Alle cijfers en sponsors van de 18 Eredivisieclubs in het seizoen 2020/'21

De Eredivisie zit middenin een van de raarste seizoenen in de geschiedenis van het Nederlandse voetbal. Zonder publiek werken de clubs hun wedstrijden ‘gewoon’ af. Het gemis aan wedstrijdinkomsten wordt nog deels gecompenseerd door trouwe (hoofd)sponsors, die veel clubs vooralsnog blijven steunen. Sponsorreport maakte opnieuw een overzicht van de clubs en contracten.

In het nieuwe voetbalseizoen hebben weer diverse nieuwe bedrijven hun entree gemaakt in de Eredivisie. De totale waarde van de hoofdsponsorcontracten is, ondanks het coronavirus, licht gestegen naar €30,5 miljoen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat veel (nieuwe) contracten al waren afgesloten voordat corona de wereld lamlegde.

Veertien clubs in de Eredivisie hebben dezelfde hoofdsponsor als vorig seizoen. ADO Den Haag, Ajax, AZ Alkmaar, Feyenoord, FC Groningen, sc Heerenveen, Heracles Almelo, PEC Zwolle, RKC Waalwijk, PSV, Sparta Rotterdam, FC Twente, Willem II en VVV Venlo hadden aan het begin van dit seizoen allemaal contracten die nog minimaal 1 jaar doorlopen. SC Heerenveen tekende net voordat er niet meer gevoetbald mocht worden een samenwerking met Ausnutria als hoofdsponsor voor twee jaar, waarmee de club verzekerd is van €1,2 miljoen aan inkomsten.

Ajax en PSV blijven de grootverdieners in de Eredivisie. De twee clubs zijn voor ruim de helft van het totaalbedrag verantwoordelijk. PSV zag met Swinkels Family Brewers een nieuwe partner toetreden tot Brainport Eindhoven, waarmee het totaalaantal partners op zes is gekomen. De inschatting is dat per bedrijf €1,25 miljoen wordt betaald. Overigens verlengde Philips onlangs als eerste partner van het Brainport-PSV Partnership al de overeenkomst met de Eindhovenaren met vijf jaar tot 2026.

Ajax en Ziggo hebben nog steeds het grootste hoofdsponsorcontract in de Eredivisie. De Amsterdammers ontvangen jaarlijks ongeveer €9 miljoen van de kabelmaatschappij.

Ambities FC Utrecht en T-Mobile

Het grootste nieuwe hoofdsponsorcontract werd afgesloten door FC Utrecht. De club uit de Domstad ging een meerjarige samenwerking aan met T-Mobile. De telecomprovider was reeds als rugsponsor verbonden aan FC Utrecht nadat het bedrijf Tele2 had overgenomen en de keuze gemaakt werd om het T-Mobile merk te voeren bij de Utrechtse club. Tele2 is al sinds het seizoen 2015/2016 aan FC Utrecht verbonden. Zowel FC Utrecht als T-Mobile is ambitieus. De voetbalclub wil de top 3 in de Eredivisie aanvallen en de telecomprovider wil KPN en Vodafone uitdagen. Daarnaast moet Stadion Galgenwaard een showcase worden voor T-Mobile. Met de nieuwe verbintenis is zo’n €1,6 miljoen per jaar gemoeid, waarmee FC Utrecht na de top 4 het grootste hoofdsponsorcontract in de Eredivisie heeft.

Vitesse wisselde na een jaar alweer van hoofdsponsor. Waterontharder.com verhuisde van de achterkant van het shirt naar de voorkant en nam de plek in van Koninklijke Burgers’ Zoo en Nederlands Openluchtmuseum, die wel in een andere rol aan de club verbonden zijn gebleven. Het nieuwe contract van Vitesse met waterontharder.com heeft een waarde van €800.000 per seizoen.

FC Emmen

Meest opvallende nieuwe hoofdsponsor in de Eredivisie is toch wel EasyToys. Het seksspeeltjesbedrijf kreeg in eerste instantie geen toestemming van de KNVB om op de shirts van FC Emmen te staan, maar uiteindelijk werd in goed overleg gekomen tot een voorlopige oplossing voor het gebruik van EasyToys als shirtsponsor. Deze oplossing betekent dat EasyToys, vooralsnog voor één seizoen, op het shirt van de eerste selectie van FC Emmen zal prijken. In eerste instantie zou EasyToys drie jaar sponsor zijn van FC Emmen. De club uit Drenthe ontvangt jaarlijks €400.000.

Op de shirts van jeugdspelers en jonge fans van FC Emmen staat overigens de naam van dierentuin Wildlands Adventure Zoo. EasyToys wilde de naam van de webshop niet op de shirts voor de jeugd. In plaats daarvan ging de erotiekwinkel op zoek naar een organisatie die extra hulp goed kon gebruiken.

Fortuna Sittard speelde vorig seizoen met vier verschillende shirtsponsors, waaronder Hurkmans Groep. Dit bedrijf trad in juli als hoofdsponsor toe tot het topsegment van Fortuna Sittardbusiness. De jaarlijkse bijdrage is €300.000.

Verwachte daling sponsorinkomsten

Bij acht clubs loopt aan het einde van dit seizoen het contract met de hoofdsponsor af. De verwachting is dat de waarde van de contracten fors zal dalen als gevolg van de coronacrisis.

Overigens zijn de totale shirtsponsorinkomsten van de clubs natuurlijk hoger dan de eerder gemelde €30,5 miljoen. Een groot aantal clubs heeft meerdere sponsors op het tenue.

Meer sponsorgerelateerd voetbalnieuws en verhalen over onder andere HEMA en de Tour de France staan in het onlangs verschenen nummer van Sponsorreport. Neem een abonnement via onderstaande button.

Overzicht hoofdsponsors Eredivisie 2020/'21

*inclusief stadionnaamgeving
**totaal zes partners

Club Hoofdsponsor Looptijd Geschatte waarde (in euro's)
ADO Den Haag Cars Jeans Medio 2022 650.000
Ajax Ziggo Medio 2022 9.000.000
AZ AFAS Medio 2022 2.000.000*
FC Emmen EasyToys Medio 2021 400.000
Feyenoord Droomparken Medio 2021 3.000.000
Fortuna Sittard Hurkmans Groep Medio 2021 300.000
FC Groningen Office Centre Medio 2021 900.000
sc Heerenveen Ausnutria Medio 2021 600.000
Heracles Almelo Asito Medio 2029 1.100.000*
PEC Zwolle Molecaten Medio 2021 650.000
PSV Brainport Eindhoven nvt 7.500.000**
RKC Waalwijk Willy Naessens Medio 2021 250.000
Sparta Rotterdam D&S Groep Medio 2022 500.000
FC Twente Pure Energie Medio 2023 900.000
FC Utrecht T-Mobile Medio 2023 1.600.000
Vitesse waterontharder.com Medio 2022 800.000
VVV-Venlo Seacon Logistics Medio 2021 400.000
Willem II Destil Medio 2022 600.000