Sky en BT behouden uitzendrechten Premier League; (nog) geen record

De rechten voor de wedstrijden in de Premier League tussen 2019 en 2022 hebben vooralsnog geen nieuw recordbedrag opgeleverd. Sky Sports en BT Sport behouden de uitzendrechten. De mediabedrijven betalen in totaal 4,46 miljard pond, omgerekend ongeveer 5 miljard euro.

Sky en BT hebben tot nu toe 5 van de 7 beschikbare pakketten gekocht. BT heeft pakket A en betaalt 295 miljoen pond per seizoen voor 32 wedstrijden. Sky heeft pakketten B, C, D en E en mag voor een bedrag van 1,193 miljard pond per seizoen in totaal 128 duels uitzenden.

In vergelijking met 2015 is er nu iets minder betaald voor de liverechten. De laatste deal in de Premier League over de periode van 2015 en 2019 was 5,14 miljard pond waard. Dat was toen nog 7 miljard euro, maar op dit moment zo'n 5,7 miljard euro.

Bestuursvoorzitter Richard Scudamore van de Premier League verwacht dat de televisierechten weer meer gaan opleveren, omdat er dus nog twee livepakketten in de verkoop gaan. "Dat geeft maar weer aan wat voor uitstekende voetbalcompetitie we hebben."

ZIE OOK: Nederland snapt niets van tv-rechten, helemaal niets

Tegenvaller?

Het is de vraag of er daadwerkelijk een nieuw record gebroken gaat worden door de verkoop van de binnenlandse rechten. De laatste twee pakketten bestaan uit 40 wedstrijden, inclusief bank holidays en doordeweekse speeldagen.

Lange tijd dacht men dat het oude record zou gaan sneuvelen, maar het afgelopen jaar is het medialandschap behoorlijk verandert. Hoewel nog steeds waanzinnig populair, zit de groei van de Premier League vooral in het buitenland. Azië en Noord-Amerika zijn de groeimarkten voor de Engelsen. In eigen land is de top nu wel bereikt.

Bovendien hanteert BT een andere strategie dan een aantal jaar geleden. Destijds wilde het als nieuwkomer abonnees werven door grof geld te bieden voor allerlei rechten. Nu het zijn naam heeft gevestigd, is er op de rem getrapt en neemt BT genoegen met de ‘tweede plek’ achter Sky.

Techbedrijven

Daarnaast was de verwachting dat techgiganten als Facebook, Twitter of Amazon zouden meedingen om de rechten. Vooralsnog houden zij de kaarten op de borst. Mogelijk mengt een van deze bedrijven zich nog wel in de strijd om de resterende rechten van de Premier League.

Dan zou de tenderprocedure alsnog in het oog springen, maar vooralsnog is alles bij hetzelfde gebleven zonder al te veel vuurwerk.

De tv-pakketten in Engeland:

A-pakket: 32 wedstrijden Zaterdag 12.30 uur
Pakket B; 32 wedstrijden zaterdag 5.30 uur
Pakket C: 24 wedstrijden Zondag 2 uur, 8 wedstrijden zaterdag 7.45 uur
Pakket D: 32 wedstrijden Zondag 4.30 uur
Pakket E: 24 wedstrijden Maandag 8.00 uur of vrijdag 7.30 uur, 8 wedstrijden zondag 2.00 uur
Pakket F: alle 20 wedstrijden op bank holidays en 1 midweeks programma
Pakket G: alle 20 wedstrijden van 2 midweekse speelrondes


Headerfoto: Shutterstock.com