Social media strategie van Juventus een groot succes dankzij fans en spelers

Binnen 10 dagen meer dan 1,5 miljoen views en een bereik op Twitter van meer dan 20 miljoen, Juventus boekt geweldige resultaten met de nieuwe #PirloIsNotImpressed campagne op social media. Geen losse flodder maar een zorgvuldige strategie waar spelers en fans zich in het hart bevinden.

De Italiaanse competitie wankelt. Bezoekersaantallen dalen en de staat van de stadions vraagt om investeringen die niet voorhanden zijn. Geen thuishaven waar spelers graag naartoe trekken om op te bloeien. De competitie wordt aan alle kanten voorbijgestreefd door Engeland, Spanje en Duitsland maar niet op social media. Met name Juventus heeft de juiste tactiek gevonden om fans te betrekken en in het nieuws geraken. Een van de oudste voetbalclubs van Italië heeft bijna 1,4 miljoen volgers op Twitter ruim 13,5 miljoen fans op Facebook en laat daarmee concurrenten als AC Milan en AS Roma ver achter zich. De enorme fanbase is echter niet het gevolg van een uitgebreide Facebook Advertisement-campagne of een scala aan Promoted Tweets maar creatieve activaties waarbij fans en spelers een cruciale rol spelen.

Lees ook: Ajax over marketing anno 2014: met een unieke beleving fan aan je binden

Vorig seizoen stonden internationale media vol met een sfeeractie op de tribunes in Turijn. De sfeeractie werd ontworpen door een 16-jarige fan en werd gekozen uit 3,200 designs, 4,500 deelnames en 290,000 interacties via Facebook en was te zien bij de enige echte 'Derby d'Italia' met Internazionale. 's Werelds eerste social media choreografie #LoveJu was een groot succes fans van over de hele wereld waren onder de indruk.

Wie niet snel onder indruk is, is Andrea Pirlo. De bijzondere middenvelder kent het (inter)nationale voetbal met zijn jarenlange ervaring van binnen en van buiten. Pirlo kent geen druk en tegenstanders moeten van goede huizen komen om hem van de leg te brengen. Dat gegeven leek de club een mooie basis voor de social media-campagne #PirloIsNotImpressed. In de openingsvideo doen allerlei figuren een poging om indruk te maken op Pirlo. Jongleren met messen, voorstelling van Opera-zangeres, freerunners of prachtige dames met een surfplank. Neehoor, Pirlo Is Not Impressed. Kunnen fans dan misschien indruk maken? De club daagt jou uit! Deel een video met de hashtag #PirloIsNotImpressed en wie weet... Het resultaat: binnen vijf dagen een bereik van 2,5 miljoen (7.3 miljoen timelines) en 500.000 views op Youtube. In Nederland is de campagne (nog) niet echt aangeslagen, in de afgelopen maand slechts 59 berichten.

In alle activiteiten gebruikt Juventus social media niet als een verzendkanaal maar als een bindmiddel om fans bij de club te betrekken. De fans moeten in actie komen en spelers leveren een belangrijke bijdrage. Zo zijn er regelmatig Q&A's en fans krijgen het gevoel een nauwe band met staff en spelers op te bouwen. Het bereik is een logisch gevolg van een betrokken fanbase. Een voorbeeld voor voetbalclubs.