Social media gebruik van Amerikaanse sportfans in 2014

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig social media. Twitter en Facebook staan in de basis en ook Youtube en Instagram worden steeds vaker succesvol ingezet om verhalen te vertellen. Google Plus hangt er een beetje bij. Om de menigte voor te blijven wordt er met een schuin oog gekeken naar de ontwikkelingen in Amerika. De jaarlijkse Fan Engagement Study geeft weer een frisse update en stof tot nadenken.

Facebook, Youtube, Twitter, Google Plus, Instagram: dat was vorig jaar de volgorde van populariteit bij Amerikaanse sportfans om sport te volgen. En in 2014 is niets veranderd. Facebook staat nog steeds bovenaan gevolgd door Youtube, Twitter, Google Plus (verrassend) en Instagram. De reden om merken te volgen is wel veranderd. Zo geven fans vooral aan dat de binding met het favoriete team van belang is. Vorig jaar stonden korting en coupons nog bovenaan .

Wat opvalt is het gebruik van Facebook tijdens wedstrijddagen. Facebook is gestegen en Twitter is gedaald. Fans gebruiken Facebook op een wedstrijddag gemiddeld 5.8 keer en Twitter 5.6 keer. Vorig jaar nog gemiddeld 4.3 keer en Twitter 6.0 keer. De investeringen in mobiel en het real-time karakter van Facebook lijken hun vruchten af te werpen. Ook Instagram is gestegen van gemiddeld 2.6 keer naar 4.4 keer. Nieuwkomer Vine volgt met 4.1 keer en ook het gebruik van Youtube is gestegen. Snapchat wordt niet genoemd.

Het gebruik van social media gaat een nieuwe fase in. Updates doorplaatsen naar Facebook en Twitter was al nooit een succesvolle strategie maar kom je nu echt niet meer mee weg. Op LinkedIn zijn we daarom een discussie gestart: welke social media moeten Eredivisieclubs meer gaan gebruiken? Instagram? Vine? Pinterest? Snapchat? De reacties stromen binnen en Instagram wordt veel genoemd. Instagram is inderdaad makkelijk en leuk om te gebruiken. De groep is open, we zijn benieuwd en deel vooral goede voorbeelden!

LINKEDIN: Welke social media moeten Eredivisieclubs meer gaan gebruiken?

Afbeelding: Pagemodo