#1YearToGo tot Tokio; tijd voor merken om wakker te worden

Het is een gegeven dat merken iedere vier jaar (te) lang wachten om een sponsorship aan te gaan met olympische atleten. Pas als de olympische koorts op z’n hevigst is of als zelfs de eerste medailles reeds zijn binnengehaald, gaan merken letterlijk inhaken. Waarom alleen de finish benutten als je er als merk ook de hele wedstrijd en alle trainingen bij kan zijn? Misschien is het daarom goed om bedrijven nu, vandaag precies #1YearToGo tot Tokio2020, wakker te schudden.

In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hun opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!

Er staat namelijk een aantal parels van vrouwelijke atleten klaar, waarvan ik nu al zeker weet dat ze hoge ogen zullen gooien in Tokio en dus op veel aandacht mogen gaan rekenen. Van gevestigde orde tot de nieuwe generatie, allen hebben ze hun eigen verhaal en karakter te bieden om als bedrijf te benutten. Wellicht dat zelfs rule 40, die niet-olympische partners beperkt in hun mogelijkheden, nog op de schop gaat. Merken, opletten dus 😉

Sharon, Celine en Lilian

Dat we het op de Spelen goed doen in het water is geen geheim meer. Terwijl de baanzwemmers deze week op de WK in Gwangju een poging doen om zich direct te plaatsen voor Tokio, is dat vorige week al gelukt voor de huidig olympisch kampioen openwaterzwemmen Sharon van Rouwendaal. Plek nummer tien was precies genoeg om de olympische kwalificatie te halen. Niet op het niveau dat we van haar gewend zijn, maar deze powervrouw zal er alles aan doen om in Tokio haar titel te verdedigen.

Ook voor Celine van Duijn was het WK succesvol genoeg. Waar de meeste mensen niet eens op een 10 meter hoge plank durven te klimmen, springt zij er ook nog eens met een aantal salto’s en schroeven head first vanaf. Volgende maand gaat ze haar Europese titel verdedigen in Oekraïne. Zonder druk voor Tokio, dat ticket is binnen.

Waar ze in Rio nog net naast een medaille greep (vierde) ga ik ervan uit dat huidig wereldkampioen Lilian de Geus zeker een podiumplek verovert in Tokio. Nederland waterland is in ieder geval goed vertegenwoordigd in en op de Japanse wateren en dan moet de meerderheid zich nog plaatsen.

Team Kingdom of the Netherlands

De volkssport nummer 1 voor vrouwen in Japan is softbal. Notabene een sport die sinds 2008 niet meer op het programma stond bij de Olympische Spelen. Maar in Tokio maakt deze sport, nog voor de openingsceremonie is begonnen, opnieuw zijn opwachting. Dat zou zo maar eens kunnen mét een oranje tintje. Deze week vindt in Utrecht het OKT plaats. Voor de acht deelnemers uit Europa en Afrika is één ticket beschikbaar voor de Olympische Spelen van 2020. Ik hoop van harte dat ‘Team Kingdom of the Netherlands’ met het thuisvoordeel deze week voor een stunt kan zorgen.

The Force is Grace

In 1928 wint de vrouwen turnploeg goud in Amsterdam en zij zijn daarmee de eerste Nederlandse vrouwen met een gouden olympische medaille. In 2015 gebeurt er iets bijzonders; de Nederlandse turnsters weten zich, voor het eerst in 40 jaar en met het oog op eigenlijk op Tokio, al te plaatsen voor de spelen van Rio. De uiteindelijk zevende plaats in de landenfinale wil het team in Tokyo overtreffen. Het WK in Stuttgart begin oktober is het moment voor de vrouwen, met onder meer de zusjes Wevers, om als landenteam opnieuw een olympisch ticket te verdienen.

Via het reeds door de KNGU ontwikkelde marketingplatform The Force Is Grace, eveneens de naam die de ploeg draagt, hopen de atletes merken aan zich te binden op hun weg naar Tokio.

Annemiek, Anna, Marianne en Ellen

Een lang rijtje namen, maar om deze vrouwen kan niemand heen. Afgelopen weken lieten ze tijdens de Giro Rosa en La Course zien dat ze allemaal meedoen voor goud in Tokio. Kiezen kan ik niet tussen de drie kanshebbers voor de wegwedstrijd, dus ik stel voor alvast goud, zilver en brons te claimen. Voor de tijdrit zet ik in op Ellen van Dijk, de drievoudig Europees kampioen is momenteel in Tokio met Van Vleuten en Van der Breggen om alvast het parcours te verkennen.

Presteren doen de dames niet alleen op de weg, maar juist ook hun personal branding maakt ze interessant. Ze beseffen dat het creatief en veelvuldig aanwezig zijn op social media hun sport beter in beeld brengt en ze op die manier waardevoller kunnen zijn voor sponsoren.

Anne en Anne

Van de wielerfiets naar de mountainbike. Mountainbikester Anne Terpstra leverde een unieke prestatie door als eerste Nederlandse ooit een wereldbeker te winnen bij de dames. Een ticket voor Tokio heeft ze nog niet binnen, maar gelukkig is er nog een aantal kansen voor plaatsing. Dat ze dat ticket gaat behalen, daar ben ik van overtuigd.

Het zou daar in Tokio dan zomaar eens een Nederlands onderonsje kunnen worden op 28 juli. Kersvers Nederlands kampioen mountainbike Anne Tauber behaalde in mei al wel haar nominatie voor Tokio. Anne en Anne, samen goed voor 30.000 volgers op social media en beiden zeer actief als blogger, hou ze in de gaten.

De Spelen in Tokio worden de eerste waar het deelnemersveld voor mannen en vrouwen zo goed als gelijk is en de meeste tickets zijn nog niet verdeeld. Dit belooft dus wat voor het komende jaar. Want ook al worden we in Nederland in 2020 overspoeld door de grote sportevenementen voor mannen – Grand Prix Zandvoort, EURO2020 en La Vuelta – er gaat niets boven de Olympische Spelen. In Rio scoorden de vrouwen daar voor Nederland al de meeste medailles, gaan ze in aanloop naar Tokio ook de boventoon voeren in campagnes?