Schooljudo op weg naar 100.000 kinderen per jaar

In 11 jaar tijd is Schooljudo, het waarde(n)volle programma van 2Basics Breedtesport & Marketing, uitgegroeid tot grootste beweegprogramma in het onderwijs.. Deze groei is te danken aan een professioneel en sterk inhoudelijk programma en door Schooljudo te positioneren als eigen merk. Daar zijn de judoclubs in het land belangrijk voor, omdat zij de lokale entertrainers leveren. Om die groep sterker bij Schooljudo te betrekken werd rond Koningsdag een activatiecampagne gedraaid met de Koningsworp.

700 Koningsworpen, 100% positief sentiment, 22,5% toename fans

Op 6 april lanceerden wij met 2Basics voor het derde jaar de Koningsworp. Dat leverde een maand later 700 ingestuurde koningsworpen van judoka’s van jong tot oud op. Een heftige Facebook-strijd barstte vervolgens los. Welke Koningsworp video kreeg de meeste likes en werd uitgeroepen tot Koningsworp van het jaar? Resultaat: heel veel likes op de finalisten (zie infographic), 22,5% toename van aantal Facebook fans en 100% positief sentiment op alle berichten die online en op social media over de Koningsworp werden geplaatst. En dat zonder noemenswaardig mediabudget. In een tijd waar bonden flink aan het bezuinigen zijn is de Koningsworp denk ik een mooi voorbeeld van hoe een sportaanbieder of sportbond mensen via social media zowel fysiek als online kan activeren.

Van 30.000 naar 100.000 kinderen

Schooljudo draait inmiddels jaarlijks op 350 basisscholen door heel Nederland. Met meer dan 30.000 deelnemende kinderen zijn wij op dit moment marktleider. Er is geen beweegprogramma groter, niet van een bond en ook niet van commerciële partijen. Binnen drie jaar willen we echter van 30.000 naar 100.000 kinderen groeien, waardoor we nog een aantal stappen moeten maken. We verzorgen binnen ons bedrijf de activatie van merken als Interpolis, Procter & Gamble en Zilven Kruis Achmea.

Ook met Schooljudo hebben we getracht een strak merkconcept te lanceren met verschillende activaties. Dat is niet alleen waardevol voor het concept zelf, maar ook waardevol voor de landelijke partners Zilveren Kruis en Infotheek. Hoewel scholen in de zomervakantie gesloten zijn, gaan we in de maanden juli en augustus op volle toeren draaien. Voor beide partners worden interessante activatiecampagnes voorbereid, zodat we met Schooljudo in september het nieuwe schooljaar in kunnen knallen.

Judoclubs belangrijk voor Schooljudo

We werken nu nog met 150 entertrainers. Dat moet groeien naar 250 in het hele land. Zij werken volgens onze speciale lesmethode. Hun betrokkenheid bij Schooljudo is dus belangrijk. Wij zien de activatie rondom de Koningsworp als wervingscampagne. Direct na de actie, die 700 inzendingen genereerde, zie je dat ‘nieuwe’ judoclubs direct contact met ons opnamen om naar mogelijkheden in hun regio te kijken. Zonder judoclubs zijn we nergens. Zij zijn onze leveranciers van judoleraren. Het moeten Schooljudo fans worden.