Samenwerking tussen Snapchat en NFL: wie volgt?

Snapchat wordt inmiddels door veel sportclubs en sportorganisaties gebruikt om bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen aan zich te binden en unieke content te verspreiden. Maar de National Football League (NFL) is de eerste professionele sportorganisatie die een officiële samenwerking met de deeldienst is aangegaan. Daarmee toont de NFL (wederom) aan dat het een voortrekkersrol heeft en schetst het een toekomstbeeld voor hoe de sport en Snapchat elkaar kunnen versterken.

Volgens de aankondiging gaan Snapchat en de NFL officiële content en LiveStories voor elke wedstrijd in het seizoen produceren, inclusief de Super Bowl.

Gedurende het seizoen 2015 was er al een partnership tussen de NFL en Snapchat en dat was een groot succes. Meer dan 70 miljoen mensen keken via Snapchat Discover naar content van NFL-wedstrijden en events. Ter vergelijking: in totaal keken er 199 miljoen mensen via de televisie naar de NFL. Onderdeel van de nieuwe deal is dat de NFL’s Live Stories een mix zullen zijn van snaps van fans en insider content van de NFL.

Snapchat is ook van plan om speciale Geofilters – filters die gebruikers kunnen toepassen op hun snaps wanneer ze op een bepaalde locatie zijn – voor alle 32 NFL-clubs te maken. De league heeft op zijn beurt een speciale baan gecreëerd voor een Snapchat-editor.

Advertenties

De aanwezigheid van de NFL op Snapchat heeft waarschijnlijk twee belangrijke doeleinden. Enerzijds wil de league een jong publiek, dat steeds minder tv kijkt, bedienen. En op Snapchat zijn voornamelijk jongeren actief. Anderzijds biedt Snapchat een nieuwe mogelijkheid op advertentie-inkomsten. Naar verluidt moeten bedrijven tot 7 miljoen dollar betalen om een jaar lang exclusief te adverteren op het kanaal van de NFL.

Snapchat verkoopt video-advertenties die voor en na de football content te zien zullen zijn. Daarnaast verdient het geld aan gesponsorde filters, die gebruikers bij foto’s kunnen toepassen.

Deal met Twitter

Overigens sloot de NFL eerder al een deal met Twitter om op donderdagavond tien duels live uit te zenden. Ook via Twitter hoopt de organisatie advertenties te verkopen en een jonger publiek in aanraking te brengen met de sport.

ZIE OOK: NFL heeft primeur met live streamen van sportwedstrijden op Twitter

Dat Snapchat niet alleen voor organisaties en clubs toegevoegde waarde heeft, maar ook voor spelers bewees Tony McDaniel onlangs. De voormalig speler van de Tampa Bay Buccaneers (en de Seattle Seahawks) was op zoek naar een nieuwe club, toen hij op Snapchat liet weten dat hij op het vliegveld in Atlanta zat.

De zaakwaarnemer van McDaniel, David Canter, reageerde via een sms op de snap van zijn cliënt en vroeg waar hij naartoe ging. McDaniel antwoordde dat hij zijn familie ging bezoeken in Seattle. Canter zocht direct contact met de directie van de Seattle Seahawks en regelde dat McDaniel een sessie mee mocht trainen. Hij maakte zoveel indruk dat hij direct een contract kreeg aangeboden. “Het is geweldig hoe social media kan helpen om een club te vinden”, zei McDaniel erover.

Transitie Snapchat

De opmerkelijke gang van zaken toont ook aan dat Snapchat meer is (geworden) dan alleen een foto- en videoapp; het is een mediaplatform, een sociaal netwerk en een e-commerce platform in één.

En niet geheel verrassend ziet de NFL als eerste sportorganisatie in dat Snapchat is veranderd. Als je het op de juiste manier gebruikt kun je jongeren aan je binden en nieuwe verdienmodellen ontwikkelen. Het wordt interessant om te zien hoe de samenwerking tussen de NFL en Snapchat er precies uit gaat zien, maar dat er andere sportorganisaties gaan volgen staat als een paal boven water.


Foto header: Twitter @canproducer