Dat er veel geld omgaat in de tenniswereld is algemeen bekend. Zo mogen de winnaar en winnares van de Franse Open 1,5 miljoen euro op hun bankrekening bijschrijven. Om dat soort prijzengeld te kunnen verdelen is er een enorme stroom aan inkomsten nodig. Aan die inkomsten lijkt blijkbaar geen gebrek. De jaarlijkse omzet van het grandslamtoernooi bedraagt immers rond de 165 miljoen euro. Roland Garros, een tennistoernooi of big business?
In 2012 haalde Roland Garros een omzet van bijna 160 miljoen euro binnen. Dit jaar liggen de verwachtingen rond de 165 miljoen. Het merendeel van die inkomsten puurt het grandslamtoernooi uit de televisierechten. Die worden aan 170 zenders over de hele wereld verkocht en leveren zo'n 50 miljoen euro op, 30 procent van de totale opbrengst.
Ook de sponsors betalen veel geld om in beeld te komen. Welke tennisfan is immers niet vertrouwd met merknamen als Perrier, Lacoste, IBM, Peugot en Emirates, die zich aan Roland Garros verbonden hebben? De officiële partners leggen minstens 3 miljoen euro op tafel voor het toernooi. BNP Paribas, dat het voorrecht heeft zich officiële peter van het toernooi te mogen noemen, telt nog meer neer. In totaal zorgen deze sponsors voor meer dan 33 miljoen euro aan inkomsten, goed voor zo'n 20 procent van de totaalopbrengst.
BNP Paribas sponsort het toernooi al veertig jaar (en maakte dat dit jaar ook kenbaar met de campagne 'Tweet and Shout') . De sponsoractiviteiten van de bank leggen zich grotendeels toe op het tennis. Per jaar draagt BNP Paribas 30 miljoen uit aan het tennis. Eén derde daarvan wordt in Frankrijk uitbesteed. Voor al die uitgaven wil de bank natuurlijk iets in de plaats: herkenbaarheid. In 2011 verscheen per minuut uitzending het logo van BNP Paribas 30 seconden op televisie. Volgens de bank zelf zou dat overeen komen met 675.362 reclamespots.
Ook de VIP's doen hun duit in het zakje. Public relations en vippackages brengen immers 30 miljoen op voor de organisatie. Veel bedrijven reserveren zitjes of loges voor hun partners, klanten en relaties. Deze inkomsten geven 18 procent van het totaal weer. De gewone bezoeker draagt ook haar steentje bij. Vorig jaar ontving het toernooi 450.000 bezoekers gedurende de drie weken. De entreegelden brengen zo 34 miljoen euro op, goed voor 21 procent van de totale inkomsten.
Uiteindelijk is er ook nog de merchandising waaraan het toernooi verdient. T-shirts, ballen, petjes,... Alles wat de toeschouwer zich kan wensen is voorhanden in het complex aan de Parijse Porte d'Auteuil. Jaarlijks zouden ruim 300.000 gadgets met het logo van het toernooi verkocht worden. Dit brengt het toernooi 18 miljoen euro op, wat neer komt op 11 procent van de totaalopbrengst.
Daartegenover staan de prijzengelden die toegekend moeten worden. De winnaar bij de mannen en de vrouwen ontvangt 1,5 miljoen euro. De runner-up moet het met 750.000 euro stellen. In totaal wordt er voor 22 miljoen euro aan prijzengeld uitbesteed. Dat bedraagt amper 13 procent van de totale uitgaven van het toernooi.
Dit bericht is eerder verschenen op Sportnextbe.
Afbeelding: Flickr (CC)