Het laatste sportmarketingnieuws: Nederlandse sportindustrie laat sponsorgeld liggen

In de week waarin YouTube en Twitter nieuwe samenwerkingen aankondigden met de MLB, MLS én NFL, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Nederlandse sportindustrie laat veel sponsorgeld liggen

Na jaren van daling van de sponsorbudgetten in Nederland zal in 2019 voor het eerst weer een stijging te zien zijn. Toch laten sportorganisaties nog veel sponsorgeld liggen, volgens sportmarketingbureau Two Circles. Het bedrijf stelt dat de sportindustrie dit jaar zo’n €134 miljoen aan ongerealiseerde sponsoring-omzet misloopt. Sportorganisaties laten veel geld liggen door gedateerde sponsoring-proposities, onverkochte voorraad en niet gemeten en dus ook niet gerapporteerde waarde op het gebied van fan engagement.

Two Circles verwacht dat de uitgaven aan sportsponsoring tussen 2020 en 2024 gemiddeld 6% per jaar zullen toenemen en dat ook de Nederlandse markt daarvan profiteert. Sportorganisaties gaan merken trekken uit nieuwe segmenten zoals de alcohol-, gok- en automarkt, die alle drie – in vergelijking met andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje – zijn ondervertegenwoordigd in Nederland. Daar zijn overigens duidelijke redenen voor, dus het is afwachten of de Nederlandse sportindustrie daadwerkelijk gaat profiteren van de wereldwijd aantrekkende markt.

KPN stopt na tien jaar als hoofdsponsor KNSB

Na tien jaar gaat KPN de samenwerking met KNSB in de zomer van 2020 beëindigen. Het huidige contract loopt dan af en zal niet worden verlengd. Dit betekent dat de schaatsbond op zoek moet naar een nieuwe hoofdsponsor. Beide partijen zeggen terug te kijken op een vruchtbaar partnerschap, dat begon in 2010 na de Olympische Winterspelen van Vancouver. "Schaatsen is een geweldige sport, waar heel Nederland van houdt. Wij hebben het schaatsen omarmd, zowel de top- als breedtesport. Dat heeft ons veel positiefs gebracht, onder andere met de verbetering van KPN's reputatie, de merkbeleving en daarmee ook commercieel succes", zegt Mark Versteegen, directeur sponsoring van KPN. De sportsponsoring van KPN zal zich na juni 2020 nog meer focussen op de bestaande samenwerking met de KNVB en het hoofdsponsorschap van de Eredivisie.

De zoektocht door de KNSB naar een nieuwe Partner van Schaatsend Nederland is reeds ingezet. Met enkele potentiële hoofdsponsors worden verkennende gesprekken gevoerd.

Opzet Spaanse Super Cup op de schop: vier teams strijden in Saudi-Arabië om prijs

Het format van de Super Cup in Spanje gaat er vanaf volgend seizoen compleet anders uitzien. In de nieuwe opzet strijden vier teams in januari om de prijs. De bekerwinnaar neemt het in de ene halve finale op tegen de nummer twee van de competitie. In de andere halve eindstrijd treft de kampioen de verliezend bekerfinalist. In de finale ligt vervolgens 2 miljoen euro aan prijzengeld klaar voor de winnaar van de Super Cup. Wanneer de bekerfinalist eerste of tweede is geworden in La Liga, dan zal de nummer drie ook meedoen aan het mini-toernooi.

Niet alleen de opzet, ook de locatie van de Super Cup verandert. De wedstrijden gaan namelijk gespeeld worden in Saudi-Arabië, wat op weerstand stuit bij de clubs. Maar de Spaanse bond kan naar verluidt dertig miljoen dollar tegemoetzien voor de organisatie van meerdere Super Cups in het Midden-Oosten. Overigens werd de Italiaanse Super Cup eerder dit jaar ook afgewerkt in Saudi-Arabië.

Heerenveen gaat toch door met vrouwenvoetbal

Lange tijd leek het erop dat de vrouwentak van sc Heerenveen na dit seizoen ophield te bestaan, maar vrijdag werd bekend dat de Friese vrouwen volgend seizoen toch gewoon zullen uitkomen in de Eredivisie Vrouwen. Na ‘intensief overleg’ met onder meer de gemeente en de KNVB is er een oplossing gevonden. Vanwege beperkte financiële middelen zag de Stichting Vrouwenvoetbal geen toekomst meer en maakte het bekend dat Heerenveen Vrouwen zich zou terugtrekken uit de Eredivisie. De KNVB, sc Heerenveen, Sport Fryslân en de gemeente Heerenveen zien nu toch voldoende perspectief om door te gaan met vrouwenvoetbal in Friesland, mits er een nieuwe stichting wordt opgericht en er een nieuw bestuur wordt gevormd.

Het college van B&W van Heerenveen gaat een voorstel indienen om de nieuwe stichting onder voorwaarden een lening te verstrekken. sc Heerenveen stelt een overbruggingsbudget beschikbaar om de spelers en trainers te betalen richting volgend seizoen.

Derbystar blijft officiële bal voor Eredivisie

In de Eredivisie wordt ook de komende drie seizoenen met een bal van Derbystar gevoetbald. Derbystar-distributeur Deventrade en Eredivisie Media & Marketing (EMM) kwamen de contractverlenging overeen in aanloop naar de lancering van de nieuwe officiële Eredivisiebal voor het seizoen 2019/2020, ‘de Rembrandt’. Derbystar is al sinds 2008 leverancier van de bal.

Deventrade en de Eredivisie zoeken sinds een aantal jaar voor het design van de bal de samenwerking met bekende Nederlanders en kiezen geregeld voor een maatschappelijk verhaal. Na het speciale ontwerp van Henk Schiffmacher voor ’60 jaar Eredivisie’ (2017) en het ontwerp van een elftal kinderen onder leiding van Johnny de Mol (2018), sieren door een samenwerking met het Rijksmuseum komend seizoen etsen van Rembrandt de officiële wedstrijdbal van de Eredivisie. Dit als onderdeel van ‘Het jaar van Rembrandt’.

Formule 1 denkt ook aan Grand Prix in Zuid-Afrika

De Grand Prix van Zuid-Afrika keert mogelijk terug op de Formule 1-kalender. De commerciële baas van de raceklasse, Sean Bratches, liet deze week weten dat het Formule One Management (FOM) 'in gesprek' is over een mogelijke race in Zuid-Afrika, waar in 1993 voor het laatst werd gereden. “Het is een ingewikkelde markt, maar Afrika is het enige continent waar we nog niet racen, dus het heeft zeker onze aandacht."

Bratches liet ook weten dat er wereldwijd enorm veel interesse in het organiseren van een Formule 1-race. In 2020 wordt in ieder geval Vietnam aan de kalender toegevoegd en ook Zandvoort lijkt zeker van een plekje. Een tweede Grand Prix in de Verenigde Staten, waar Miami kandidaat voor is, lijkt juist van de baan.

Energiedirect.nl en PSV zoeken 'oude bazen' voor clinic

Voor een clinic op 18 mei (met Willy en René van de Kerkhof) zoeken Energiedirect.nl en PSV oudere voetballers. Elke 65-plusser kan zich inschrijven. Onder het mom van ‘oude bazen’ kunnen mensen zich aanmelden via https://www.energiedirect-oudebazen.nl/.

Headerfoto: GoWildGoNature Pictures / Shutterstock.com