Het laatste sportmarketingnieuws: Nike best te vermarkten sportmerk ter wereld

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Primeur: Supporters geven dit weekend eerste fluitsignaal bij Eredivisie-wedstrijden

Dit weekend geven in de Eredivisie niet de scheidsrechters het startsignaal bij de wedstrijden, maar de fans. Op initiatief van de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie mogen supporters dit weekend en het weekend erop het allereerste fluitsignaal geven en de wedstrijden van hún club officieel openen. Het idee is bedoeld om de terugkeer van volle tribunes te vieren.

Initiatiefnemers Jan de Jong van de Eredivisie CV en Marc Boele van de Keuken Kampioen Divisie: "We hebben allemaal lang moeten wachten om weer terug te mogen naar volledige capaciteit. Daarom leek het ons mooi om de fans het eerste fluitsignaal te laten verzorgen. We hopen dat het weer net zo sfeervol wordt op de tribunes als voor de coronaperiode."

WK Veldrijden in 2026 naar Zeeland

Zeeland mag zich opmaken voor de organisatie van het wereldkampioenschap veldrijden. In 2026 vindt het toernooi plaats in het Zeeuws-Vlaamse Perkpolder. Perkpolder behoort tot de gemeente Hulst, waar met de Vestingcross al een paar jaar een cross om de wereldbeker wordt gehouden.

“Dit WK wordt een van de grootste sportieve evenementen in de geschiedenis van Zeeland”, voorspelde de Zeeuwse gedeputeerde Jo-Annes de Bat. “We hadden in het verleden natuurlijk al de finishes van de Tour en de Giro. Dit is van een vergelijkbare orde. De toekenning van dit WK geldt als een erkenning voor het wielerbeleid dat we al jaren voeren in onze provincie.”

Nike is best te vermarkten sportmerk ter wereld

Nike is opnieuw het best te vermarkten sportmerk ter wereld, volgens SportsPro Media. Het Amerikaanse sportmerk, dat wereldwijd samenwerkt met meer dan 16.000 atleten en sportorganisaties, blijft addias, Emirates, Santander en Red Bull voor. Nike is met name sterk op social media, waar het een sponsorwaarde van 615,5 miljoen dollar behaalde. De multinational heeft zich de afgelopen jaren nadrukkelijk laten horen in het maatschappelijk debat over onder meer gelijkheid en inclusiviteit.

Heineken is op plek 10 het enige Nederlandse merk in de lijst.

Bekijk de top 50.

FIFA wil iedere twee jaar een WK organiseren

De plannen dat de FIFA iedere twee jaar een wereldkampioenschap voetbal wil organiseren konden de afgelopen maanden op weinig steun rekenen van onder meer de UEFA en Conmebol (Zuid-Amerikaanse voetbalbond, red.). De FIFA heeft echter een nieuwe ijzer in het vuur; volgens de wereldvoetbalbond zitten de fans namelijk wel te wachten op een WK om de twee jaar.

De FIFA meldt dat via het bedrijf YouGov een opinieonderzoek is opgesteld en dat 23 duizend mensen in 23 verschillende landen zijn geraadpleegd tijdens het onderzoek. Ongeveer een derde daarvan (15 duizend) gaf aan geïnteresseerd te zijn in voetbal en het WK. Van deze groep is het merendeel weer geïnteresseerd om vaker een WK te zien, waarbij de voorkeur uitging naar een tweejaarlijkse competitie. Volgens de FIFA staan vooral jongere voetbalfans open voor verandering. Er is inmiddels een nieuw onderzoek gaande, waar 100 duizend mensen aan meedoen.

Nieuw sponsorplatform gebruikt AI om goede partnerships te vinden

Het bedrijf Horizm heeft Marketplace gelanceerd, een platform dat gebruikmaakt van Artificial Intelligence (AI) om merken te helpen gedoe partnerships te vinden. Via Marketplace kunnen merken bepaalde criteria invoeren, zoals beoogd bereik, locatie, type industrie en locatie. Aan de hand van die criteria worden geschikte samenwerkingspartners gezocht. In totaal beslaat de digitale inventaris van Marketplace al 1 miljard dollar. Het platform denkt nieuwe inkomstenstromen voor bedrijven te kunnen genereren en voor een hogere ROI te kunnen zorgen.

Headerfoto: TY Lim / Shutterstock.com