi de komende jaren pas écht stappen vooruit te kunnen zetten. Waar sponsor Topshelf het tennistoernooi vooral gebruikte om naamsbekendheid op te bouwen, heeft het nu met Ricoh een partij aan zich gebonden dat wereldwijd bekend is. 'Groei en vernieuwing' zijn dan ook de belangrijkste pijlers van de toernooiorganisatie én hoofdsponsor. 

Thema 'Anders werken en beter leven doe je zo' centraal op Ricoh Open

Het gros van de mensen zal Ricoh met name kennen van de kopieermachines en printers in kantoren, terwijl het van oorsprong Japans technologiebedrijf inmiddels een zeer uitgebreid portfolio heeft opgebouwd. Production printing, documentmanagement, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera's, beamers, interactive whiteboards... Het is een greep van de vele producten en diensten dat Ricoh tegenwoordig aanbied. De echte sportliefhebbers hoeven echter niet te vrezen dat het toernooi omgetoverd wordt tot één grote showcase van Ricoh-producten. Ricoh gaat het platform namelijk gebruiken om - samen met andere partners - het thema Anders werken én beter leven doe je zo” te presenteren. Immers in een tijd van toenemende groei van technologische mogelijkheden en data, zijn organisaties en mensen genoodzaakt om anders te werken. Er moet een balans gevonden worden tussen werk en privé, afhankelijkheid en vrijheid. Maar ook werk én ontspanning.. hetgeen op het Ricoh Open duidelijk gedemonstreerd gaat worden. 


Foto: Paul Raats

De grootste open werkplek van Nederland

Het Ricoh Open is een platform dat we de komende jaren graag, en nadrukkelijk samen met andere partners op een vernieuwende manier verder willen uitbouwen om zo als een eco-systeem toegevoegde waarde te bieden voor de sport en alle betrokkenen, vertelt Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland. In een snel veranderende wereld waar werk en vrije tijd met elkaar verbonden zijn, hebben we de ambitie om op het toernooi de grootste open werkplek van Nederland te realiseren en die ene week in juni dé werkomgeving van Nederland te zijn. Om binnen de afstand van een service te kunnen genieten van tennis op topniveau. Een plek dus, waar werken en leven op een unieke manier samenkomt en waar we de producten en diensten waarmee we onze klanten dagelijks ondersteunen in de manier waarop ze werken, kunnen integreren.

Concreet houdt dit in dat er plannen zijn om op het terrein van Autotron een soort 'mega pop-up kantooromgeving' te creëren. Je koopt dus in feite een kaartje om als ZZP'er of werknemer te kunnen werken op het terrein, maar ondertussen ook een wedstrijd in het toptennis mee te pikken. Zo werk je in de ochtend je mail en opdrachten van je werkgever uit, terwijl je rond de lunch gaat netwerken met aanwezige (sport)professionals en in de middag bijvoorbeeld een wedstrijd tussen Jo-Wilfried Tsonga en Robin Haase bijwoont. Of in een - naar eigen wens - totaal omgekeerde volgorde. Het voordeel van tennis is dat je maar enkele uurtjes tussenuit bent, maar wel genoeg is om het werk leuker én efficiënter te maken. Dit gaat Ricoh echter niet alleen doen: met andere partners zal een connectie gezocht worden om het concept nog verder in te vullen. Hierbij kunnen we denken aan bijvoorbeeld een Achmea met een 'vitaliteitszoneof misschien een Rucanor om ook zelf wat stoom af te blazen met een potje tennis. 

Smart tenniscourts?

Hoewel het concept nog in de steigers staat, lijkt Ricoh een groot activatiebudget voor het toernooi uit te trekken. Niet alleen voor (potentiële) klanten of werkend Nederland, maar ook voor het eigen personeel. Zo wordt er tijdens het grastoernooi een verbinding tussen het hoofdkantoor en Autotron aangelegd, waardoor de medewerkers ook makkelijk onderling kunnen schakelen. Daarnaast is Ricoh - wellicht met SAP? - van plan om meer te doen met het meten van data en technologie. Wat dit precies in gaat houden is nog niet bekend, maar in navolging van de smart tennisrackets en smart tenniscourts kan dit ook nog een zeer interessante pijler worden.

Meer informatie over het toernooi: ricoh-open.nl