Hanneke Jaanen: 'Content wordt steeds belangrijker in campagnes'

Na ruim tien jaar heeft Hanneke Jaanen PSV verruild voor Triple Double. Bij het sportmarketingbureau is de Brabantse sinds 1 juni verantwoordelijk voor de merkentak. Met haar kennis en expertise van media en content hoopt Jaanen een wezenlijke bijdrage aan de contentcomponent bij campagnes te kunnen leveren.

Toen Jaanen bij PSV begon had de club op het gebied van communicatie een Twitterkanaal, club tv, een website en gaf het magazines en programmaboekjes uit. Ruim tien jaar later zijn de Eindhovenaren uitgegroeid tot een mediabedrijf met tientallen communicatiekanalen, van TikTok tot Twitter en van een live-uitzendingen tot podcasts. “In de loop der jaren is de media-afdeling bij PSV steeds verder uitgebreid. Het was altijd leuk en uitdagend, maar ik merkte het afgelopen jaar dat ik toe was aan iets nieuws. Ik kijk ernaar uit met meer dan alleen voetbal bezig te zijn. Daarnaast ben ik benieuwd hoe het is om voor een bureau te werken. Ik heb toch altijd ‘aan de andere kant’ gewerkt. Het lijkt mij leuk met andere sporten bezig te zijn en voor verschillende merken te werken.”

Jaanen gaat bij Triple Double aan de slag als Business Director Brands en ze treedt toe tot het managementteam. In haar rol gaat ze de sportmarketeers aansturen die werkzaam zijn voor de verschillende merken die klant zijn bij Triple Double. Daarnaast wordt Jaanen ook zelf verantwoordelijk voor een aantal merken. Bijzonder is dat de Brabantse de eerste vrouw in het managementteam van Triple Double is. “Het is wel een eer en ik ben er trots op. Maar ik ben niet aangenomen omdat ik een vrouw ben. Diversiteit op de werkvloer is zeker goed.

En in de sportwereld is op dit gebied ook een wereld te winnen, maar het moet geen doel op zich worden. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als meer vrouwen mijn voorbeeld volgen.”

Contentcomponent

Jaanen deed tijdens haar tien jaar bij PSV enorm veel ervaring op. Ze gaf de laatste jaren leiding aan de media- en contentafdeling van de club, waar ze verantwoordelijk was voor de contentstrategie en media-formats. Haar kennis en expertise neemt Jaanen mee in haar nieuwe rol bij Triple Double. “Sportsponsoring is natuurlijk allang niet meer alleen logo’s plakken. Het draait om campagnes ontwikkelen, waar content een belangrijke rol in speelt. Ik hoop met mijn achtergrond en ervaring een wezenlijke bijdrage aan de contentcomponent bij campagnes te kunnen leveren. Omdat ik niet uit de sportmarketingwereld kom, heb ik misschien een net iets andere kijk op zaken dan sportmarketeers.”

"Bijdragen aan een prijswinnende campagne is de ultieme beloning voor het werk dat je doet"

Hanneke Jaanen (Triple Double)

Het medialandschap ontwikkelt zich razendsnel en trends volgen elkaar in rap tempo op. Ook voor merken is het zaak snel in te spelen op ontwikkelingen. Jaanen: “Je wilt klanten meenemen in die ontwikkelingen en hen blijven uitdagen. Of dat nu gaat over livestreamen, eigen content maken of nieuwe social media-kanalen benutten. Maar elke klant is anders. Afhankelijk van de klant en hun vraag kunnen we kijken wat er mogelijk is op content-gebied.”

‘Prijzen pakken’

Waar bij PSV uiteindelijk alles in het teken stond van de prestaties van het eerste elftal, is die dynamiek bij een sportmarketingbureau heel anders. Toch ziet Jaanen voldoende overeenkomsten tussen de voetbalclub en Triple Double. “Ik heb de afgelopen jaren veel foto’s voorbij zien komen waarbij medewerkers van Triple Double een award in ontvangst namen. Het lijkt mij heel gaaf ook aan een prijswinnende campagne bij te kunnen dragen. Dat is de ultieme beloning voor het werk dat je doet, zowel voor de klant als voor Triple Double. Hoewel ik bij een ander bedrijf werkzaam ben, wil ik prijzen blijven pakken”, sluit Jaanen met een glimlach af.

Headerfoto: Bram Berkien