Ruben Houkes over de toekomst van breedtesportmarketing

Breedtesportmarketing is een onderbelicht gebied. De aandacht gaat vaak uit naar topsporters met uitzonderlijke prestaties gekoppeld aan grote merken. Ruben Houkes, mede-oprichter van het sportmarketingbureau 2Basics en initiatiefnemer achter grote breedtesport projecten zoals Schooljudo en SMASH deelde tijdens het symposium 'The Future of Sportmarketing', ter ere van het 25-jarig bestaan van de opleiding SPECO, Sport, Marketing & Management, zijn visie over (de toekomst van) breedtesportmarketing en ziet kansen om de komende jaren flink te groeien: “We gaan van zichtbaarheid naar relevantie. En dan is de breedtesport een machtig interessant domein voor merken.”

Het sportmarketingbureau 2Basics werkt samen met merken, bonden en (semi)overheden om met de kracht van sport de samenleving verder te helpen. Sportende kinderen leren beter en zijn sociaal vaardiger. In de kwadrant van sportmarketing met boven topsport en onder breedtesport opereert 2Basics links voor de sport om te helpen meer door een marketingbril naar de mogelijkheden te kijken en rechts voor de breedtesport als marketingdomein. “Het unieke van breedtesport is dat wij denken dat wij elke marketingvraag daar kunnen beantwoorden. Of in ieder geval via sport en bewegen elke marketingdoelgroep van heel dichtbij kunnen bereiken. Op een manier dat er een speciale interactie ontstaat” aldus Ruben Houkes.

De kernwaarden van sport zijn in veel gevallen toepasbaar voor de ontwikkeling van kinderen en ook volwassenen. Het sportprogramma Schooljudo.nl helpt kinderen bij het ontwikkelen van weerbaarheid, coördinatie, de noodzaak tot samenwerken en het rekening houden met elkaar. In 2013 krijgen 20.000 kinderen op 350 basisscholen 6 tot 8 weken judoles en de ambitie is er om, in samenwerking met partners zoals Zilveren Kruis/ Achmea, Ministerie van VWS, provincies en gemeenten, in 2016 100.000 kinderen te bereiken. Het programma wordt inmiddels ook internationaal toegepast en in samenwerking met de Chinese Judo Federatie reisde Ruben Houkes begin november meer dan 1000 km door China om in totaal 15 sessies bij scholen, universiteiten, sportclubs, fitnesscentrum en openbare gelegenheden de bevolking kennis te laten maken met de kracht van judo.

Sport is vooral plezier en heeft een bijzondere aantrekkingskracht. Recentelijk vroeg de Nederlandse Volleybalbond (NeVoBo) om meer kinderen aan het volleyballen te krijgen. Ruben Houkes: “Na onderzoek kwam het inzicht dat hetgeen kinderen echt leuk vinden ze nu net niet mogen doen als het om volleybal gaat. Te weten rammen, meppen, smashen. Wij zijn daar begonnen en zijn gekomen tot een wereld: SMASH! Niet alleen in zalen en op scholen, maar vooral ook de smashbeweging claimen en promoten op straat, thuis en in de wijk. Met de bal als centraal element.”

Voor de toekomst van sportmarketing als vakgebied ziet Ruben Houkes veel kansen: “We gaan van zichtbaarheid naar relevantie. En dan is de breedtesport een machtig interessant domein voor merken. Om mensen te bereiken en te beraken. Verder wordt de maatschappij steeds meer ingericht om minder te bewegen. Terwijl de mens bedoeld is om te bewegen. Breedtesportmarketing zal in ons denken en doen een belangrijke rol spelen om mensen bewegen te krijgen en te houden.

Bekijk hier de eerdere bijdragen over het symposium 'The Future of Sportmarketing'

Afbeeldingen: Twitter Ruben Houkes - Schooljudo