Heroes Den Bosch is in nieuw sponsormodel platform om ICT-talent te werven

Met een nieuw sponsormodel presenteert Heroes Den Bosch zich als platform om ICT-talenten te werven en trainen. De basketbalclub wil niet meer afhankelijk zijn van één hoofdsponsor en zet recruitment en training in als sportsponsoringstrategie. De link tussen data, ICT en basketbal, sport van de statistieken, vormt het uitgangspunt van het model.

In het basketbal zijn veel clubs financieel afhankelijk van één hoofdsponsor. Daarmee wordt de club vaak kwetsbaar mocht de hoofdsponsor wegvallen. Heroes wilde dat nadrukkelijk niet meer zijn en heeft dan ook afscheid genomen van de gesponsorde clubnaam. “We gaan werken aan één merk met een nieuwe huisstijl. Maar uiteraard heb je wel geld nodig om de club draaiende te houden”, zegt Bob van Oosterhout, sportmarketeer en eigenaar van Heroes Den Bosch. “Daarom is een nieuw model bedacht waarbij de club een platform wordt om ICT-talent te werven en te trainen. We zetten samen met Createment, dat gespecialiseerd in het vinden en opleiden van digitaal talent, recruitment en training in als sportsponsoringstrategie.”

Naast de financiële afhankelijkheid van een hoofdsponsor lagen nog twee andere inzichten ten grondslag aan de nieuwe koers die de basketbalclub gaat varen. Uit onderzoek in de VS blijkt namelijk dat basketbal onder ICT’ers de meest favoriete sport is. De link tussen ICT en basketbal, sport van de statistieken, is snel gelegd. Tot slot heeft de gemeente 's-Hertogenbosch kenbaar gemaakt dat zij dé datastad van Nederland willen zijn. Van Oosterhout: “Opleidingen en incubators op het gebied van ICT en data schieten als paddenstoelen uit de grond in Den Bosch. Weinig mensen weten echter dat de stad hierin vooroploopt. We gaan daarom vanaf heden alle uitwedstrijden met de naam 'Data City' op de shirts spelen. De vraag naar ICT-talent stijgt snel. Er is een schreeuwende behoefte aan personeel. Daar kan Heroes met Createment een belangrijke rol in spelen.”

“We hebben met dit model al hetzelfde bedrag opgehaald als dat we voorheen van onze hoofdsponsor kregen”

Bob van Oosterhout

Compensatie per medewerker

Beide partijen hebben een opleiding ontwikkeld die medewerkers van bedrijven gaat trainen over een tweetal assen. Allereerst de inhoudelijke as, die talenten gaat scholen als IT'er en dataspecialist. Tegelijkertijd gaat de technische én medische staf van Heroes Den Bosch de talenten via hun topsportprogramma vaardigheden bijbrengen die onmisbaar zijn in een veeleisende werkomgeving, zoals leren omgaan met druk, het gefocust kunnen werken en natuurlijk het samenwerken in teams. “We creëren zo in korte tijd een nieuwe pool aan digitaal talent. Bedrijven als Essent, Ctac, Dimensys en de Gemeente Den Bosch maken deze aanpak onderdeel van hun wervingsstrategie”, aldus Van Oosterhout.

Heroes Den Bosch wordt gecompenseerd per geworven en getrainde medewerker. Daarnaast betalen de participerende bedrijven ook nog een klein bedrag voor onder meer zichtbaarheid in het stadion en via de online kanalen van Heroes Den Bosch. “We hebben nu al ongeveer hetzelfde bedrag - 250.000 euro – opgehaald als dat we via onze vorige hoofdsponsor New Heroes kregen. Dat geeft een bepaalde rust. De basis voor deze constructie is heel sterk. De meeste partijen hebben zich voor minimaal drie jaar aan de club verbonden. Er is gekozen is voor een 'dynamisch' model, waarbij ook de komende periode nog nieuwe partijen zullen aansluiten. Het is dus realistisch dat de inkomsten uit sponsoring verder gaan stijgen."

“Bij een traditioneel sponsormodel wil je liever niet dat er te veel partijen bij betrokken zijn. Bij ons maakt dat niet uit. Zolang de bedrijven nieuwe aanwas van personeel krijgen, zullen ze grotendeels tevreden zijn over de samenwerking. Zichtbaarheid is minder belangrijk voor de partners. Met dit model creëren we continuïteit, we hebben die ene grote partij niet meer nodig om de toekomst van de club veilig te stellen.”

Trainingsvloer met 20.000 sensoren

Een van de bedrijven die als eerste aansloot bij het nieuwe concept, was Simac. Van Oosterhout denkt dat het nieuwe sponsormodel op meerdere vlakken zijn vruchten gaat afwerpen. "Samen met Simac gaan we bouwen aan een data-infrastructuur die zowel de sponsors als de fans dichter bij het team brengen én de technische staf van alle mogelijke relevante data voorziet".

Een voorbeeld hiervan is de trainingsvloer die in de Maaspoort is gelegd in samenwerking met de gemeente 's-Hertogenbosch. Onder deze vloer zijn maar liefst 20.000 sensoren gestopt die alle bewegingen op de vloer registreren. De data die hieraan ontleend worden zijn enorm interessant en leiden tot vele inzichten. "Wij zijn in dat kader ook een ideale proeftuin" zegt Van Oosterhout. "Hoe gaaf zou het zijn wanneer onze fans via bijvoorbeeld een app de collectieve en individuele ontwikkeling van het team kunnen volgen? Als data rondom en tijdens wedstrijden live worden ontsloten? En dat onze sponsors op maat bediend worden in de samenwerking met de club?

Tenslotte verkrijgt onze trainersstaf inzichten over de resultaten en prestaties van het team op een veel hoger niveau dan de gebruikelijke videoanalyse en de wedstrijdstatistieken. Kennis en expertise die zij vervolgens weer in kunnen zetten om de talenten in het opleidingsprogramma nóg beter te trainen."

“Datatechnologie is niet iets wat alleen in de ICT-sector speelt, vrijwel alle bedrijven hebben ermee te maken”

Bob van Oosterhout

Smart jerseys

Samen met de partners gaat Heroes Den Bosch ook inzetten op activaties. “Als onze partners goed activeren beïnvloedt dat de sfeer in de hal. Onze shirtsponsor Macron introduceert komend seizoen al smart jerseys, wat inhoudt dat als fans het rugnummer op het shirt scannen ze gelijk worden doorgelinkt naar onze website. In de toekomst kunnen we dat uitbouwen met statistieken, video’s en persoonlijke boodschappen van spelers. Ook denken we na over het organiseren van data draft days, waar bijvoorbeeld NBA-clubs ICT-talent kunnen scouten in Nederland, of een grote big data conferentie in de Maaspoort.”

Het nieuwe sponsormodel is ontwikkeld met het oog op de toekomst. Van Oosterhout ziet nog veel potentie in de positionering van Heroes Den Bosch als platform om ICT-talent te werven. “Datatechnologie is niet iets wat alleen in de ICT-sector speelt, vrijwel alle bedrijven hebben ermee te maken. Daarom zijn er ook heel veel manieren waarop bedrijven kunnen inspelen op ons verhaal. Ik verwacht dat er nog veel meer partijen zich gaan aansluiten. De komende jaren wordt dit ons verhaal en ik ben ervan overtuigd dat we iets moois in handen hebben wat zowel de club als het gehele basketbal verder kan brengen.”