RKC geeft gratis seizoenkaarten weg om meer publiek te trekken

RKC Waalwijk heeft een aantal zware jaren achter de rug, zowel sportief als financieel. Deze moeilijke periode heeft ook zijn weerslag gehad op het toeschouwersaantal bij thuiswedstrijden. De Mandemakers Groep, hoofdsponsor van RKC, wil weer meer publiek naar het stadion trekken en in een poging dat te bereiken geeft het bedrijf gratis seizoenkaarten weg.

DMG is sinds kort naast hoofdsponsor ook eigenaar van het stadion van RKC Waalwijk. Het familiebedrijf wil een nieuwe start maken en het eerste doel is meer fans in het Mandemakers Stadion krijgen. "DMG wilde iets terug doen voor de trouwe fans, die ons door dik en dun hebben gesteund. We willen allemaal dat het stadion voller wordt en roepen de fans op samen met ons de schouders eronder te zetten", aldus Sander Mijnhijmer, manager communicatie & operationele zaken bij RKC.

Er kwamen drie groepen in aanmerking voor de gratis toegangsbewijzen. Dat waren de huidige seizoenkaarthouders, nieuwe inwoners van Waalwijk en de eigen medewerkers van De Mandemakers Groep. Al deze groepen kr twee seizoenkaarten per persoon. De kaarten konden worden opgehaald in de fanshop. "We hebben een groep van ongeveer 1500 zeer trouwe fans die er elke thuiswedstrijd is. Deze actie is ook een geste naar hen. We willen deze fans bedanken voor hun steun en nodigen ze uit iemand mee te nemen naar het stadion", legt Mijnhijmer uit.

Korting voor trouwe fans

De eerste reacties op het initiatief zijn positief. De actie leverde RKC al de nodige media-aandacht op en wegens succes is de actie met een week verlengd. Na ruim een week waren er al bijna 600 nieuwe seizoenkaarten aangevraagd, een stijging van bijna 40% ten opzichte van het aantal seizoenkaarthouders dat RKC al had. Mijnhijmer is zeer te spreken over de resultaten. "We zijn blij dat deze bijzondere actie opvalt en dat het op veel waardering kan rekenen. We hebben twee componenten toegevoegd die het nog aantrekkelijker maken voor onze seizoenkaarthouders om anderen te enthousiasmeren naar het stadion te komen. Iedere seizoenkaarthouder krijgt namelijk drie muntjes per persoon, om een eerste rondje te kunnen geven. Daarnaast krijgen de huidige seizoenkaarthouders 25% korting op hun volgende seizoenkaart als één van de vrienden verlengt en zelfs 50% korting als beide vrienden verlengen."

Tendens

Het initiatief van RKC Waalwijk staat niet op zichzelf. Meerdere clubs zoeken naar manieren om het toeschouwersaantal op te krikken. FC Den Bosch introduceerde aan het eind van vorig seizoen al het Pay per Point-concept, een initiatief waarbij fans uitsluitend bij overwinningen (10 euro) en gelijke spelen (5 euro) betalen en bij nederlagen helemaal niets. En Telstar probeerde met de social media-actie #dietentmoetvol meer publiek naar het stadion te trekken.

ZIE OOK: FC Den Bosch verkoopt 30% meer seizoenkaarten dankzij slimme PR

Mijnhijmer constateert dat over de gehele breedte de toeschouwersaantallen dalen in het voetbal. "Je ziet het ook bij bijvoorbeeld grote clubs als FC Twente en FC Groningen. We moeten ons ogen niet sluiten voor het feit dat er minder fans naar de stadions komen. Er zijn in mijn ogen twee belangrijke redenen dat mensen bij RKC wegblijven. De eerste reden is de sportieve resultaten en de tweede reden is de keuzemogelijkheden die mensen tegenwoordig hebben. Je kunt naast het bezoeken van een voetbalwedstrijd ook elk weekend naar het theater of een feestje. Mensen hebben meerdere interesses. Je ziet nu dat verschillende clubs op andere manieren proberen fans naar het stadion te krijgen."

Sportief succes

Volgens Mijnhijmer ben je als club voor een groot deel toch afhankelijk van de prestaties op het veld. "RKC heeft de afgelopen jaren heel veel hordes overwonnen. Na de degradatie naar de Jupiler League zagen we een daling in het toeschouwersaantal. Sportief succes bepaalt voor 90 procent of mensen naar wedstrijden komen. De overige tien procent heb je als club zelf in de hand en we doen er alles aan van een voetbalwedstrijd een zo leuk mogelijk avondje uit te maken. Daar is het weggeven van de seizoenkaarten een goed voorbeeld van. We gaan deze actie aan het eind van het seizoen evalueren en een plan bedenken hoe we de nieuwe seizoenkaarthouders kunnen binden, want het doel is natuurlijk dat ze volgend seizoen terugkomen.