AS Roma en Warner Bros; voetbal en entertainment komen nog dichter bij elkaar

Voetbal en entertainment komen steeds dichter bij elkaar. In Italië werd dat deze week nogmaals onderstreept. AS Roma is namelijk een partnership aangegaan met filmstudio Warner Bros. De twee partijen gaan op verschillende vlakken met elkaar samenwerken.

Het partnership werd door AS Roma bekendgemaakt met een promotievideo voor de nieuwe Marvel-film Venom. Een aantal bekende (ex)-spelers van de Romeinen, onder wie Daniele De Rossi, Justin Kluivert en Francesco Totti figureren in een korte video waarin zij – in lijn met het onderwerp van de film – worden geïnfecteerd met een virus.


AS Roma meldt dat de club en Warner Bros. Entertainment Italia gedurende dit seizoen meerdere initiatieven ondernemen om topvoetbal en de internationale filmwereld dichter bij elkaar te brengen.

Volgens Ruud van der Knaap, sportmarketeer bij Triple Double, is de samenwerking tussen de Italiaanse topclub en de filmstudio een logisch gevolg van de veranderende sportindustrie. “Entertainment en sport komen steeds dichter bij elkaar. Dat zie je bijvoorbeeld aan de Champions League-finale, waar tegenwoordig wereldberoemde artiesten optreden. Of neem de dj’s die vlak na afloop van een Grand Prix in de Formule 1 op het circuit staan te draaien. Je ziet steeds meer entertainment in de sport, iets wat al langer aan de gang is in de Verenigde Staten.”

Van der Knaap ziet veel mogelijkheden voor het partnership tussen AS Roma en Warner Bros. “Manchester City heeft al een documentaire gemaakt met Amazon en juventus met Netflix. Dergelijke partijen zoeken elkaar op, er vindt kruisbestuiving plaats. Voor Warner Bros. is de video van AS Roma hele goede PR voor de film en de club heeft weer een post op social media die veel aandacht genereert. Het is ook niet onlogisch als er dit seizoen een film of documentaire over AS Roma wordt gemaakt.”

Kennis uit entertainmentwereld helpt de sport

Voetbalclubs zijn uitgegroeid tot globale merken en opereren ook steeds meer als mediabedrijven. AS Roma, dat met Jim Pallotta een Amerikaanse eigenaar heeft, is één van de clubs die sterk inzet op originele content. De Italiaanse topclub ontving bijvoorbeeld veel complimenten voor hun transferaankondigingen en de manier waarop het afscheid van Totti in beeld werd gebracht. “De kennis uit de entertainmentwereld helpt clubs zeker om de beleving rondom wedstrijden te vergroten en onderscheidende content te maken”, zegt Van der Knaap.

“De Amerikaanse eigenaar van AS Roma heeft wellicht connecties met Warner Bros. waaruit deze samenwerking is voortgekomen. Feit is dat entertainment en beleving een wezenlijk onderdeel zijn van de sportindustrie. Je moet nadenken over manieren om unieke content te maken, zoals Manchester City en Juventus al hebben gedaan. In dat kader ben ik benieuwd wat voor activaties we nog kunnen verwachten van AS Roma en Warner Bros.”


Headerfoto: AS Roma