‘Ronaldo lichtjaren vooruit op Ibrahimovic’

“Ronaldo is light years ahead of Ibrahimovic”. NBC verslaggever Joe Prince-Wright was duidelijk over welke speler volgens hem naar het WK moet. In het Zweedse Solna barstte dinsdag een waren titatenstrijd los, waarbij Ronaldo als winnaar triomfeerde*. Niet alleen op het veld bleek CR7 de grootste van de twee, ook wat betreft marketingwaarde is de Portugees zijn Zweedse rivaal ‘lichtjaren’ vooruit.

"Eén ding is zeker: een WK zonder Zlatan is niet de moeite waard om te kijken", reageerde de teleurgestelde Ibrahimovic na afloop van de wedstrijd. Ondanks de overtuiging van ‘Ibracadabra’ over zijn eigen heldenstatus, laten de cijfers anders zien. Zo gaf collegablogger Michel Dussée dinsdag al aan dat de Portugees aanzienlijk meer verdient, meer persoonlijke sponsors achter zich heeft staan en ook een actievere online fanbase heeft.

Lees meer: Cristiano Ronaldo - Zlatan Ibrahimovic: En Garde!

DBI Celebrity Index
Uit de DBI celebrity index, een onderzoek dat uitgevoerd werd door collega’s in de V.S., blijkt dat Ronaldo bekender is bij het publiek en hoger scoort op alle positieve imagokenmerken. Dit geldt voor alle landen waar het onderzoek is uitgevoerd (V.S., Italië, Spanje, U.K., Duitsland, Frankrijk, Rusland, Turkije, Argentinië, Brazilië, Mexico, India en China). Zelfs in Frankrijk, waar Ibrahimovic woont, is Ronaldo bekender en scoort hij hoger op alle positieve imagokenmerken, waaronder ‘appealing’, ‘influential’, ‘trustworthy’ en ‘trend-setter’.

Zelfs in Frankrijk, waar Ibrahimovic woont, is Ronaldo bekender en scoort hij hoger op alle positieve imagokenmerken, waaronder ‘appealing’, ‘influential’, ‘trustworthy’ en ‘trend-setter’.

Wereldwijde fanbase
Niet alleen zijn uitzonderlijke voetbalkwaliteiten zorgen voor de heldenstatus van de Portugees. Op 18-jarige leeftijd werd Ronaldo gekocht door Manchester United. Hij brak door op jonge leeftijd, waardoor hij de aandacht van veel sponsors wist te trekken. De superster, die bijzonder populair is bij de dames, tekende sponsorcontracten met aansprekende merken als Emporio Armani, Nike en Coca-Cola. Voor Armani fungeerde hij als ondergoedmodel.

De spits van Real Madrid speelt voor één van de meest populaire clubs ter wereld. De Spaanse club heeft maar liefst 9,5 keer zoveel fans wereldwijs als PSG, zo blijkt uit wereldwijd marktonderzoek.

De media schenken veelvuldig aandacht aan Ronaldo. Is het niet een geweldige goal, dan is het wel een schwalbe, arrogante uitspraak, de onbekende moeder van zijn zoon of (vermeende)romance met een topmodel. En last, but not least. Ronaldo is de atleet met het grootste aantal Facebook- en twitterfans: 22,8 miljoen Twitteraars en 64,8 miljoen Facebookfans zullen hem de komende maanden volgen in aanloop naar het WK.

*) Ronaldo scoorde drie keer, rivaal Ibrahimovic trof tweemaal het doel. In het eerste duel was Ronaldo met de enige treffer van de avond ook al beslissend geweest.

Afbeelding: Facebook Cristiano