BEAT Cycling wil met nieuw partnermodel naar Pro Continentaal niveau

BEAT Cycling heeft sinds de oprichting in 2016 gestaag gebouwd aan het opzetten van een community-driven wielerploeg. Na vier jaar is het tijd voor de volgende stap: een ProTeam licentie verwerven. Om dit doel te bereiken is een nieuw partnermodel geïntroduceerd, waarbij een pay-as-we-grow variabele wordt toegevoegd aan de propositie.

Toen BEAT in 2016 het licht zag, wilde het een revolutie teweegbrengen in de wielerwereld door het communitymodel in de sport te implementeren. De ploeg moest een eigen identiteit ontwikkelen, waar fans en bedrijven bij konden aanhaken. Het doel was de afstand tussen de profploeg en de fans, bedrijven en community verkleinen. Vier jaar later maakt Jelle Veersema, sinds 2019 de Partnership Manager van BEAT Cycling, de balans op. “Op sportief vlak gaat het enorm goed. De baanploeg behoort tot de top van de wereld. De wegrenners doen het op continentaal niveau (het derde niveau in de wielersport, red.) eveneens erg sterk. We zijn na het wegvallen van Roompot nu de tweede ploeg van Nederland, na Jumbo-Visma.”

“Daarnaast plukken we steeds meer de vruchten van de BEAT-community die is ontstaan de afgelopen jaren. Er is veel betrokkenheid bij onze leden en ze bepalen mee over sommige zaken. We proberen zoveel mogelijk de interactie te zoeken en dat slaat aan. Mede door de sterk gestegen populariteit van wielrennen is onze community sterk gegroeid. BEAT heeft nu ruim 3.000 ingeschreven members en er komen wekelijks nieuwe members bij. We komen steeds dichterbij ons doel: een community-driven wielerploeg op het hoogst haalbare niveau."

Gebaat bij groei

De volgende stap die BEAT wil zetten is in 2021 een Pro Team worden. Daarvoor zijn de komende maanden (naast goede prestaties op de weg) ook extra partners nodig. Het budget zal namelijk minimaal verdubbeld moeten worden om een programma te kunnen draaien op Pro Continentaal niveau. Waar de formatie op Continentaal niveau met een jaarlijkse begroting van ongeveer 750.000 euro rond kan komen, is dat een niveau hoger minimaal 2 miljoen euro. Om dit bedrag op te halen, zijn naast onder meer Binck Bank, ISOSTAR en JustLease andere (grote) partners nodig.

Met onder meer een nieuw partnermodel, genaamd pay-as-we-grow, denkt Veersema een goede troef in handen te hebben om bedrijven te overtuigen zich aan te sluiten bij BEAT. “Wij vinden het een gemis dat er momenteel geen Nederlandse wielerploeg met een ProTeam licentie is. In dat gat springen we graag. We denken vanwege ons communitymodel een interessante partner te zijn voor bedrijven. Wielrennen is namelijk booming. Merken kunnen hierop inhaken, omdat wij ons naast de topsport ook richten op de breedtesport. Onze community bestaat uit meer dan 3.000 members en online bereiken we nog veel meer mensen. Die community speelt een sleutelrol in het pay-as-we-grow model. Een deel van het bedrag dat een partner inlegt staat vast. Het andere deel is variabel en gekoppeld aan de groei van de community. Als de community groeit, groeit het bereik van de ploeg en daarmee ook het bereik van de partner. Zowel de partners als wijzelf zijn dus gebaat bij groei."

"Die groei denken we te kunnen bereiken met de de stap naar het Pro Team niveau, wat zal zorgen voor meer naamsbekendheid en een grotere groep mensen die in contact komt met ons verhaal, waardoor de community uiteindelijk ook uitbreidt.”

"We onderscheiden ons van andere ploegen door de hechte band met onze community en de binding met veel breedtesporters"

Jelle Veersema (BEAT Cycling)

Activaties zonder koersen

Het zijn echter moeilijke tijden in de sportwereld. Niet alleen zijn veel evenementen uitgesteld of afgelast, de verwachting is ook dat de sportsponsorbestedingen zullen teruglopen de komende jaren. Het wielrennen kan daarbij weleens extra hard geraakt worden, omdat zichtbaarheid hier misschien nog wel belangrijker is dan bij andere sporten.

Toch denkt Veersema dat BEAT Cycling een goede troef in handen heeft om partners te overtuigen zich aan te sluiten bij de ploeg. “De breedtesport groeit op dit moment enorm hard. En op dat vlak onderscheiden we ons van veel andere ploegen. We hebben namelijk een hechte band met onze community en binden veel breedtesporters aan ons. Zo kunnen we inspelen op de huidige situatie en zijn we in staat ook zonder wedstrijden succesvol activaties op te zetten. Onder andere via onze Bucketlist Challenges, onze Workshop waarin we nieuwe producten introduceren en via onze onlangs gelanceerde podcast. We hebben online een groot bereik, zowel via onze members als via social media. Met onze huidige partners zijn eveneens creatieve ideeën bedacht voor activaties richting de achterban.”

E-commerce

Dat een of meerdere nieuwe partners essentieel zijn om de volgende stap te zetten is duidelijk. Maar BEAT denkt ook op andere manieren extra inkomsten te kunnen genereren. De formatie richt de pijlen in eerste instantie voornamelijk op e-commerce. Veersema: “Onze eigen webshop gaat belangrijker worden in ons businessmodel. Deze willen we verder uitbouwen. Onze shop werkt, getuige de groei die we ook hier doormaken, en we verwachten hier meer inkomsten uit te genereren. Dan gaat het niet alleen om eigen producten en diensten, maar zeker om ook producten van partners. De webshop moet een combinatie worden van alles wat een wielerliefhebber wil hebben, van kleding tot materiaal."

"De afgelopen jaren is deze ploeg op allerlei vlakken ontzettend hard gegroeid. Dit is het moment om door te pakken en met één of meerdere nieuwe partners onze ambities te gaan verwezenlijken.”

Foto's: Stephan de Goede