Een oer-Hollands bedrijf werkt al 30 jaar in de top van geautomatiseerde tijdwaarneming. MYLAPS kent de sportliefhebber vooral van de RFID chips die je bij een marathon krijgt en die piepen als je over een mat heen gaat maar ze doen op alle niveau's en in alle sporten waar tijdwaarneming belangrijk is mee. Gijsbregt Brouwer had tijdens BNR Sportzaken, live vanaf het NK Shorttrack bij de Jaap Eden baan, ruimschoots de tijd om de ontwikkeling van tijdwaarneming te bespreken. In de uitzending deden verder een coach en voormalig shorttrackers de opvallende uitspraak: "Shorttrack is entertainment, wij verkopen topsport."
Tijdwaarneming is voor veel individuele sporten cruciaal. Dat gebeurt al decennia niet meer met de hand. Niet bij topsport en niet bij amateursport. Een Nederlands bedrijf is sinds jaar en dag bij heel veel sporten betrokken bij de tijdwaarneming. De technologie van MYLAPS is geïnstalleerd op alle schaatsbanen van Nederland, maar meet ook veel marathons, wielerwedstrijden en zelfs wedstrijden op de olympische spelen. Van Transponders bij de Vuelta tot zeilen en bijna alle kartbanen op de wereld. Daarnaast voor de Olympische spelen bij het skiën en langlaufen en praktisch elke schaatsbaan in Nederland.
In 30 jaar tijd is er volgens Gijsbregt Brouwer veel veranderd. "Vroeger werd er puur gekeken wat is de tijd en dat is het. Nu wordt er ook gekeken naar de snelheid in de bocht, hartslag, wattage en dat soort zaken. Binnen het hardlopen is er het meest veranderd. Daar loopt bijna iedereen met een eigen systeem zoals Garmin of de apps van Runkeeper en Nike. Die zijn meer gericht op de consument met een beter design, real-time feedback en een compleet platform. Daarom heeft MYLAPS nu veel in ontwikkeling waarvan een eigen app met audio feedback hoge verwachtingen wekt voor het schaatsen."
De mondiale concurrentie is hevig. Gijsbregt Brouwer is hoopvol voor de toekomst: "MYLAPS opeert wereldwijd op top niveau van de Olympische Spelen tot de Vuelta en op de Koppenberg wordt binnenkort met MYLAPS gefietst door Cancellara om gelijk een goede tijd neer te zetten. Iedereen kan vervolgens de strijd aan gaan. Een mooi bedrijf met een stevig positie. Advies tot slot is om te investeren in marketing en design. De consumentenmarkt wordt overladen met strak vormgegeven apps."
"Wij verkopen topsport."
Cees Juffermans (marathonschaatser en voormalig shorttracker) en Jeroen Otter (Nederlandse bondscoach van de shortrackers) over positionering van de sport: "Shorttrack is entertainment. Topsport in een vorm dat je continu met je mond open op de tribune zit. Wij zijn bijna circusartiesten op het ijs. Je moet dat als sport zo neer willen zetten en zorgen dat je het verkoopt. Wij verkopen topsport."
Luister hier de aflevering van BNR Sportzaken bij het NK Shorttrack
Bekijk hier de eerdere onderwerpen van SPORTNEXT bij BNR Sportzaken
Afbeeldingen: Flickr (CC) Craig Moulding - Brendan Bank