Het laatste sportmarketingnieuws: Ajax sluit overeenkomst met flitsbezorger Flink

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ajax sluit meerjarige overeenkomst met flitsbezorger Flink

Ajax en boodschappen-bezorgservice Flink hebben een meerjarige overeenkomst getekend. Flink is per direct onderdeel van de partnergroep van Ajax. Flink heeft de Official Partner-status en maakt zich daarnaast kenbaar als Official Grocery Delivery Partner en Official Meal Delivery Partner.

Flink wordt rondom wedstrijden van Ajax prominent zichtbaar, onder andere met de zogenoemde ‘in-goal boarding’. Daarnaast zal Flink op relevante momenten zoals wedstrijddagen voordelen voor fans bieden en speciale acties organiseren.

Menno Geelen, commercieel directeur AFC Ajax: “We zijn verheugd dat Flink ervoor gekozen heeft om via een partnership met Ajax te werken aan een leidende positie in de competitieve markt van flitsbezorgers en online supermarkten. Flink is in maart gestart in Nederland, is nu al actief in 22 steden en is dit aantal hard aan het uitbouwen. Onze zichtbaarheid en verspreiding van fans door het hele land kan helpen bij het verder uitbouwen van hun merk en het vertellen van hun verhaal in al die gebieden.”

Ook MotoGP brengt docuserie uit via streamingdienst

Na het succes van onder meer de Formule 1 en Sunderland gaat ook de MotoGP een docuserie uitbrengen. Dorna Sports, houder van de commerciële rechten van de MotoGP, maakte bekend dat er over het afgelopen seizoen een serie wordt uitgezonden op Amazon Prime. Bekende coureurs als Valentino Rossi, Marc Marquez en wereldkampioen Fabio Quartararo zullen te zien zijn in de show.

Dorna Sports en de MotoGP hopen dat de docuserie eenzelfde effect gaat hebben als ‘Drive to Survive’ van Netflix. Deze serie heeft een flinke boost gegeven aan de populariteit en bekendheid van de Formule 1. De serie van de MotoGP gaat eerst in een aantal belangrijke landen, zoals Spanje en Italië, in première - in 2022 volgen meer dan 150 andere landen waar Amazon Prime beschikbaar is.

Foil surfen op de kanalen van Brugge ter promotie van alcoholvrij speciaalbier

De kanalen in Brugge zijn normaal gesproken bestemd voor eenden en vissen, toeristen die per boot de stad willen verkennen of locals die er op uit gaan. Onlangs mocht ook de Nederlander Roderick Pijls, een professioneel kitesurfer, de wateren van Brugge trotseren. En dat deed hij op spectaculaire wijze. Pijls kon als eerste in de wereld foil surfen op de kanalen van Brugge (Brugse Reien of Reitjes).

Deze stunt werd georganiseerd door Brouwerij De Halve Maan, gesitueerd te Brugge. De Belgische brouwerij promootte met de stunt haar alcoholvrij speciaalbier genaamd “Sportzot”. De brouwerij gaat voornamelijk op zoek naar sporten die te vaak ‘onder de radar’ blijven, zoals kitesurfer Pijls.

De opzet van de campagne is om Brugge eens van een andere “zotte” en alternatieve kant te tonen aan het brede publiek, ook internationaal. Met deze campagne wordt de Brugse binnenstad op een speciale, sportieve en hippe manier in de kijker gezet.

Deloitte opnieuw hoofdsponsor NK schaken

Het Nederlands kampioenschap schaken algemeen vindt eind deze maand en in december plaats in Rotterdam, in het hoofdkantoor van Deloitte. De financiële en zakelijke dienstverlener is opnieuw hoofdsponsor van het toernooi.

De sponsoring door Deloitte komt niet alleen het NK schaken algemeen ten goede, maar ook het NK schaken vrouwen. Nog steeds is schaken een ‘mannensport’. “Van de leden is 85 procent man, vijftien procent vrouw. Dat moet verbeteren”, aldus Dharma Tjiam, directeur van de KNSB tegenover Sponsorreport.

Volgens Bianca De Jong-Muhren, die vorig jaar Marleen van Amerongen opvolgde als voorzitter van de KNSB, zijn er parallellen te trekken tussen de accountancy- en advieswereld, waar Deloitte zich in bevindt, en de schaakwereld. In beide gebieden zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. Door de sponsoring van het NK vrouwen geeft Deloitte het signaal dat zij dit ook belangrijk vinden en hier middelen voor willen vrijmaken.

Deloitte is sinds 2018 sponsor van het NK Schaken. Het aflopende contract werd in 2020 met een jaar verlengd, omdat er vanwege de coronapandemie geen NK kon plaatsvinden.

Schaken heeft in coronatijd enorm aan populariteit gewonnen, omdat het eenvoudig online te spelen is. Daarnaast gaf de Netflix-serie The Queen’s Gambit een extra impuls aan de schaaksport.

Braziliaanse voetbalclubs zijn dicht bij oprichten eigen competitie

Een aantal topclubs in Brazilië is weer een stap dichter bij het opzetten van een eigen competitie. Een Amerikaanse investeringsmaatschappij heeft een bedrag tussen de 750 miljoen 1 en miljard dollar beschikbaar gesteld. De Braziliaanse Serie A staat als een van de weinige competities nog onder controle van de Braziliaanse voetbalbond. De clubs willen hierin verandering brengen en zijn daarom bezig een eigen competitie op te richten.

Volgens Sao Paulo FC-voorzitter Julia Casares zien de plannen er veelbelovend uit. “Pogingen in het verleden om een eigen competitie starten zijn gestrand. Het grote verschil is deze keer dat er een groep mensen bij betrokken is die de juiste ervaring heeft.”

De nieuwe competitie start waarschijnlijk in 2023. De clubs behouden hun huidige mediadeal met TV Globo, die nog tot medio 2024 loopt.

Headerfoto: Wikimedia (CC 2.0) Fred Romero