Spieren voor Spieren trapt Wintertijd Challenge af met spierkracht

In de splinternieuwe IJ-hal op het Centraal Station van Amsterdam verscheen afgelopen week uit het niets een hometrainer. Passerende treinreizigers keken in eerste instantie verbaasd op en bestudeerden nieuwsgierig de hometrainer. Pas toen een aantal forenzen het aandurfden om plaats te nemen en te trappen, werd duidelijk waarom het apparaat er stond. Het reclamebord - waar de hometrainer op was aangesloten - kwam tot leven, waarop de vijfjarige Stan zijn aangrijpende verhaal begon te vertellen. Ik heb zieke spiertjes. Soms kan ik twintig stappen lopen en dan zak ik door mijn beentjes. Altijd heb ik iemand nodig met gezonde spieren. Maar jij kan ook iets voor me doen.

Wintertijd Challenge: tijd winnen voor spierziekte

Het bleek om een stunt van Stichting Spieren voor Spieren te gaan. Als aftrap voor de Wintertijd Challenge-campagne koos de stichting voor een bijzondere activatie, waarbij ambassadeur Pieter van den Hoogenband ook even polshoogte kwam nemen. Sinds deze week zijn namelijk de inschrijvingen voor de vijfde editie van de Winter Challenge geopend. De Winter Challenge is een jaarlijks fondsenwervend sportevenement van Spieren voor Spieren en vindt traditioneel plaats tijdens de 'langste nacht van het jaar' (zaterdag 24 oktober). 

In de nacht dat de wintertijd ingaat, wordt er op zoveel mogelijk plaatsen in Nederland 1 uur en 1 seconde gesport om geld in te zamelen. Dit is het enige moment in het jaar dat je tijd kan winnen. Tijd winnen om behandeling en genezing van spierziekte bij kinderen te realiseren, aldus de stichting. Het ludieke aan dit tijdstip is dat iedereen op deze avond in één seconde zijn/haar droomafstand kan afleggen. Zo kun je bijvoorbeeld 10 kilometer lopen of 3 kilometer zwemmen in 1 seconde. Het ultieme voorbeeld waar gezonde spieren toe in staat zijn om kinderen met zieke spieren te helpen.

Vorig jaar € 350.000 opgehaald, dit jaar € 400.000?

Iedereen kan tijdens de Winter Challenge zelf een challenge initiëren of deelnemen aan een uitdaging bij hen in de buurt. Tijdens de eerste editie (2011) was er nog maar sprake van twee nachtelijke challenges, terwijl men vorig jaar al de keuze had uit maar liefst 146 (!) initiatieven. Goed voor een opbrengst van € 350.000,- Dit jaar hoopt de organisatie op nóg meer challenges, deelnemers en een hogere opbrengst. Hoewel de campagne pas net gestart is en er nog zo'n drie weken te gaan is, hebben deelnemers op dit moment al een kleine € 40.000,- (van het beoogde € 400.000) opgehaald. Daarnaast zijn er op wintertijdchallenge.nl al 114 initiatieven aangemeld en 1.652 donaties verricht. Al met al zijn de eerste stappen gezet en lijkt de stichting dit jaar opnieuw records te gaan verbreken..